Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Математика без цифр

Українських дітей із синдромом Дауна вчитимуть рахувати за унікальною британською методикою. Це стало можливим завдяки зусиллям батьків і благодійників — державі такі діти досі не цікаві
6 грудня, 2012 - 00:00
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Британська методика «Нумікон», яка дозволяє вчити дітей математики без цифр — за допомогою різнокольорових фігур — прийшла в Україну. На днях у Києві відбувся спеціальний семінар, на якому педагогів і батьків таких дітей вчили користуватися новинкою. «В Україні живе понад шість тисяч дітей з синдромом Дауна. В більшості випадків вони не мають можливості ефективно здобувати і використовувати знання, зокрема математичні. Ця методика дає можливість дітям не лише навчатися, а й бути гідними членами нашого суспільства», — розповідає президент всеукраїнської благодійної організації «Даун Синдром» та батько 8-річного Іллі Сергій КУР’ЯНОВ. Благодійна організація була заснована 2003 року батьками дітей з синдромом Дауна і на сьогодні об’єднує понад 520 родин з усієї України. Всі освітні програми для сімей — безкоштовні. Допомагають їх втілювати у життя самі батьки та благодійники. Держава до подібних ініціатив не долучається. І «Нумікон» — не виключення.

«Держава нам взагалі не допомагає, ми сьогодні самотужки виконуємо ту роботу, яку має робити вона», — пояснює Кур’янов. За його словами, про ставлення держави до людей з особливими потребами, зокрема до людей з синдромом Дауна, красномовно свідчить той факт, що жодне міністерство сьогодні не знає точної кількості людей з цим діагнозом, жодний спеціалізований медичний заклад не може з упевненістю назвати точну кількість людей з синдромом Дауна. «У них немає людей, є лише койко-місця», — зазначає президент ГО «Даун Синдром».

У світі вже давно існують добре розроблені методики супроводу таких дітей та їхніх родин, зокрема і в питанні освіти та соціальної адаптації. Так, навчальну методику «Нумікон» активно впроваджують і використовують у Сінгапурі, Австралії, Новій Зеландії, Південній Африці та Саудівській Аравії, а у Великобританії нею успішно користуються вже понад десять років. Ця методика якнайкраще враховує особливості сприйняття матеріалу дітьми з синдромом Дауна. «Символи, які ми загалом використовуємо для позначення чисел, занадто абстрактні, і діти не розуміють, що саме вони означають, — пояснює провідний педагог програми британського уряду Every Child Counts і акредитований тренер з «Нумікону» Хелен ФАРМЕРІ. — Ця методика ефективна тому, що вона опредметнює числа. Коли діти маніпулюють спеціальними пластиковими формами, ми можемо побачити, як дитина з синдромом Дауна мислить і який великий потенціал має».

Педагог переконана: навчання математиці розвиває навички співпраці, спілкування, мовлення, тобто розвиває особистість загалом. Фармері посилається на дослідження, які підтверджують, що діти, вивчаючи математику за цією методикою, отримують сильну основу для освоєння більш складних математичних понять. Так, у Великобританії ця методика використовується не лише для дітей з особливими потребами, але й включена до навчальних планів старших груп дитячих садків. «Цю програму автори розробляли при щоденній взаємодії з дітьми та педагогами. На початкових етапах діти в ігровій формі вчаться зіставляти назву числа з відповідною фігурою, а потім за допомогою цих фігурок виконують різні арифметичні завдання. Таким чином у дітей формується власне уявлення про числа, про співвідношення між ними і про арифметичні операції. Поступово діти починають все краще і краще розуміти, що таке числа, і тоді образи чисел перестають бути прив’язаними тільки до фігурок «Нумікона», — пояснює Хелен Фармері.

Сергій Кур’янов розповідає, що їхня організація вже найближчим часом планує відкрити курси та проводити тренінги для вихователів і викладачів. Адже поширення інформації про різні методики навчання дітей з особливими потребами, і головне — практичне застосування таких методик, дає змогу покращити ставлення суспільства до «сонячних дітей». Більше того, самі батьки починають вірити в цих дітей, докладати більше зусиль для їхнього розвитку. З’являється розуміння, що синдром Дауна — це не вирок, а відтак, все більше дітей залишається у сім’ях. А це, безперечно, збільшує їхні шанси на повноцінну соціальну адаптацію.

ДОВІДКА «Дня»

За офіційною статистикою, в Україні щороку народжується близько 430 дітей із синдромом Дауна. Ймовірність народження такої дитини не залежить від здоров’я чи способу життя її батьків. Всі малюки можуть стати повноцінними членами суспільства за наявності необхідної психолого-педагогічної та медичної підтримки. Велика кількість відмов від таких дітей в пологових будинках спричинена, в тому числі, і відсутністю системної державної моделі підтримки та професійної допомоги людям із синдромом Дауна та їх сім’ям. Ці функції на себе взяла Всеукраїнська благодійна організація «Даун Синдром», заснована 2003 року батьками дітей з цим синдромом. Два роки тому організація відкрила Центр раннього розвитку для дітей із синдромом Дауна, можливостями якого вже користуються більше 460 сімей. ВБО «Даун Синдром» веде також освітню роботу, залучаючи до співпраці провідних світових експертів.

Наталія ТРАЧ
Газета: 
Рубрика: