Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Підводами та Сітроенами возять листи

5 червня, 2009 - 00:00

Телефон, факс, електронна пошта становлять потужну конкуренцію пошті класичній. Щоб вижити й зберегти робочі місця, потрібні альтернативні шляхи отримання прибутків: при поштових відділення відкривається комплекс нетрадиційних послуг.

Поштарям доводиться перекваліфіковуватися. Сьогодні вони не лише доставляють кореспонденцію, приймають комунальні платежі й виплачують пенсії. Вони здійснюють обмін валюти, продаж товарів народного споживання, прокат відеокасет і навіть миттєве фото.

Для віддалених сіл пошта - важлива торгова точка, куди товари регулярно привозять разом з кореспонденцією, у той час як у крамницях часто затримуються з доставкою.

У Тернопільській та Харківські області діє нова служба "товари поштою", котра незабаром має поширитися на всю Україну. У поштових відділеннях за каталогами можна буде вибрати товар і замовити його доставку з будь-якої точки країни.

Такі послуги більш рентабельні для поштової промисловості, ніж її безпосередні функції. Послуга з виплати пенсій не приносить великих прибутків поштовикам, але вона забезпечує високу робочу зайнятість. Законодавчо монопольне право на виплату пенсій закріплено за об'єднанням "Укрпошта", оскільки воно є державним підприємством. Однак у зв'язку з великою насиченістю роботи з виплати це право намагаються вибороти комерційні організації. Однак "Укрпошта" не збирається відмовлятися від монополії і тим самим позбавляти роботи своїх службовців. Стосовно ж доставки пошти, то минулого року посилки та письмова кореспонденція принесли поштовикам всього 14% тарифних прибутків. Ціни на пересилку пошти соціально доступні, максимально наближені до собівартості. Проте кількість перевезеної пошти скорочується, наповнюваність поштових вагонів маленька, а платити залізничникам потрібно не за вагу вантажу, а за вагоно-кілометри, що приносить збитки. Перевозити у напівпорожніх вагонах комерційні вантажі, як це роблять у Росії, не дозволяє угода із залізницею, хоча це могло б принести непогану копійку.

Авіадоставка пошти всередині країни залишилася у радянському минулому. Нині тарифи, котрі вимагають авіакомпанії, поштовикам не під силу. Хоча авіарейси до Ужгорода, Луганська та Криму можуть істотно скоротити контрольні терміни доставки пошти у ці віддалені райони. Начальник відділу перевезень об'єднання "Укрпошта" Людмила Фурса каже, що економічніше доставляти посилки та кореспонденцію автотранспортом. Він мобільний, швидко довозить пошту. Минулого року "Укрпошта" закупила автомобілі Мазда та Сітроен, котрі було розподілено між областями України. Але у багатьох районах пошту возять старими машинами, у Миколаївській області використовують водний транспорт, а у далеких селах і гужовий.

Фінансовий директор "Укрпошти" Людмила Кузнєцова: "Минулого року указом Президента було затверджено галузевий фонд "Розвиток", котрий містив у собі 10% тарифних доходів без податку на додану вартість. Це фонд дозволив нам витратити 53 млн. грн. на розвиток галузі. Саме на ці гроші закупили автомашини. Але згідно зі змінами в Законі про оподаткування цей фонд було скасовано. У подальшому галузь підтримуватиметься тільки за рахунок прибутку. Зрозуміло, що за такі кошти ми не зможемо собі багато дозволити..."

Ольга КАПІТАНЧУК, "День"
Газета: 
Рубрика: