Шведи намагаються знайти ідеальний баланс між свободою і дисципліною. Це стосується і виховання дітей, і їхнього навчання у школі, дитсадку та навіть бібліотеці. Приміром, не можна вийти з-за столу, поки всі діти не закінчать їсти, але можна не їсти самому. Можна не співати разом з іншими дітьми, але доведеться сидіти разом з усіма у колі. Чіткі кордони і повна свобода всередині них.
Україна часто зазирає на досвід інших країн, то як же виховувати маленьких українців та як їх мотивувати до пізнання світу. Детальніше зупинимось на шведському досвіді.
ТАТО В ДЕКРЕТІ
Дитячі садочки у Швеції діляться на приватні і державні. Це не впливає на якість садків і вартість оплати – вона залежить від рівня доходу сім'ї і скрізь однакова. Приблизний розрахунок виглядає так: перша дитина – 3% від доходу сім'ї, але не більше 1260 крон/міс. (близько 146 доларів), друга дитина – 2% доходу сім'ї, але не більше 840 крон/міс. (близько 97 доларів), третя дитина – 1% доходу сім'ї, але не більше 420 крон/міс. (близько 49 доларів), четверта дитина – безкоштовно.
ДИТЯЧИЙ САДОЧОК Råå Forskola.
Адаптація до дитсадка відбувається поступово: спочатку три-п'ять днів дитина ходить з мамою/татом, далі залишається сама, протягом ще кількох тижнів поступово збільшується час її перебування. Часто в статутах дитячих садків прописані правила адаптації, за якими спочатку (як правило, два тижні) один із батьків ходить у садок разом з дитиною.
У Швеції батьки обох статей мають право на 480 днів (16 місяців) оплачуваної відпустки по догляду за дитиною. Є бонусні дні для близнюків. 90 днів зарезервовані для кожного з батьків, решта – розділяються за бажанням. 390 з цих днів оплачуються за ставкою 80% від доходу (максимум 1006 крон (близько 117 доларів) на день. Решта 90 днів оплачуються за мінімальним тарифом – 250 крон (близько 29 доларів) на день. У Швеції, крім оплачуваної декретної відпустки, батьки щомісяця отримують також дитячу допомогу (barnbidrag), яка покриває частину витрат на дитину аж до його/її 16-річчя. Майже всі медичні послуги, включаючи стоматологію, для дітей і молоді до 20 років безкоштовні (незначні відмінності є в окремих муніципалітетах). У країні з прохолодним кліматом усі діти в перші два роки життя отримують вітамін D.
480 днів відпустки можна використовувати до восьмиліття дитини. Усі декретні дні батьки самостійно визначають в інтернеті. Там відразу можна розрахувати, якою буде сума зарплати. Вдається планувати дні так, щоб, наприклад, отримати більше грошей у грудні до різдвяних свят.
САДОК НА ПЛЯЖІ
За шість годин шведським експресом від Стокгольма, біля рибацького села неподалік Хельсинборга, мене зустрічає веснянкувата жінка. Каріна Петерсон працює асистентом вихователя у дитячому садочку Råå Forskola.
КIМНАТА ДЛЯ ДIТЕЙ У КУЛЬТУРНОМУ ЦЕНТРI СТОКГОЛЬМА
Навчальний заклад – наче велетенська мушля, що сяє під сонцем на березі моря. Концепція дизайну, продумана данським архітектурним бюро Dorte Mandrup Arkitekter, полягає у тому, що під загальною стріхою розміщені чотири котеджі – «ядра дитячого садочку». Стріха виходить за межі будівель, формуючи сітку відкритого простору. Динамічна форма створює для дітей різноманітні ніші, де можна ховатися і грати в рухливі ігри.
Ми заходимо з пані Петерсон до світлого кабінету для асистентів. Співрозмовниця влаштовує фіку (швед. fika – перерва на каву зі смаколиками), частує мене кавою і розповідає: «Дитячий садок пропонує все, що можна побажати: світло, простір і близькість до моря та природи. Ми – у центрі мальовничого рибацького села Рао. У дошкільному закладі п'ять груп: дві – для дітей 1-3 років і три групи для 3-5 років, з навчальним середовищем, адаптованим до інтересів і потреб дітей».
