27 травня у Дніпропетровську пройшов мітинг протесту проти незаконного будівництва автозаправних станцій. Тривога його учасників підігрівалася тим, що лише нещодавно у місті сталася трагедія, що забрала життя десяти осіб і занепокоїла всю країну, — пожежа в залі ігрових автоматів. Пізніше з’ясувалося, що зал працював із численними порушеннями і без необхідних дозволів. Городяни вимагали не допустити нової катастрофи, пов’язаної зі спробами незаконного будівництва такого пожежонебезпечного об’єкта, як АЗС.
У Дніпропетровську п’ять мостів через Дніпро. Автомобільний міст, який городяни називають Центральним, має найбільшу пропускну спроможність, він найдовший в Україні й переходить у проспект ім. «Газети «Правда», а той — у магістраль загальнодержавного значення, що веде до Харкова й Донецька. Звісно, значення цього мосту для економіки та життєдіяльності міста й області переоцінити дуже важко. А тому до нього особлива увага, яка, на жаль, не завжди на користь.
Нещодавно городяни дізналися, що в кінці лівобережної частини моста, на стику зі згаданим проспектом, почалося будівництво двох автозаправних станцій. Автомобільний рух тут дуже великий, а місце для АЗС, звісно ж, дуже вигідне, хоч і небезпечне. На відміну від батьків міста, це сильно стурбувало мешканців розташованих поряд житлових будинків.
Будівництво подібних потенційно небезпечних об’єктів дуже жорстко регламентується. Жорсткі вимоги пред’являє до них зведення Державних будівельних норм (ДБН) України. Воно визначає (розділи 8 ДБН В.2.3-4-2000 і 7 ДБН 360-92**) безпечні відстані від АЗС до мостів, шляхопроводів (поряд знаходиться ще й віадук із трамвайними шляхами) й інших об’єктів міської інфраструктури. Крім того, ці містобудівні норми забороняють будувати заправки в безпосередній близькості від кварталів житлової забудови, в межах так званої «червоної лінії» вулиці. Усі ці заборони господарі АЗС, що будуються, проігнорували, як і те, що поблизу розташований ще й міський сквер, а також низка торгових точок.
На захист людей стала громадська організація «Асоціація зелених України». Як повідомив журналістам заступник її керівника Олександр Щербань, разом із місцевими мешканцями «зелені» звернулися щодо цього питання в районну прокуратуру. Розслідування встановило приголомшуючий факт: справа тут не лише у порушеннях містобудівних вимог. Виявилося, що жодного дозволу на вказане будівництво державні органи не видавали, та й не могли видати, оскільки розміщення АЗС безпосередньо біля мосту створює загрозу як для самої споруди, так і для людей, котрі ним користуються. Ба більше, земельні ділянки, на яких розгорнулося будівництво, просто самовільно захоплені!
Слідчий районної прокуратури порушив кримінальну справу за статтею «Самовільне зведення будівель або споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці, що заподіяло значних збитків його законному власнику або власнику». При цьому він визнав споруджені об’єкти речовими доказами й доручив їхню охорону спецпідрозділу МВС «Беркут». Ось витяг із рапорту прокурора області Михайла Косюти: «У районі проспекту ім. «Газети «Правда»» м. Дніпропетровська в порушення чинних земельного та мостобудівного законодавств невстановленими особами, без наявності документів, що встановлюють право на земельні ділянки, та дозвільної документації на початок будівельних робіт проводяться будівельні роботи зі зведення капітальних споруд. Згідно з розрахунком, виконаним фахівцями Дніпропетровського міжміського відділу Управління з контролю за використанням і охороною земель Дніпропетровської області, розмір збитку внаслідок самовільного захоплення вищезгаданих земельних ділянок становить 109 467,28 грн.».
Здавалося б, усе зрозуміло. Але не минуло й місяця, як будівництво АЗС поновилося і пішло прискореними темпами. А ось бійці «Беркута» залишилися, ...щоб охороняти незаконне будівництво. За словами Щербаня, представники Асоціації та мешканці провели своє розслідування і виявили кілька вельми цікавих фактів, про які потім розповіли у своєму зверненні до народного депутата України, члена комітету з ТЕК Ігорю Палиці. Як виявилося, організатором незаконного будівництва АЗС є місцевий мешканець — такий собі Ѓудрат Ѓаджієв (нещодавно він подібним чином, без будь-яких землевідвідних і дозвільних документів, ухитрився збудувати просто під тим самим Центральним мостом ресторан із залою ігрових автоматів, а також торговий центр недалеко від мосту).
Під час розслідування також з’ясувалося, що «подвиги» Ѓаджієва у будівельній царині стали можливі завдяки підтримці народного депутата України Олександра Бобильова, який раніше був начальником Управління МВС у Дніпропетровській області. Цей факт допоміг з’ясувати, чому в короткий час так сильно змінилося ставлення до незаконного будівництва з боку правоохоронних органів — від обласної прокуратури до «Беркута». Наразі розслідування кримінальної справи, порушеної за фактом самовільного захоплення міських земель і незаконного будівництва на них АЗС, контролює особисто заступник прокурора області Сергій Борисов (кажуть, він є близьким другом Ѓаджієва).
У зверненні до народного депутата (його текст є у редакції) «зелені» просять вжити заходів для припинення незаконного будівництва АЗС, припинення явно корупційних дій місцевої влади та вартових порядку. Асоціація також покладає надії на створення з ініціативи Палиці у Верховній Раді відповідної слідчої комісії.