У минулому році Офіс освітнього омбудсмена отримав 2165 звернень щодо питань освітнього процесу. Про це свідчать дані щорічної доповіді «Дотримання прав в освіті — 2020». Рік видався важким, карантинним, і, за словами освітнього омбудсмена Сергія ГОРБАЧОВА, пандемія оголила системні проблеми, які були до того: це доступ до освіти, якість освіти, соціально-економічний розрив у суспільстві.
Серед ключових питань, які давно назріли в системі освіти, омбудсмен наголосив на порушенні освітніх прав, оновленні нормативної бази та фінансуванні освіти. Болюча тема – реорганізація освітньої мережі, яка викликає багато запитань від вчителів, батьків, дітей. Великою проблемою він назвав проблему комунікації та булінгу у навчальних закладах. Також актуальним залишається питання інклюзії у школах.
«Якщо узагальнити висновок про те, що ми маємо у системі освіти, то можна впасти у розпач. Але ці проблеми є такими, які можна вирішити, - переконаний Сергій Горбачов. – Можна зробити висновок, що освітнє законодавство в Україні досить розвинуте, але це не виключає порушень. Чимало норм застаріли й чимало нових норм освіти потребують врегулювання – карантин це показав. Також є шалена нестача комунікацій в освіті з громадою. Це просто дуже болюча проблема. Загалом чинна нормативна база дозволяє захищати права, але чимало секторів потрібно вдосконалювати».
Оскільки карантин триває і наступний навчальний рік може бути не легшим, представниця Уповноваженого з дотримання прав дитини і сім'ї Аксана ФІЛІПІШИНА порекомендувала Міністерству освіти і науки України використовувати індивідуальний підхід у виборі форми навчання для дітей, які не мають доступу до інтернету. «На всі процеси накладається добробут у родині, - сказала вона. – Я думаю, що новий навчальний рік буде знову надзвичайно складним. Ми зробили запит до Міністерства освіти і науки з приводу того, чи збирають вони дані щодо залучення чи не залучення до школи і охоплення навчальним процесом дітей, тобто статистику, яка кількість дітей залишається поза навчальним процесом у зв’язку з пандемією. Такі дані не збираються. Наша рекомендація: запровадити збір даних для того, щоб розуміти, яка категорія, з яких причин через пандемію не охоплена процесом навчання. Тоді використовувати індивідуальний підхід, тобто змішану систему дистанційного і онлайн-навчання для тих категорій дітей, які з поважних причин залишилися поза онлайн-процесом».
Сергій Горбачов додав, що уряд цього року виділив велику субвенцію для проведення інтернету в школах, і Офіс освітнього омбудсмена буде відстежувати, як це реалізується. У кінці травня Міністерство цифрової трансформації почало збирати заявки від громад на отримання інтернет-субвенції. У державному бюджеті України на 2021 рік передбачено 500 млн грн на цей проєкт.