Пані Петерсон доливає у свою філіжанку кави. Кабінет наповнюється приємним ароматом. Помічаю, що на чашці зображені цікаві малюнки. «Це малюнки наших дітей. Ми помітили, що вихователям та батькам, приємно мати речі з творчістю малих художників. Зокрема, чашки чи записники, - каже пані Петерсон. – Нещодавно ми відкрили пригодницьку групу для дітей від 3 до 5 років – як середовище для навчання використовуємо ліс і пляж. Ми віримо у те, що всі діти компетентні – вони самі хочуть і пробують здобувати знання. З нами вони отримують час і можливість досліджувати світ усіма органами чуттів. Їхня цікавість, радість відкриттів і співучасть – основа навчання. Розвиток відбувається у взаємодії з комплексним середовищем, а також з ровесниками і дорослими. З нами діти можуть бути собою. Ми всі різні, і ми бачимо свої відмінності як переваги, що збагачують нас».
ТВОРЧИЙ ЛАБІРИНТ
У коридорі зустрічаю молодого чоловіка з довгим волоссям. Його руки всіяні татуюваннями. Він стоїть біля садових горщиків з цікавими формами та малюнками та усміхнено розповідає про щось дітям.
– Ми обираємо горщики для пересадки рослин. Діти приймають ключове рішення – які їм найбільше подобаються. Ось, наприклад, з мумітроллем популярний, – захоплено жестикулюючи, розповідає чоловік. Творець цих дивовижних істот Туве Янссон писала: «…не варто боятися бути собою. Бо наші дивності – це і є те, що допомагає нам знаходити вихід із найскладніших історій».
У КУЛЬТУРНОМУ ЦЕНТРI ДIТИ ЧИТАЮТЬ КНИГИ, МАЛЮЮТЬ, СПIВАЮТЬ АБО СЛУХАЮТЬ
З цим погоджується мій співрозмовник – Саймон Мелін. Він працює вихователем дитячого садочка впродовж восьми років: «Спершу я працював у готельно-ресторанному бізнесі. Потім кілька років на складі. Якось, побачивши у місті групу малюків з вихователем, відчув, що це, напевно, неймовірно весело. Подумав, чи є у мене якості, які потрібні для роботи з дітьми? Вирішив спробувати. Спершу думав, що це буде кумедна історія, але згодом відкрив набагато більше аспектів. Моє ключове завдання – створити умови для дітей, переконатися, що їхнє навчальне середовище безпечне, розробити різноманітний контент на основі нашої навчальної програми. Брати участь у розвитку дітей і будувати їхнє майбутнє – найкраще в цій професії».
Ми з Саймоном підходимо до панорамного вікна, звідки добре видно пляж. Саймон розповідає далі: «Окрім роботи вихователем, можна працювати за різними напрямками розвитку. Я займаюся цифровізацією. Тому постійно стимулюю колег і дітей використовувати цифрові інструменти. Усі наші розробки спрямовані на те, щоб діти могли взаємодіяти і шукати творчі підходи. У нас є кілька власних проєктів – це лабіринт, який створили діти, і в якому вони – головні герої. Для цього ми використали хромакей (технологія зеленого екрану – Авт.) і попрацювали з анімацією. Завдяки цьому лабіринтові діти вчаться спільно знаходити вихід зі складних ситуацій, координують дії між собою».
ПІЗНАННЯ – ЧЕРЕЗ ГРУ
Також нещодавно у роздягальні встановили робота, який підключений до погодного віджету. На запит дітей він каже, яка на вулиці погода, що їм краще одягнути і взяти з собою. Незабаром у садочку планують додати до програми інші функції.
Саймон Мелін – не єдиний чоловік у колективі Råå Forskola. Колега Саймона Людвіг Нільсон ще підлітком знав, що буде вихователем.
