До редакції нещодавно зателефонувала мешканка київської багатоповерхівки з проханням допомогти — в їхньому 19-поверховому будинку вже близько двох місяців не працює вантажний ліфт, а пасажирський ламається по кілька разів на тиждень. Людям доводиться стояти в черзі, щоб доїхати на свій поверх (а всього в будинку близько 700 мешканців), або ж підніматися вузькими пожежними східцями. Хто молодший, то ще може здолати цю дистанцію, а як бути людям похилого віку?
— У нашому будинку 26 квітня сталася пожежа на першому поверсі, де повинні працювати консьєржі, — розповіла «Дню» по телефону мешканка будинку по вулиці Тичини,13 Лідія Абоніна. — Великий вантажний ліфт стояв на першому поверсі, тому згорів повністю, а пасажирський був трохи вище й вцілів. Завдяки цьому ми якось пересуваємось. Але він часто ламається. «Укрліфт» не реагує на наші звернення й не ремонтує його, тому що ЖЕК їм нібито не платить гроші. За пасажирський ліфт ЖЕК має дати 10 тисяч гривень, а за вантажний — удвічі більше. За тиждень буває, що він три-чотири рази стоїть, тому ми пересуваємося, хто як може.
І такі випадки — зараз не рідкість. За останні півтора місяця до call-центру столичної мерії звернулося понад п’ять тисяч киян зі скаргами, що ліфти в їхніх будинках або не працюють, або часто виходять із ладу. Схожа ситуація не лише в Києві, а й по всій Україні. Фахівці називають стан ліфтів близьким до катастрофічного. Так, у Сумах із понад тисячі ліфтів не придатні до роботи більше половини. Це показала комплексна перевірка підприємств, що експлуатують та обслуговують ліфти. За висновками фахівців, майже всі підйомники фізично зношені: мають перетерті металеві канати, непрацюючі системи диспетчерського зв’язку на випадок аварій тощо. Тому тепер у Сумах масово відключають ліфти, щоб не наражати людей на небезпеку.
У Києві поки що до цього не дійшло, але основна причина поломки ліфтів у всіх великих міст спільна — в більшості підйомників вийшов термін експлуатації. А за законом він має становити не більше ніж 25 років. Оскільки розквіт будівництва в Україні припадав на 80-ті роки, то, за прогнозами фахівців, щороку кількість ліфтів, які вже відслужили своє, буде тільки зростати. Влада в такій ситуації має виділити кошти на заміну старих ліфтів на нові або ж подбати про їхню модернізацію — заміну певних частин, що дозволить продовжити роботу підйомників. У 2006 році навіть створили відповідну державну програму з символічною назвою — «Ліфт». Але за всі чотири роки її існування конкретних кроків, а тим паче її фінансування, не було.
— Приблизно сім тисяч київських ліфтів, а це 35% від існуючого ліфтового парку столиці, відпрацювали нормативний термін. Якщо не будуть прийняті рішучі дії з боку влади, ситуація буде тільки ускладнюватися, — зазначив директор із технічного обслуговування компанії «Отіс», член Асоціації ліфтовиків України Микола Цар. — За законом, повинно багато ліфтів стояти, але влада обіцяє, що близько 400 ліфтів у Києві будуть замінені вже цього року. Поки що точаться розмови про виділення для цього 80 мільйонів гривень, але це поки що віртуальні розмови. На офіційному рівні немає жодних розпоряджень та вказівок, ніякі тендери не проводяться, а до нас ніякі документи не надходять. Якщо кошти будуть виділені, ми готові працювати. Сподіваються, що ці чутки небезпідставні, і проблема таки буде вирішуватися.
За підрахунками фахівців, для оновлення ліфтового парку столиці потрібні мільярди гривень, а не десятки мільйонів. Тому цю роботу треба робити планово та поетапно. Як розповів Микола Цар, є ліфти, які відповідно до законодавства потрібно тільки міняти (це так звані прямолінійки або вантажно-пасажирські), є ліфти, які потребують модернізації. Вартість заміни кожного ліфта залежить від моделі, комплектації та класу обладнання. Але це колосальна сума, якщо тільки середня ціна модернізація ліфту, скажімо, 9-поверховоого будинку, обійдеться в 50 тисяч гривень. І то — це продовжить життя ліфта всього на кілька років. Поставити ж у будинок новий ліфт — ще дорожче. Зважаючи на все це, хочеться вірити, що Київ — як столиця України, з якою беруть приклад інші міста, не піде шляхом Сум, а все-таки знайде кошти на заміну ліфтів.