Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Нездатність до самообмеження

В Україні десятки фірм i торгових марок звинуватили у використанні аморальної реклами
2 листопада, 2007 - 00:00
МАЛЮНОК АНАТОЛІЯ КАЗАНСЬКОГО / З АРХІВУ «Дня»

Аморальна реклама може зруйнувати суспільство. Адже під її впливом знищуються такі одвічні цінності, як добро, краса, вірність, кохання. І якщо дорослі ще якось можуть захистити свою свідомість від негативної інформації, то діти й підлітки всмоктують її в себе, як губка. Тому захистити підростаюче покоління українців від згубного впливу реклами може тільки суспільна мораль. Так вважає виконувач обов’язків голови Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі Микола Бойко. З ним важко не погодитися: останнім часом бізнесмени, аби привернути увагу до свого товару, в його рекламуванні іноді застосовують такі відверті еротичні елементи, що стає соромно, коли їх бачать діти.

— Вільний ринок породив в Україні демократію, але нерідко вона, як кажуть, б’є через край. Окрім приємних речей, сексуальна революція принесла нам те, що нині Україна перебуває на першому місті в світі по розповсюдженню СНІДу, венеричних захворювань, у нас досить поширена наркоманія. Всьому цьому, на жаль, сприяє аморальна реклама, яка нині заполонила інформаційний простір, — наголосив Микола Бойко.

Згідно з теорією Зігмунда Фрейда, сексуальність — один з найсильніших інстинктів людини, який впливає на людську поведінку. Тому й полюбляють рекламодавці експлуатувати його під час виготовлення рекламних роликів та проспектів.

— Фахівці дослідили, що привернути увагу чоловіка до товару можна через зображення привабливої жінки. Головне — закласти в підсвідомість потенційного покупця асоціацію: якщо купиш саме цей товар, то матимеш розкішну дівчину (лише побризкайся таким-то дезодорантом чи поклади до рота таку-то жувальну гумку). Жінок можна зацікавити зображенням та демонстрацією уваги фізично сильного, платоспроможного чоловіка високого соціального статусу. Але споживача кожного дня атакують сотні інформаційних повідомлень, тому виробники товарів, аби вони запам’яталися потенційним покупцям, нерідко застосовують «шокову» рекламу. Наприклад, деякі фірми навіть вдаються до демонстрації оголених статевих органів. Наслідки такої сексуальної реклами — жахливі: спотворення системи моральних цінностей як орієнтиру для розвитку суспільства, «комерціалізація» таких понять як життя, кохання, сім’я, вірність, дружба, — вважає Микола Бойко.

Згідно із Законом України «Про захист суспільної моралі в Україні», продукція сексуального чи еротичного характеру в Україні може розповсюджуватися лише за умови її недоступності неповнолітнім і не нав’язування споживачам (лише в спеціалізованих засобах масової інформації), а зовнішня реклама такого характеру взагалі заборонена. За дотриманням цього закону в нас мають стежити десять солідних державних інституцій. Та попри це, у наших кіосках не зменшилося журналів з еротичними картинками, на телебаченні продовжують демонструвати «сексуальні» ролики, а в громадських місцях висять «відверті» плакати. Аби з цим боротися, торік в Україні створили Національну експертну комісію з питань захисту суспільної моралі. Наразі її експерти зазначають, що вже вдалося виявити та усунути порушення чинного законодавства у сфері рекламної діяльності. Зокрема, це стосується реклами підприємств і товарів мобільних операторів «Джинс», «Евросеть», кави «MakCofee», жіночої білизни «Ажур», плитки для підлоги «Атем», сигарет «LM», мобільних телефонів «Samsung F 300».

— У нас з’являється дуже багато аморальної реклами через нездатність суспільства до самообмеження: з одного боку, бізнес бажає отримати щонайбільше прибутків, з другого — держава хоче мати побільше надходжень від бізнесу. В результаті цього страждає суспільна мораль. Тому владі й бізнесу потрібно шукати форми взаємодії, однією з яких, наприклад, має стати реалізація спільних проектів (чому б українцям хоча б не придумати комп’ютерну гру, яка пропагувала б здоровий спосiб життя?). Також державі необхідно скоординувати зусилля в напрямку створення необхідних правових, економічних та організаційних умов, які сприятимуть реалізації права людини на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що становлять загрозу фізичному, інтелектуальному та морально-психологічному стану населення, — переконаний начальник управління адміністративно-господарського обслуговування Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі Вадим Багай.

А старший уповноважений відділу боротьби зі злочинами у сфері суспільної моралі Департаменту з боротьби із торгівлею людьми МВС України Богдан Тищенко нагадує, що використання аморальної рекламної продукції є кримінальним злочином.

— Виготовлення та розповсюдження порнографічних матеріалів — дуже високоприбутковий кримінальний бізнес. Працівники міліції постійно викривають ділків, які ним займаються, але ця проблема (особливо стосовно дитячої порнографії) залишається в Україні ще досить актуальною, — зауважив він. Проте не тільки «сексуальна» реклама приносить велику шкоду нашому суспільству: загрозу становить i відкрита пропаганда куріння, вживання спиртних напоїв (на нашому телебаченні горілку вже рекламують навіть удень). Тому, як стверджує Микола Бойко, у планах експертної комісії — взятися незабаром за вирішення й цих, не менш актуальних, проблем.

КОМЕНТАР

Олена ЛІЩИНСЬКА, старший науковий співробітник Інституту соціальної та політичної психології АПН України, кандидат психологічних наук:

— Є наукові підтвердження того, що аморальна реклама, в тому числі й сексуальна, уповільнює розвиток інтелекту. Вчені інституту з вивчення мозку ім. Бехтерєва із Санкт-Петербурга провели дослідження енцефалограм у дітей, які тривалий час піддавалися впливу агресивної медіа- продукції (фільмів, комп’ютерних ігор). У результаті встановлено, що в таких дітей зупиняється процес диференціації окремих ділянок мозку, а отже уповільнюється інтелектуальний розвиток. Також, якщо проаналізувати культурні традиції різних народів світу, можна зробити висновок, що сексуальне життя у них розпочиналося із певного віку, а до його настання на інтимні стосунки існувало табу. Із психологічного погляду це пояснюється так: якщо людина рано пізнає сексуальність, у неї гальмується інтелектуальний і духовний розвиток, руйнуються такі цінності як кохання, сім’я, вірність, а інтимні стосунки відбуваються на рівні тваринного інстинкту. А ще в Україні розбещеність вважається кримінальним злочином, і ніхто не відміняв за неї відповідальності. Тому така відповідальність має бути і за рекламу, яка сприяє стимуляції передчасного сексуального розвитку. Те, що зараз відбувається в нашому суспільстві, нагадує ефект «жаби в окропі» — якщо воду, в яку кинуто жабу, повільно підігрівати, то та не помітить, як і звариться. Отак і суспільство: якщо його поступово розбещувати, може настати, образно кажучи, вибух вулкана. Держава має зрозуміти, що не можна заробляти гроші на одвічних моральних цінностях, а також на здоров’ї своїх громадян. Наприклад, у США вже давно не модно палити, пити пиво, натомість там цінується цнотливість, сімейні цінності. Тож мода на здоров’я, моральні цінності повинна прийти і до нас.

Інна БІРЮКОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: