Днями Президент Володимир Зеленський доручив Міністерству в справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб створити концепцію об’єднаного реєстру ветеранів та розробити проєкт технічного завдання платформи «Е-ветеран». На виконання цього розпорядження Президент дав урядовцям два місяці. Нововведення дасть можливість не лише чітко визначити кількість ветеранів та з’ясувати їхні нагальні потреби, а й суттєво полегшити життя самим ветеранам. Про те, як функціонуватиме ініціатива, поки відомо не багато, тому ми вирішили з’ясувати, в чому особливості цієї системи та як вона вплине на життя людей.
ЄДИНА СИСТЕМА МОЖЛИВОСТЕЙ
Перше завдання міністерства — створити максимально повний реєстр ветеранів бойових дій. Він має на меті подати точну інформацію щодо кількості ветеранів в Україні, їхніх потреб, сімейного стану, освіти, наявності роботи чи бажання її змінити. Він дасть можливість міністерству безпосередньо розробляти державні програми, які були б спрямовані на цільове вирішення тих чи тих потреб ветеранів.
Далі ж платформа «Е-ветеран» буде сформована на основі цього реєстру. Кожен учасник бойових дій, який буде в реєстрі, отримає власний електронний кабінет з багатьма сервісами. Нова система майже повністю прибирає людський чинник у вирішенні питань ветеранів. Доступ до неї забезпечать через мобільний додаток. Таким чином просто зі свого телефона ветеран зможе відстежувати процес розгляду його документів, комунікувати з представниками профільного міністерства, яке займається питаннями ветеранів, загалом, вирішувати всі нагальні проблеми та отримувати необхідні консультації. Також у кожному регіоні планують створити ветеранські простори, які стануть майданчиками для надання послуг ветеранам та їхнім родинам.
Нині ветерани російсько-української війни стикаються з багатьма перепонами під час отримання законних пільг. Зокрема, часто не можуть отримати безоплатну медичну допомогу, ліки. Для пільгового кредитування законодавчо навіть не прописаний механізм. Є труднощі й з безоплатним проїздом. Завдяки новій системі вони мають отримати можливість контактувати з експертами міністерства, щоб знайти виходи з усіх проблемних ситуацій, які в них складаються. До того ж програма дає ветерану можливість контролю:
«Це єдина система, в якій я можу бачити, які соціальні пільги мені доступні, наприклад, цього року, — розповідає начальник сектору Київського міського центру допомоги учасникам АТО, ветеран Віктор ШЕВЧЕНКО. — Відповідно до законодавства я, як учасник бойових дій, маю можливість раз на рік їздити в санаторій на оздоровлення. З системою «Е-ветеран» я зайду в свій особистий кабінет і одразу побачу: чи минув уже рік, чи ні; чи можу я вже скористатися цією послугою. Так само і щодо інших призначених пільг. З допомогою системи я можу сам себе контролювати. Немає необхідності звертатися до державних органів і відстоювати черги».
Також Віктор пояснює, що завдяки новим ініціативам не лише ветерани зможуть комунікувати з державними органами, а й навпаки: «Наприклад, державні служби, які займаються протезуванням людей, які мають ампутації, також зможуть отримати інформацію з цього реєстру. Це не менш важливо. Адже якщо в них буде можливість безоплатно зробити хороший протез, їм не потрібно шукати ветеранів по своїх каналах. Вони зможуть зайти в реєстр і побачити, хто зараз потребує протезу, де перебуває ця людина, і можуть з нею зв’язатися. Так справді простіше та швидше працювати».
РЕЄСТР ЗА РІК
Ідея створення єдиної системи для ветеранів з’явилася рівно рік тому. Тоді ухвалили рішення про створення Міністерства в справах ветеранів, а Верховна Рада обрала нового міністра Ірину Фріз. Її команда і розпочала роботу над цим проєктом. Тоді ж Міністерство в справах ветеранів розробило та подало законопроєкт «Щодо створення єдиного державного реєстру ветеранів», який ухвалив парламент.
«Було розроблено всю нормативно-правову базу з боку Міністерства в справах ветеранів, подана на затвердження і затверджена Кабміном, — пояснює тодішня міністерка в справах ветеранів, а нині депутатка Ірина ФРІЗ. — Далі ми мали отримати фінансування або з боку наших міжнародних партнерів, або з боку державного бюджету, щоб приступити до написання технічного завдання. Після цього треба було розпочати створення тієї системи, яка дала б нам можливість розробити і створити єдиний державний реєстр».
За словами Ірини Фріз, до бюджету 2020 року мали бути закладені кошти, які дадуть змогу продовжити роботу над реєстром та системою «Е-ветеран» відповідно. Якщо ініціативу буде затверджено, то перші результати впровадження системи можна буде спостерігати вже наступного року.
Щоправда, в оновленому міністерстві сподіваються не лише на державну підтримку в цьому питанні, а й на допомогу іноземних партнерів. Зокрема, запровадження єдиного реєстру нова міністерка в справах ветеранів Оксана Коляда обговорила з Тимчасовим повіреним у справах США в Україні Вільямом Тейлором на нещодавньому форумі в Маріуполі. Український досвід зацікавив американців, адже навіть у них єдиного реєстру ветеранів немає і досі.
До цього моменту ідея запровадження реєстру та системи ускладнювалася ще й тим, що в Міністерства в справах ветеранів були відсутні технічні можливості для реалізації такого проєкту. Щоб забезпечити роботу такої масштабної системи, думали навіть про створення окремого державного підприємства, яке її обслуговуватиме. Але нині в уряді з’явилося Міністерство цифрової трансформації, яке якраз і займається такими ініціативами. Створення та обслуговування системи можуть взяти на себе саме вони. Тому спільними зусиллями вже наступного року в Україні почнуть запуск реєстру ветеранів та впровадження електронної системи «Е-ветеран».