Дотепники тепер жартують: треба купити квиток на поїзд Hyundai, аби встигнути на рейс «АероСвіту». Жарти жартами, але рік, який ледь почався, продовжив тенденцію року минулого — багато українців стали «транспортними заручниками». Тисячі пасажирів, які застрягли у різних аеропортах через початок процедури банкрутства «АероСвіту», — це лише продовження збоїв у роботі найбільшого вітчизняного авіаперевізника. Скажімо, у серпні минулого року з технічних причин затримали на кілька годин борт «АероСвіту», який мав летіти на Кіпр, а у вересні — рейс Київ-Алмати, причому реєстрація пасажирів вже відбулася, і роз’їхатися по домівках вони не могли.
Звісно, «АероСвіт» — не єдина авіакомпанія, яка зіштовхується з подібними складнощами. Наприклад, в листопаді 2011 року літак авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України», який виконував рейс Київ-Амстердам, після вильоту повернувся в аеропорт через несправність у системі шасі, і для відправки пасажирів у Амстердам МАУ довелося скасувати інший рейс — до Женеви.
Але саме «АероСвіт» найбільше підмочив свою репутацію. Він часто допускав накопичування заборгованості перед аеропортами доти, доки вони не припиняли обслуговувати компанію. Тоді борги частково сплачували, і рейси було відновлено. У березні минулого року обслуговувати рейси перевізника відмовився аеропорт «Бориспіль», заборгованість перед яким була в десятки мільйонів гривень. А вже у грудні через борг у 1 млн дол. обслуговування призупинив аеропорт «Шереметьєво».
Через подібні випадки влада змушена була заговорити про необхідність підсилити відповідальність перевізників перед пасажирами. Важливим кроком до цього став новий Повітряний кодекс України, який Верховна Рада прийняла 2011 року. Згідно з кодексом, у разі затримки на одну ніч і більше перевізник зобов’язаний сплатити пасажирам проживання в готелі. У разі скасуванні рейсу дальністю до 1500 кілометрів кожному пасажиру мають компенсувати 250 євро, від 1500 до 3500 кілометрів — 400 євро, понад 3500 кілометрів — 600 євро.
У вересні минулого року тодішній міністр інфраструктури Борис КОЛЕСНІКОВ пообіцяв: «Будемо вносити доповнення до Повітряного кодексу, щоб ще більше посилити штрафи». А нещодавно його наступник Володимир КОЗАК заявив, що з 25 січня 2013 року набирають чинності нові Правила повітряних перевезень пасажирів і багажу. Він також запевняє, що вони нададуть більше прав пасажирам та підвищать відповідальність авіаперевізників. За словами чиновника, встановлено єдині як при міжнародних, так і при внутрішніх авіаперевезеннях розміри компенсацій пасажирам у разі відмови авіакомпанією у перевезенні, скасуванні або затримки рейсу.
Щоправда, якщо подивитися на суми компенсації пасажирам, то у нових правилах, які Міністерство юстиції зареєструвало 28 грудня 2012 року, вони лишилися такими самими, як і у Повітряному кодексі. Для порівняння: 2011 р. влада США подвоїла компенсацію за зняття пасажирів з рейсу, і у випадку, якщо через зняття з рейсу приліт пасажира затримується більш ніж на дві години для внутрішніх рейсів і більш ніж на чотири години для міжнародних, авіаперевізник зобов’язаний відшкодувати вартість квитка в чотириразовому розмірі, аж до 1,3 тисячі доларів.
ТРИ ТИЖНІ ДЛЯ ПРЕТЕНЗІЙ І ТРИ МІСЯЦІ ОЧІКУВАННЯ
Нині є чимало охочих отримати компенсацію від «АероСвіту» за затримані та скасовані рейси. Але юристи зазначають, що свої права слід відстоювати правильно. Так, розповідає юрист Центру транспортних стратегій Наталя ГУК, для отримання компенсації вартості квитка на рейс, не виконаний компанією, пасажиру необхідно підтвердження, що його не було. «Таким підтвердженням є письмова відповідь представника авіакомпанії, який перебуває в аеропорту, або відмітка, зроблена представником авіакомпанії на квитку. Також можна звернутися з письмовою заявою до адміністрації аеропорту або в державну авіаційну службу про підтвердження невиконаного рейсу», — пояснює вона.
«Має сенс зберегти свій квиток і всі чеки про витрати, які довелося зробити з вини затримки рейсу, наприклад, квитанції про оплату проживання у готелі, квиток на альтернативний рейс іншої компанії, чеки з кафе тощо. Після прибуття в Україну копії цих платіжних документів разом із письмовою вимогою про компенсацію потрібно пред’явити авіакомпанії», — додає юрист ЮК «Алексєєв, Боярчуков та партнери» Єгор ШТОКАЛОВ.
Претензії надають протягом трьох тижнів після дати, коли пасажир прибув у пункт призначення, або коли мав прибути. Авіакомпанія зобов’язана розглянути претензію й повідомити заявника про її задоволення чи відхилення протягом трьох місяців. У разі відмови авіакомпанії добровільно відшкодувати збитки пасажира або зволіканні з відповіддю, доведеться пред’явити позов до суду.
Між тим, перевізник має право зменшити компенсацію вдвічі, якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення до його пункту призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого на: дві години — для рейсів дальністю 1,5 тисячі кілометрів або менше, три години — дальністю від 1,5 тисячі до 3,5 тисячі кілометрів, чотири години — дальністю понад 3,5 тисячі кілометрів.
Вимушеним поверненням квитка є ситуація, коли рейс затримується більш ніж на три години і пасажир через це хоче здати свій квиток. Авіакомпанія зобов’язана повернути повну вартість за вирахуванням сервісного збору й відсотка платіжних систем (1—3% загальної суми). Якщо ж добровільно повернути квиток достроково, авіакомпанія може відняти з його вартості штраф, передбачений правилами її тарифу, агентський збір (якщо його включали у вартість квитка) та відсоток платіжних систем (1—3%).
ДО РЕЧІ
2012 року з повітряними судами, які внесено до державного реєстру цивільних повітряних суден України, сталося 118 авіаційних подій та інцидентів. Серед них — одна катастрофа і одна аварія. За даними Державної авіаційної служби, минулого року в авіакатастрофах, що сталися з українськими цивільними повітряними судами, загинуло п’ятеро осіб. У грудні 2012 року з повітряними судами сталося 7 інцидентів. З іноземними повітряними судами на території України торік сталися 54 авіаційні події, зокрема у грудні — 7. Для порівняння, 2011 року з літаками, внесеними до державного реєстру цивільних повітряних суден України, сталося 105 авіаційних подій та інцидентів, зокрема три катастрофи, одна аварія й чотири серйозні інциденти.