Директорка дитячого садочка Вікторія Ларсон розповідає: «У Швеції 3% дошкільних вихователів – чоловіки. Але у нас – це 20 % педагогічного персоналу. Я завжди наймаю працівника завдяки компетенціям. Це – головний критерій».
На ґанку будівлі зустрічаю усміхнену блондинку в каштанових окулярах. Звати її Іда Альборн. Іда – матір Карла та Естер, які навчаються у садочку Рао. Пані Альборн забирає дітей близько обіду. Естер смикає маму за руку, кваплячи. Натомість пані Іда просить доньку трішки зачекати і розповідає: «Ми з чоловіком дуже задоволені вибором дошкільного закладу Рао для наших малюків. Усе навколо тут пронизане духом співпраці і діалогу між педагогами, дітьми та батьками. У повсякденному житті дітей оточує середовище навчання, яке ми вважаємо дуже наочним. У садочку створена «кімната у кімнаті» для різних сфер діяльності та ігор. Діти багато часу проводять на відкритому повітрі».
Директорка Вікторія Ларсон каже: «Коли ми працюємо з орієнтацією на проєкти, то досягаємо успіху в різних сферах – мова, математика, наука і технології, пісня і музика, драма, творчість і рух, а також соціальна взаємодія і волевиявлення. Дітям потрібен цікавий дорослий, який кидає їм виклик, щоб разом перевірити різні думки і стратегії. Ми називаємо таких педагогами-співвідкривачами. Діти вчаться у взаємодії з іншими дітьми і дорослими в позитивному і відкритому середовищі, яке стимулює цікавість та творчість. Простір має спонукати дітей до нових відкриттів і давати їм можливість самовисловлюватися. Ми створили середовище, яке пропонує використання різних матеріалів в ігровій формі, що є видимими, привабливими і надихаючими, і в яких цифрові інструменти займають щоразу природніше місце. Ми хочемо, щоб дні у дошкільному закладі були захопливою пригодою. Діти вчаться у різних формах, і нам допомагають соціальний педагог, шкільний психолог, викладач комп’ютерних технологій. Гра – найважливіше джерело знань дитини. У грі дитина пізнає себе, і разом ми вчимося соціальній взаємодії».
«ПРОБУЮТЬ КНИГИ НА СМАК»
42-річна Елізабет Ліндберг тримає за руку свою доньку – однорічну Єву. Дівчинка стомлюється стояти, сідає на рожевий пуф у формі м’ячика. На ньому Єва стрибає до книжкової полиці у формі динозавра.
– Тут все про палеонтологію та історію, але доступно для маленьких дітей. Це книги-складанки,– розповідає бібліотекарка центру молодіжної культури Lava у Стокгольмі Лінда Густафсон.
Пані Лінда «перехоплює» Єву по дорозі: «Це – одна з кількох сотень наших постійних читачок», – розповідає бібліотекарка. У більшості шведських читалень є місце, де можна «припаркувати» коляску. Для дітей різного віку діють кілька модульних майданчиків. Для найменших, як-от Єва, вони відділені огорожею, щоб діти не виходили за межі.
Мама Єви, Елізабет Ліндберг, частується капучіно, і додає: «Діти можуть розкидати книги, рвати їх, топтати. Ніхто не сваритиме. Бібліотекарі у секцію для найменших відбирають занедбані книги».
Лінда Густафсон розповідає: «Декому такий підхід може здатися варварським. Але навпаки – за п’ятнадцять років роботи я помітила, що найменші діти, контактуючи з книгою у своєрідний спосіб, в майбутньому захоплюються процесом читання. У нас є бешкетники, які навіть пробують книги на смак».
У шведських бібліотеках для дітей можна зустріти секції допомоги з домашнім завданням, мовні секції – де діти покращують знання шведської та іноземних мов, а також для мами чи тата – можна прийти сюди з дітьми та поспілкуватися з іншими батьками за кавою у затишній атмосфері.