«Ми прагнемо розробити новий формат подорожей, щоб кожен турист міг відкрити для себе місто в новій цікавій формі», — зазначають організатори. Проєкту дали символічну назву «Пізнай своє». Його втілюють у трьох містах Тернопільщини: Чорткові, Збаражі й Теребовлі. У кожному планують намалювати по три мурали. Вони виступатимуть не лише окрасою міста, а й містимуть певний історичний зміст. На муралах розмістять QR-коди, які спрямовуватимуть до культурно-історичних пам’яток міст. Таким чином організатори прагнуть підсилити туристичну привабливість малих районних центрів Тернопільщини.
Ідея проєкту виникла у студентки Львівської академії мистецтв Оленки КЕНДЗЬОР. У жовтні вона разом зі львів’янами Назаром Боровцем і Мартою Калинич подалася на школу проєктного менеджменту BURlab від програми «Будуємо Україну разом», де команда виграла грант для такої ініціативи. Про те, як реалізовують ініціативу, ми поспілкувалися з Оленкою Кендзьор.
— Як виникла ініціатива?
— Ідея проєкту зародилась у мене дещо кумедно. Ще в серпні вирішила податись на BURlab. Але тоді не мала конкретної ідеї. Я розуміла, що це має бути пов’язано з тим, що люблю, що приносить мені задоволення. Тоді дійшла висновку, що хотіла б подаватись на BURlab з проєктом про мурали. Якось по дорозі на навчання потрапила в ранковий затор, і мені спало на думку: «Яку ж цінність мають мурали? Невже це всього лише окраса міста й більш нічого?» Тоді подумала, що було б класно додати муралам і ще чогось. Відразу з’явилася ідея скласти квест на основі QR-кодів, що будуть розміщенні й на муралах. Таким чином, я змогла поєднати те, що люблю і чим живу — мистецтво й подорожі. Почала ділитись ідеєю з друзями і залучати їх до створення унікального, бо, власне, з таким ми ще не мали справи, проєкту. Однодумці знайшлися. І ми взялися до роботи.
«НЕВЕЛИКІ МІСТА, ЯКІ БАГАТІ НА ІСТОРИЧНУ СПАДЩИНУ»
— Як саме виглядатимуть квести?
— Турист, який приїздить у місто, сканує перший QR-код й отримує інформацію і завдання, куди рухатись далі. Так починається квест. Наступне місце з QR-кодом вестиме до іншої локації і знайомитиме з історичними пам’ятками. Крім стислої довідки про місце, як у рольовій грі, будуть різні завдання. Їх потрібно виконати, щоб потрапити до наступної точки. QR-коди будуть розміщені біля муралів. Це стане невід’ємною частиною квесту. Плануємо реалізовувати проєкт у Чорткові, Збаражі й Теребовлі. Квест складатимемо із багатьох локацій, які були б цікаві туристу. Це будуть як автентичні історичні будівлі, так і інші пам’ятки, будинки відомих діячів, які проживали і працювали в місті, а також музеї та місця для дозвілля і культурного відпочинку. Таким чином, туристи в інтерактивній формі вивчатимуть історію міста. Ми розділили роботу в команді на три частини, за яку кожен із нас відповідає. Я — за художню: ескізування муралів, їхня розробка, проведення презентацій та пошук художників. Марта займається графічним дизайном, оформленням буклетів, мерчу тощо. Назар працює над технічною частиною — розробкою сайта, прописуванням QR-кодів та їхньою систематизацією на сайті. Також ми «поділили» між собою міста, щоб комунікувати з місцевими громадами і збирати інформацію для квестів.
— Чому саме ці міста Тернопільщини?
— Ще до BURlab ми вирішили, що це будуть невеликі міста, які багаті на історичну спадщину, але при цьому мають невеликий попит серед туристів. Нашою основною ідеєю було показати, що в Україні є багато гарних місць, які варто відвідати кожному, і зовсім не обов’язково для цього їхати за кордон. Чортків, Збараж і Теребовля славляться своєю історією та культурно-історичними пам’ятками. Звичайно, подібні міста є і у Львівській, і в інших областях. Проте у нас була часткова підтримка місцевих громад деяких міст Тернопільщини, і нам простіше було налагодити комунікацію. Також ці три міста належать орієнтовно до одного туристичного маршруту.
— Про що розповідатимуть мурали?
— Здебільшого вони присвячені історичній тематиці. Місцеві команди наразі подають свої пропозиції щодо того, що вони хотіли б бачити на муралах. Ідеї є різні, але всі вони стосуються концепції міста й самого квесту. Плануємо зобразити, як автентично виглядала центральна площа, пам’ятки, які, на жаль, колись зазнали руйнування. Ще є ідеї передати на муралах історичні події міста. Таким чином, люди зможуть побачити і доторкнутися до частини історії, якої вже немає, але про яку варто знати. Також хочемо присвятити мурали громадським діячам та митцям, які проживали чи творили в цьому місті, або ж передати їхні здобутки на малюнках.
«ДАТИ МОЖЛИВІСТЬ МІСЦЕВИМ ДОЛУЧИТИСЬ ДО СТВОРЕННЯ ЧОГОСЬ НОВОГО»
— Як місцева влада сприяє розвитку проєкту?
— Місцева влада долучається до створення концепції. Ми працюємо з істориками міст, щоби зрозуміти, що вони хотіли б включити у квест. Крім цього, кожне місто готове фінансувати створення муралів. Грантові кошти — 30 000 грн, які ми отримали завдяки BURlab, підуть на підготовку до реалізації квесту: виїзні поїздки, футболки для волонтерів, роздрук мерчу, підтримку сайта. Художники працюватимуть на волонтерській основі, проте кошти на матеріали для муралів надаватиме міська влада. На ній також відповідальність повністю підготувати стіни до початку роботи муралістів.
— Яка саме волонтерська допомога буде необхідна і як можна долучитися?
— Ми раді співпраці та будь-якій допомозі під час реалізації проєкту. В основному плануємо залучати місцевих до створення муралів. Ми не хочемо приїхати, зробити й поїхати. Прагнемо дати можливість місцевим долучитись до створення чогось нового в їхніх містах. Той, хто навіть частково долучиться до малювання, пам’ятатиме про це, йому завжди буде приємно споглядати мурал щоразу. Звичайно, за кожним малюнком буде закріплений художник, який коригуватиме процес роботи й допомагатиме волонтерам працювати якомога якісніше. Також ми дуже відкриті до різної допомоги. Якщо ти митець, історик, блогер, маєш досвід з піаром чи просто готовий допомогти в цьому славному починанні, ми будемо дуже раді, якщо ти приєднаєшся до нашої команди!
P.S. Звичайно, карантин вносить свої корективи у терміни реалізації проєкту.