У підсумку ніякого рішення прийнято не було, і питання нібито остаточно зависло і заплуталося. Кращої ілюстрації до висловлювання віце- прем’єра Юрія Єханурова про те, що прийняття нової методології тарифоутворення є прерогативою незалежної НКРЕ, як-то кажуть, і не уявити. Ні в частині прерогативи, ні відносно незалежності.
Тим часом підготовка конкурсів з продажу шести обленерго триває, як випливає зі слів міністра палива і енергетики Станіслава Сташевського, чисто — голки не підточиш, тобто без зривів і порушення графіків, і зазначені конкурси відбудуться, на запевнення міністра, у визначений термін — 17 і 24 квітня. Однак за даними агентства Інтерфакс-Україна, деякі експерти пропонують уряду перенести терміни конкурсів ще на місяць iз тим, щоб до їх проведення було введено нові тарифи і з’ясовано питання про можливість відставки уряду на чолі з прем’єром Віктором Ющенком.
НКРЕ ж планує до 27 березня затвердити нову методологію визначення тарифів на передачу і постачання електроенергії для компаній енергозабезпечення.
Як пояснили фахівці НКРЕ, нова методологія тарифів не міститиме розмірiв тарифних ставок на передачу і постачання електроенергії. Вони будуть визначені після її затвердження. 21 березня Мінпаливенерго приступило до розгляду проекту нової методології. Передбачалося, що висновок Мінпаливенерго буде представлено на нараді з приватизації обленерго у першого віце-прем’єра Юрія Єханурова 23 березня. Та рішення ухвалювати членам незалежної НКРЕ. Чи не станеться нічиєї й цього разу?
У розмові з «Днем» після засідання НКРЕ голова правління Чернігівобленерго Анатолій Скиба сказав: «Ми, звичайно, засмучені і розчаровані. Від нас, як і від інших обленерго, перш ніж підвищити тарифи на транспортування електроенергії, НКРЕ вимагала виконати дві умови: втрати електроенергії мають бути приведені до нормативних, а збір коштів за використану електроенергію доведений до 100%. Чернігівобленерго все це виконало. Ми сьогодні на першому місці серед обленерго країни (не беручи до уваги «Київенерго») зі співвідношення між нормативними та фактичними втратами електроенергії. Якщо в середньому по Україні перевищення фактичних втрат над нормативними за минулий рік — 6,5%, то у нас — 2, 4%. У 2000 році ми зібрали 108% коштів за використану електроенергію. І посідаємо четверте місце в Україні. Щосуботи і неділі 90% персоналу відправлялися для цього в рейди до неплатників і у пошуках тих, хто краде електроенергію. Приміром, якщо 1995 року було складено 2000 актів на необліковане споживання електроенергії, то минулого — 16 тисяч. На 17 млн. грн. вдалося знизити у порівнянні з минулорічною дебіторську заборгованість споживачів. І в лютому цього року ми вийшли на перше місце з проплат до енергоринку (104%) і стали єдиною компанією, окрім постраждалих від стихійного лиха, якій не знизили алгоритм повернення грошей з енергоринку».
На думку голови правління Чернігівобленерго, компанія, що повністю виконала всі вимоги Нацкомісії, тепер має моральне право вимагати підвищення тарифів. А.Скиба вважає, що Чернігівобленерго це просто необхідно, щоб позбутися збитків з основної діяльності, підвищити рентабельність (зараз вона негативна). «Ми працюємо в збитковому режимі вже чотири роки і вперше поставили собі мету мати хоч якусь невелику рентабельність, щоб жити і розвиватися. І ось комісія ніяк не може ухвалити рішення. Ні в середу, ні сьогодні, хоч повз наші аргументи ніяк не можна пройти, настільки вони вагомі», — вважає А.Скиба.
Отже, приватизована енерго компанія черговий раз стала жертвою державної бюрократії. І черговий раз просигналізувала новим потенційним інвесторам, які й без того не вельми рвуться на український ринок: будьте обережні.