Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Думай, як підприємець!

Як у UF Incubator вчать підлітків робити інноваційні ідеї реальними
21 вересня, 2018 - 11:13
Фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»

«Сказати по-доброму чи щиро?» — запитує експерт після одного з представлень у фіналі Всеукраїнської профільної школи UF Incubator StartUp Week. Насправді фахівці та потенційні інвестори були і щирими, і доволі дружніми. Десять команд старшокласників-інноваторів протягом тижня працювали над певними винаходами, а потім представляли їх експертам. Місце дії — інноваційний парк UNIT.City у Києві. «День» поспілкувався з учасниками проекту і тими, хто оцінював їх ідеї.

ВИНАЙТИ І ЗАХИСТИТИ

Для профільної школи відібрали 27 старшокласників, які є учасниками першого державного бізнес-інкубатора UF Incubator, створеного на базі Малої академії наук України («День» розповідав про проект у матеріалі «Ідеї, на вихід!», №38-39 за 2—3 березня 2018 року). Організатори вишукували цікаві проекти зі сфери інноваційної економіки, які найближчі до втілення у реальному житті.

Учасників розбили на команди, у кожній по три людини: автор винаходу, фінансист і маркетолог. Перший виклик полягав вже у тому, щоб швидко створити команду з людьми, яких ти не знав раніше. Протягом тижня з підлітками працювали бізнес-тренери, науковці, спеціалісти з маркетингу тощо. Основним завданням було навчити учасників школи працювати за методологією lean, тобто ощадливого виробництва, коли завдяки науковому підходу бізнес будується з мінімальними витратами.

«Діти познайомились під час цієї школи, мали обмежений час на підготовку, проте готували ці стартапи на базі розроблених проектів. Сьогодні у нас є прототипи, це вже готові рішення, — коментує Віталій ЛІСОВИЙ, керівник UF Incubator. — Тут діти не презентують наукову роботу, як на олімпіаді, вони представляють проект потенційному інвестору. У цьому особливість — навчити мислити, як підприємець, навчити продати свою ідею і водночас захистити її. Адже також ми запрошували фахівця з захисту прав інтелектуальної власності, який пояснював дітям, як захистити роботу, отримати патент. Отже, ми говоримо про стартапи як бізнес, а не науковий проект».

Поради експертів під час фінальної презентації комусь допоможуть вдосконалити проект, комусь — краще підготувати нову розробку. Також кожна команда підлітків отримала запрошення взяти участь у міжнародному форумі Innovation Market.

ХІТ ДЛЯ БЛОГЕРІВ

«Ідея — просто бомба!» — Віктор ДОЛГОПЯТОВ, представник групи компаній Everest, ділиться враженнями від першої презентації у фіналі UF Incubator StartUp Week. Перед тим трійка школярів представила проект Explore Your Mind, що завдяки нейромережі дозволяє підібрати музику до відео чи навпаки, навіть може згенерувати новий трек.

Автор проекту — Назар ПОНОЧЕВНИЙ з Києва, також у команді — Микола ЛИСЕНКО та Юля САЛІЙ із Конотопа Сумської області. «У перший день кожен автор проекту презентував свою розробку. Фінансисти і маркетологи, які хотіли взяти участь у певному проекті, піднімали руки і розповідали, що вони можуть зробити для цього, й автор розробки сам обирав собі команду», — розповідає Назар.

Збіглося так, що усі учасники команди займаються музикою. Назар вміє грати на фортепіано, а зараз створює електронну музику, Микола грає на баяні та акордеоні, сам опановує гітару, Юля вчиться у музичній школі грі на гітарі.

«У багатьох авторів проектів протягом цього тижня ідея змінилась, покращилась, — зауважує Микола Лисенко. — Наприклад, наш Explore Your Mind спочатку був орієнтований на науковців, але вистрілило у голові, що основною аудиторією можуть стати блогери. Якщо вони будуть і користуватися цим, і рекламувати, підніметься така хвиля! Ми можемо стати популярними як розважальна програма».

Назар згадує, що ідея проекту виникла доволі давно — він став замислюватися, яка музика найкраще підходить до власних почуттів та оточуючого середовища. Втім, потім хлопець закинув це до моменту, коли дізнався про появу програм, здатних створювати музику самостійно. Назар повернувся до своєї ідеї, зрозумів, що проект треба розширювати, додавши функцію генерації свого треку чи відеоролику.

«У нас немає аналогів, і це вже можна реалізувати з технічної точки зору, — захоплено каже Микола Лисенко. — Якщо зараз ми це не зробимо, то хтось через півроку-рік точно це втілить».

