Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Хто везе — того й запрягають

Близько 60% від загальної кількості пасажирів становлять пільговики
6 травня, 1999 - 00:00

Разом з тим, держава перекинула на підприємства величезну
частину своїх проблем, таких як перевезення пасажирів, в тому числі й пільговиків,
якими є третина населення й на яких, за найскромнішими підрахунками, потрібно
близько мільярда гривень. Великою проблемою залишається справність транспортних
засобів. За словами В.Реви, більшість автобусів великої та середньої місткості
підлягають списанню, оскільки пройшли всі терміни експлуатації. Незважаючи
на це, за минулий рік державою не було виділено коштів на жоден автобус.

В усіх країнах пасажирські перевезення заздалегідь збиткові,
переконана прес-секретар Міністерства транспорту Ірина Фокіна, й здійснюються
за рахунок державних дотацій.

Для самоокупності приватні перевізники підійматимуть тарифи
в півтора-два рази. Тільки злиденність нашого народу зупиняла компанії
від цього кроку. За словами Віталія Реви, ціни на транспортні перевезення
були стабільними також через політичні мотиви та передвиборну кампанію.
Великі компанії, такі як «Автосвіт», «Транспортник», які працюють з мікроавтобусами
й таксі, ще залишаються рентабельними. Автобуси великої місткості закуповувати
перестали, оскільки вони стали збитковими. До речі, мікроавтобус «Газель»
коштує близько 25—30 тисяч гривень, а «Ікарус» — $120 тисяч.

Шість років тому для підтримки транспортних перевезень
держава виділила 780 мільйонів гривень. 1998 року ця сума становила 80
мільйонів гривень. На цей рік бюджетом таких виплат не передбачено. Наслідки
добре передбачувані — кількість автобусних маршрутів невблаганно скорочується.
У січні цього року їх було на 10 % менше, ніж за цей же період минулого
року, і в 3,8 рази менше ніж 1990. У сільській місцевості багато які маршрути
не функціонують. Незважаючи на це, підприємства платять державі за право
працювати на маршрутах, платять податки, і ... ні копійки не отримують
від неї. Перевізники згодні за свій рахунок обслуговувати одну-дві, а не
майже чотири десятки, як зараз, категорій пільговиків, що дозволило б їм
зводити кінці з кінцями.

На сьогодні — 74% збиткових автопідприємств, парк зношений
більше ніж на 80%, автобусних маршрутів залишилося 57%, пасажироборот скоротився
в 4 рази.

Президент ВААП переконаний, що існує безліч шляхів вирішення
цієї проблеми, але хтось повинен проявити ініціативу. У випадкові з пільгами
ініціатором виступив Комітет ВР з питань транспорту та зв'язку, і незабаром
це питання розглядатиметься. Але основні питання фокусуються на Всеукраїнській
асоціації автомобільних перевізників, яка існує вже 1,5 року і є членом
«Українського транспортного союзу». Вона розробляє проекти, підтримує лізингові
операції, займається підготовкою кадрів для понад 50 юридичних і понад
100 фізичних осіб. Наприклад, ВААП домоглася економії на таксометрах біля
15 мільйонів гривень, не закуповуючи імпортні, а спільно з Міністерством
транспорту розробивши прилад, який значно якісніший і дешевший. Асоціація
успішно працює над придбанням у АТ «Кримавтозаз-сервіс» нової моделі Волги,
яка незабаром з'явиться на наших дорогах. Може, тільки такими хитрощами
можна врятувати забутий усіма громадський транспорт.

У травні ці та безліч інших проблем ставитимуться на міжнародній
науково-практичній конференції «Пасажирський автотранспорт міст: проблеми
й шляхи вирішення». Вже зараз існує декілька пропозицій, як поліпшити ситуацію.
Серед них — розробити й затвердити державну програму фінансової підтримки
автотранспорту; затвердити і ввести в дію кодекс автомобільного транспорту;
як тимчасовий вихід зі становища, що склалося з пільгами — ввести взаємозалік
(скоротити відрахування автопідприємств до бюджетів на суму транспортних
послуг, які було надано пільговикам). У програму конференції також входитиме
відвідування сьомого Міжнародного автосалону SIA'99. Руслана ПІСОЦЬКА,
«День»

Газета: 
Рубрика: