Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Кабальні послуги

Губернатор і АМК знайшли порушення в роботі Харківського «Житлокомсервісу»
13 березня, 2007 - 00:00

Створене за ініціативою міської влади на початку цього року комунальне підприємство «Житлокомсервіс», яке за планом мало забезпечувати якісне обслуговування харків’ян, викликало неоднозначне ставлення як у обласної влади і контролюючих органів, так і в самого населення. Голова обладміністрації Арсен Аваков вважає створення «Житлокомсервісу» незаконним, а безпосередньо підприємство — «маленьким приватним бізнесом» і заперечує його створення в суді. Секретар міськради Геннадій Кернес, у свою чергу, звинувачує Авакова в наклепі.

На сьогоднішній день у місті створено 9 філіалів КП «Житлокомсервіс». Підприємство, на яке покладені функції єдиного замовника житлових послуг, передусім контролюватиме якість робіт, що виконуються підрядчиками (в основному, жеками). Від якості та кількості виконаних робіт у підсумку мала залежати сума квартирної плати. Як сказав директор нового підприємства Олександр Яковлев, «сама ідея роботи такого підприємства (за системою єдиного замовника) має на увазі, насамперед, захист інтересів споживача. Іншими словами, споживач, що заплатив гроші, повинен отримати відповідні послуги». Директор цього підприємства зазначає: у випадку, якщо замовлена послуга з якихось причин не була виконана, городянин може оформити акт-претензію, згідно з яким робиться перерахунок квартирної плати. Це означає, що роботи, які не були виконані за фактом, не оплачуються і не включаються в акт, який у кінці кожного місяця закривається по кожному договору з тим або іншим підрядчиком. «Житлокомсервіс» не підміняє собою звичні жеки і кжепи. Відсутність точної інформації про те, що ж буде далі з останніми, і створила плутанину у відповідальності за виконання ремонтних робіт. Створене ніби й не спішно, нове комунальне підприємство після офіційного початку роботи мало багато недоробок: штат підприємства поки що не укомплектовано, а в жеках не реагували на ремонтні заявки під приводом того, що тепер ця задача перекладена на нову комунальну структуру. Коментуючи цю ситуацію, мер Харкова Михайло Добкін заявив, що йде «відвертий саботаж на місцях». Городяни розгубилися, не знаючи, до кого ж тепер звертатися зі своїми проблемами, а тим більше — кому платити за надання житлових послуг.

Голова облдержадміністрації Арсен Аваков не обійшов увагою міську комунальну реформу. Фахівцями ХОДА був проведений ретельний аналіз ситуації, яка склалася у зв’язку із створенням і діяльністю «Житлокомсервісу». У результаті була оприлюднена інформація: установа, створена з мінімальним (4000 гривень) статутним фондом, що не має на балансі жодного житлового будинку комунальної форми власності, відмовилася від передбаченої законом «Про житлово-комунальні послуги» процедури укладення індивідуальних договорів про надання послуг за утриманням будинків, споруд і прибудинкових територій і запропонувала громадянам ніби альтернативний, дешевший і швидший варіант. Офіційна позиція обладміністрації — запропонована (фактично — нав’язана) міською владою і керівництвом «Житлокомсервісу» схема договірних відносин з жителями міста Харкова — явно суперечить чинному законодавству України у сфері ЖКГ і не забезпечує належний рівень відповідальності виконавця житлово-комунальних послуг. Губернатор зазначив, що харків’яни підписувати договір з новою фірмою не хочуть. У свою чергу, голова Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Вікторія Нагній, на засіданні в ХОГА також вказала на порушення у договорі про надання житлово-комунальних послуг КП «Житлокомсервіс». Він явно створений не на користь городян. Так, наприклад, передбачено, що споживач зобов’язаний зробити своїм коштом ремонт квартири, інших житлових і нежитлових приміщень. Такі неточності у формулюванні, вважають в обласному відділенні АМКУ, можуть призвести до покладання на власника квартири додаткових зобов’язань з ремонту інших нежитлових приміщень. «Споживачі не мають можливості визначити об’єм наданих послуг, а також їх перелік, врахований в тарифі. Таким чином, не знаючи складових послуги за утримання будинків і їх вартості, споживач не може скласти акт-претензію і домогтися нарахування за фактично отриману послугу», — заявила Нагній. Рекомендації щодо поліпшення роботи підприємства були передані директору «Житлокомсервісу», які той пообіцяв взяти до уваги.

У свою чергу губернатор Арсен Аваков звернувся до прокуратури з проханням перевірити законність Публічного договору, укласти який в односторонньому порядку запропонувало населенню підприємство «Житлокомсервіс», а також і саме його створення. Такі дії губернатора викликали негативну реакцію серед причетних до створення «Житлокомсервісу». Секретар міськради Геннадій Кернес з обуренням сприйняв заклики губернатора не платити «Житлокомсервісу» на підставі того, що створення цього підприємства незаконне, і пообіцяв подати на Авакова в суд за наклеп. На думку міської влади, робота КП не залежить від штату і статутного фонду, оскільки воно — лише замовник і контролер виконання послуг. Заяви ж губернатора — політичні, основна мета яких — підірвати довіру до міської влади. Прес-служба Харківської фракції Партії регіонів розповсюдила заяву, що називаючи «Житлокомсервіс» незаконним, Аваков втрутився у сферу компетенції виключно органу місцевого самоврядування і прокуратури. Однак в обладміністрації вважають: на основі 6 статті Закону «Про житлово-комунальні послуги», вони мають право контролювати, хто і як надає послуги населенню.

Обласна прокуратура потребувала документи КП «Житлокомсервіс» на перевірку, яка може тривати від 10 до 20 днів. Після цього діяльність підприємства буде узаконено або відмінено.

Марина ГОЛІНА, Харків
Газета: 
Рубрика: