Столична станція метро «Золоті ворота», з її історичними мозаїками, не один раз потрапляла у рейтинги найкрасивіших і найоригінальніших у світі. Не дивно, адже за радянських часів метро в Україні будували не тільки як засіб громадського транспорту — важила й ідеологічна складова. Треба було вразити масштабом, часто й нагадати певні політичні посили, тож влаштовувалися серйозні архітектурні конкурси проектів станцій. От, наприклад, при створенні метро «Вокзальна» на такий конкурс подавалось аж 18 робіт. Станції київського метрополітену вражають і сьогодні, та уявити такі великі, часом помпезні оздоби вдома складно. Але, виявляється, й їх можна «приручити».
Нещодавно у вестибюлі «Золотих воріт» відкрили виставку «Трошки вдома», яка й демонструє такий експеримент. Об’єднання The Signum представило 3D-візуалізацію сучасних інтер’єрів квартир з використанням елементів декору станцій, створених для столичного метро у 1965—1997 роки. В експозиції немає дуже відомих станцій, як-то «Хрещатик» з барвистими полив’яними кахлями чи власне «Золоті ворота», її «герої» — станції у стилі модернізм, який нині є актуальним.
«Ми з Марією Кривошеєю їхали в метро, підняли очі вгору і побачили, що там є класний світильник. Це було на «Либідській», там розміщена ціла світлова група. І ми подумали, що це нереально круто побачити десь вдома. Марія — 3D-дизайнерка, і вона запропонувала уявити, як це виглядатиме в інтер’єрі», — згадує кураторка виставки Ольга МОМОТОК.
Першою роботою і став проект із «Либідською» — латунну люстру вписали в інтер’єр їдальні. Потім авторки їздили по станціях, обираючи, з чим ще попрацювати. На візуалізаціях можна побачити елементи з «Олімпійської», «Печерської», «Лівобережної», «Льва Толстого», або, наприклад, декор з «Оболоні» на стіні в спальні, але якщо ви не фанат метро, не читаючи підписів, упізнати їх важко.
Ольга запевняє, що у The Signum трепетно поставилися до проектів архітекторів. «Усі вони були попереджені, також ми надіслали багато листів — і в архіви, і в Міністерство економіки, щоб зрозуміти, де власне лежать ескізи станцій і відповідні документи. На жаль, поки не отримали ніякого фідбеку. Ми відкриті до співпраці, тож чекаємо. А думка авторів для нас дуже важлива», — додає кураторка виставки.
Марія КРИВОШЕЯ зізнається, що вписувати «підземні» оздоби в сучасні інтер’єри було нескладно. «Зараз актуальна така стилістика, й у мене одразу було розуміння, яка люстра до якої квартири, до якого оформлення підходить», — говорить 3D-дизайнерка. Спочатку Ольга та Марія фотографували елементи, які їх зацікавили, потім робились обчислення для масштабування декору під розміри житлових приміщень, після чого елементи метро відтворювались за допомогою комп’ютерної графіки, так само у спеціальній програмі створювали інтер’єр і все це компонували.
«Нам, як метрополітену, цей проект цікавий з тої точки зору, що ми дуже хочемо, щоб пасажири сприймали метро, як свій дім, і поводилися тут відповідно: щоб вони не смітили, були чемними, поступалися місцем, не розклеювали різні наліпки — бо прибиральниці вже стомилися боротися з ними», — каже Наталка МАКОГОН, радниця начальника Київського метрополітену.
Між іншим, елементи оформлення метро вже можна побачити і в реальних інтер’єрах. «Нещодавно мені написали, що прототип люстри з «Олімпійської» використав один із ресторанів у центрі Києва, — розповідає Наталка, стоячи біля зображення, де такий світильник вписаний в інтер’єр вітальні. — Відповіла, що оскільки він символізує велосипедне колесо, можна побачити такий посил: спочатку поїж, а потім крути колеса, щоб не набирати вагу».
У The Signum планують продовжувати оригінальний проект. «Ми хочемо охопити своєю увагою не лише метрополітен, а й інші громадські місця Києва, щоб жителі міста під іншим кутом подивилися на звичні місця. Щоб люди побачили в цих місцях таку саму красу, яку бачимо в них ми, — ділиться Ольга Момоток. — Що ж до проекту з метрополітеном, то у нас є кілька бажань, реалізацію яких ще складно уявити, тому поки їх не озвучуємо».
А побачити, що вже вийшло, можете у вестибюлі «Золотих воріт» до 19 листопада.