Питання змін клімату сьогодні одне з найактуальніших як для України, так і для світу загалом. Екологи стежать за кожним кроком держави, що здійснюється в напрямку боротьби з наслідками кліматичних змін. Нещодавно 22 неурядові екологічні організації провели засідання спеціальної робочої групи, на якому обговорили плюси і мінуси проекту Транспортної стратегії України до 2020 року, яку розробляє Міністерство транспорту та зв’язку України. Основна вимога екологів — врахувати у стратегії проблему зміни клімату.
— Транспорт відповідає за 12% від загальної кількості викидів парникових газів в Україні, — коментує Христина Рудницька, координатор програми зі зміни клімату Національного екологічного центру України. — Проте в проекті стратегії вплив транспорту на проблему зміни клімату не врахований. Україна ратифікувала Кіотський протокол у лютому 2004 року. Як індустріальна країна з перехідною економікою, Україна повинна докладати зусиль для зменшення викидів парникових газів. Згідно з висновками Міжурядової групи експертів зі змін клімату індустріально розвинуті країни мають скоротити викиди парникових газів на 25—40% до 2020 року від рівня 1990 року і на 85—90% до 2050 року. Україна повинна стабілізувати викиди парникових газів до 2020 року на рівні 2008 року.
На думку фахівців, пріоритет у транспортному розвитку країни слід надати найбільш енергоефективним та найменш забруднюючим видам пересування — зробити громадський транспорт більш зручним, регулярним та надійним, заохочувати менше користуватися авто- та авіатранспортом, натомість на короткі відстані пересуватись пішки чи велосипедом.
— Варто відзначити, що в стратегії врахований екологічний аспект впливу транспорту, встановлено мету зниження викидів шкідливих речовин на 30%. Але в той самий час не прописано етапів і дат реалізації більшості проектів, що може призвести до зволікання з виконанням стратегії та недосягнення поставлених цілей, — продовжує Христина Рудницька. Також екологи радять приватним перевізникам робити ставку на великі автобуси, трамваї, тролейбуси і відмовитися від маршрутних таксі. Адже щоб перевезти ту ж саму кількість людей, маршруток доводиться пускати набагато більше, що підвищує кількість викидів і створює затори на дорогах.
— Важливим аспектом зменшення використання транспорту, а відповідно і викидів, є раціональне планування та розташування інфраструктури міст, щоб мінімізувати необхідність щодня долати довгі відстані, — пояснює експерт зі зміни клімату Національного екологічного центру України Ірина Ставчук. — Також головні станції поїздів, метро, автобусів, місця паркування мають бути пристосовані для пересадки з машин на громадський транспорт. Також ми радимо розробити спеціальний метод, що надасть можливість порівнювати екологічний вплив різних видів транспорту і напрямів та використовувати його під час планування прокладання кожного транспортного шляху. На нашу думку, важливі не лише економічні показники, а, передусім вплив кожного проекту на довкілля. Для стимулювання пріоритетного розвитку екологічних та енергоефективних видів транспорту як альтернативи індивідуальному транспорту потрібно докласти особливих зусиль до інформування населення про негативні суспільні та екологічні наслідки. Тому ми пропонуємо додати до проекту стратегії пункти про поширення такої інформації та проведення інформаційних та соціальних кампаній.
Серед інших пропозицій екологів — впровадити в Україні екологічне водіння. За словами Христини Рудницької, важливою складовою зменшення парникових газів є спосіб управління транспортним засобом. У багатьох країнах світу впроваджено обов’язкове навчання екологічному стилю водіння, яке дає можливість зменшити викиди парникових газів до 40%. А все завдяки тому, що водії використовують якісніше паливо, яке відповідно містить меншу кількість свинцю, сірки та інших шкідливих речовин, виробляють певну манеру водіння, коли не тиснуть на газ просто так, без зайвої потреби, або ж дотримуються тієї швидкості, за якої витрачається найменша кількість палива (для кожного виду авто вона своя). Здається, правила не складні, і кожен з українських водіїв зможе їх дотримуватися, було б тільки бажання.
Отже, екологічні організації передадуть свої побажання та рекомендації Міністерству транспорту та зв’язку України з надією, що їх таки візьмуть до уваги. Адже йдеться про екологічне майбутнє України.