Мабуть, уже не залишилося жодної сфери життя, яку б не зачепила підготовка України до чемпіонату з футболу Євро-2012. На черзі — Державна служба прикордонного контролю. Незабаром тут почнуть діяти нові правила поведінки та культури для персоналу. Як запевняють у Держприкордонслужбі, потреба впровадити такі стандарти, які відповідають європейським вимогам, назрівала давно, а участь України в Євро-2012 лише прискорила цей процес.
Що ж повинен робити прикордонник і які вимоги висуваються до нього — така інформація викладена в спеціальному посібнику «Відомчі стандарти культури прикордонного контролю». Його вже розіслали в усі пропускні пункти країни, тож незабаром працівники прикордонної служби знатимуть, що за погано напрасовану форму, неначищене взуття, неохайну зачіску, недоглянуті руки, нестриманий макіяж або зайві прикраси (для жінок) їх можуть покарати — доганами або штрафами. Серед інших вимог, яких повинен дотримуватися прикордонник, — привітна посмішка, ввічливість, лаконічність та дипломатичність у спілкуванні. Також інспектор повинен першим вітатися та починати розмову з громадянином — спочатку державною мовою, а потім мовою співрозмовника.
— Правила культури — це для нас не ноу-хау, але той елемент, над яким ми повинні працювати, щоб досягти європейського рівня прикордонного оформлення громадян, — зауважив начальник управління прикордонного контролю та реєстрації адміністрації Держприкордонслужби України Олександр Біньковський. — Новації не стосуються форми одягу, оскільки йдеться про військовослужбовців, але вони стосуються прикордонника як особистості. У нас служить багато жінок, тому ми наполягаємо на тому, щоб вони не допускали перебору з прикрасами та макіяжем, адже це позначається на спілкуванні. Також нові стандарти передбачають приведення в належний стан робочих місць. Нам надійшло багато скарг, що прикордонники іноді поводяться некоректно з документами громадянина. Наприклад, якщо людина перетинає кордон багато разів, відмітки про це ставляться неналежним чином, через що документи швидше зношуються. Вимоги до цього теж викладені в стандартах.
Щоб перевірити, чи дотримуються прикордонники правил етикету, всі громадяни, що перетинають український кордон, зможуть заповнити (за бажанням) анкету та оцінити роботу прикордонників. Анкети будуть друкуватися як українською, так і мовою суміжної держави. Як запевняє Олександр Біньковський, результати громадського опитування неодмінно будуть враховані керівниками пропускних пунктів, які й вирішуватимуть, що робити з порушниками.
— Видати стандарти й поширити їх у всіх пропускних пунктах — це ще не гарантія того, що вони працюватимуть так, як ми того очікуємо, — продовжив Біньковський. — Тому з усіма керівниками підрозділів та з усім персоналом будуть проводитися тренінги. Вони мають сформувати в наших службовців нову ідеологію роботи, що грунтується на принципах відкритості та доброзичливості до тих, хто перетинає кордон. Розробляючи ці стандарти, ми враховували не лише світовий досвід у сфері здійснення прикордонного контролю, а й те, як працює персонал банківської системи, торгівлі та інших галузей. Сподіваюся, що незабаром ми отримаємо перші позитивні результати від запланованих новацій.