Юля, яка у команді стала маркетологом, підкреслює, що блогер — професія ХХІ століття, а цей проект значно полегшить таку роботу. «Колись я допомагала блогеру редагувати відео, і це насправді було дуже важко: то музика класна, але слова не збігаються з темою відео, то навпаки. І ти не будеш обирати улюблену пісню зі свого плейлисту, бо музика має бути і популярна, і класна, і підходити під настрій і відео», — ділиться Юля.

За словами Назара, існує чимало схожих програм, треба лише трохи їх реконфігурувати, об’єднати і створити фінальну модель нейромережі, яка вловлюватиме всі закономірності у сприйнятті музики та відео, те, що дає їх гармонійне поєднання. Наймасштабнішою роботою, певно, є створення бази даних популярних відеороликів і музики, аналіз їх характеристик. Для наповнення бази даних Назар думає залучати фрілансерів або підлітків.

ІДЕЇ І КОМАНДИ

Анатолій ХРАМЧЕНКО із Шостки Сумської області показує модель роторного вітродвигуна WI-turbine, який може «працювати» біля швидкісних доріг. Принцип простий: машини створюють вітровий потік, генератор за рахунок цього обертається, а потім механічна енергія перетворюється на електричну. Сам генератор Анатолій пропонував створити з вініпластику, але після презентації, певно, шукатиме інші варіанти, бо експерти сказали, що такий пристрій доволі довго окупатиметься.

«Альтернативна енергетика зараз популярна, вітряки доволі дорогі, а це — їх дешевший аналог, — додає Анатолій. — Держава може встановлювати такі вітрогенератори біля швидкісних трас, а власник приватного будинку може поставити два-три апарати на дах, і це зменшуватиме затрати енергії. Якщо такий пристрій поставити біля дороги, то один будинок можна забезпечити енергією повністю. Взагалі все залежить від того, скільки машин їздитиме по дорозі». 

Між іншим, при створенні інноваційного проекту команда важлива не менше, ніж власне ідея. «Ідея може бути не надто вартісною, але команда — класна. Якщо правильно спрямувати хорошу команду, у неї вийде багато чого. Або буває, що ніяка ідея та ніяка команда, але вони чогось прагнуть. Треба дивитися, чому ці люди прийшли сюди, хто чи що привертає їх до напрямку стартапів, — розмірковує Віктор Долгопятов. — Озирніться навколо — розруха, яка була 30 років тому, продовжується. Є певний наче красивий фасад, але за ним багато розрухи. Тому якщо зараз ми не почнемо інвестувати у наше майбутнє, у майбутнє покоління — що на нас чекає через 20 років? На половині земної кулі говорять про Марс, а ми будемо стояти у черзі і казати: «Картопля-то сьогодні знов подорожчала!» Якщо зараз не приділяти цьому увагу, потім не буде часу».

«НАША МЕТА — МОЛОДЬ, ОЗБРОЄНА ВІДПОВІДНИМИ НАВИЧКАМИ»

За словами директора МАН Оксена ЛІСОВОГО, на сьогодні державному бізнес-інкубатору на десять років передали у користування приміщення кінотеатру «Єреван» на Чоколівському бульварі, розроблена проектна документація з ревіталізації цього простору, зараз триває ремонт, планується завершити його орієнтовно до вересня наступного року. «Це бюджетне фінансування, тож ми чекаємо бюджету 2019-го року. Маємо надію, що проект буде профінансований. Попередні заявки на фінансування подані, також є підтримка прем’єр-міністра», — зауважує директор МАН.

Передбачається, що протягом року через UF Incubator на Чоколівському бульварі проходитиме 32 команди школярів.

«Мета МАН і зокрема UF Incubator — молодь, яка озброєна відповідними знаннями і навичками, — акцентує Оксен Лісовий. — З цього проекту ми повинні вивести людей іншого рівня свідомості. Хоча нинішня презентація відбувається у доволі дружелюбному контексті, ми робимо важливі акценти, це дає досвід, потрібний дітям, щоб реалізувати свою ідею. Діти набувають цього досвіду ще у школі, а не після того, як закінчать виш, створять свій перший стартап і у 25—27 років почнуть отримувати «по голові» від інвестора. Відповідно, у них є шанс вийти на успіх набагато раніше, ніж у молоді, яка не потрапляє у такі проекти».

Марія ПРОКОПЕНКО, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»
Газета: 
Рубрика: