— Олександре Леонідовичу, якими є на сьогодні пріоритетні напрямки діяльності Державної автоінспекції?
— Головним нашим завданням є контроль за безпекою дорожнього руху, виявлення та, звичайно ж, у межах нашої компетенції покарання порушників. Не залишається без уваги й боротьба зі злочинністю на автотранспорті. З початку року особисто працівниками ДАІ розкрито 7,2% загальної кількості розкритих злочинів. Якщо перевести це в цифри — близько 8 тис. злочинів. Число досить велике. Я хочу підкреслити, що ми не дорожня міліція, а Державна автомобільна інспекція, й у наші обов’язки входить забезпечення безпеки дорожнього руху, а не розкриття злочинів, якими нам доводиться займатися нарівні з міліцією, виконуючи доручення слідства, входячи до складу оперативних груп, коли силами ДАІ доводиться розкривати злочини. Маючи такий результат, на мій погляд, нашу роботу з розкриття злочинів можна вважати успішною.
— Якими є найактуальніші проблеми в роботі ДАІ сьогодні?
— Таких проблем декілька. По-перше, починається посівна кампанія й кількість транспорту, особливо сільськогосподарського, на дорогах різко зросте. Вже тепер, щоб техогляд був якісним і на дороги не вийшли несправні автомобілі та сільгосптехніка, при кожному МРЕО обладнанi діагностичні пункти. Там ми проводимо перевірку всіх вузлів і агрегатів. Так, там бувають черги й випадки грубості, однак слід розуміти, що ця робота, як і будь-яка інша, — складна й дуже напружена й робиться заради безпеки руху, щоб запобігти аваріям і загибелі людей. Сподіваємося, що керівники автопідприємств поставляться з розумінням до цих заходів, оскільки все це окупиться з лишком — безпечним рухом.
Крім того, актуальною проблемою напередодні курортного сезону є заходи адміністративного впливу на іноземних громадян, які порушують правила дорожнього руху. Відомо, що Законом про адміністративні порушення передбачено оформлення протоколу та відсилання справи до суду. Однак іноземні громадяни позбавлені такого впливу, оскільки законодавчі бази їхніх країн можуть відрізнятися й часто відрізняються від нашої. У той же час, ми маємо досить багато випадків, коли з вини іноземців відбуваються серйозні пригоди, гинуть сім’ї, що приїжджають на відпочинок в Україну. Ми ж зі свого боку не можемо вживати заходів адміністративного впливу до таких порушників: скласти протокол ми складемо, а куди його відсилати? Сьогодні ми працюємо над цією проблемою. В листопаді минулого року до Верховної Ради України було відправлено законопроект щодо поліпшення адміністративного законодавства, в частині відповідальності за порушення Правил дорожнього руху. Законопроект був узгоджений з Кабміном і профільними комітетами Верховної Ради. Однак парламентарії не встигли його розглянути. Тому на сьогодні цей проект допрацьовується й буде внесений на розгляд парламенту наступного скликання. Я сподіваюся, що парламентарії, які зберуться на сесію вже в травні, звернуть увагу на наш дорожній рух, внесуть відповідні зміни до Адміністративного кодексу, зокрема вживання заходів впливу щодо порушників дорожньо- транспортної дисципліни. Тим часом, хочу зазначити, що не можна говорити про те, що працівники ДАІ якось упереджено ставляться до іноземних громадян. Навпаки, ми чудово розуміємо, що всі ці люди приїжджають сюди на відпочинок або працювати i приносять гроші до нашого бюджету. Тому в міру своїх можливостей ми завжди намагаємося допомогти іноземцям.
— Які зміни сталися в структурі автоінспекції під час її реформування?
— Протягом двох останніх років Державна автоінспекція пережила дуже серйозну реформу. Було скорочено понад десять тисяч працівників. Звісно, левова частка скорочень припала на працівників дорожньо-постової служби. Тут ми звертали увагу передусім на знання законодавчої бази, професійну підготовку й навіть на зовнішній вигляд наших працівників. Ті, хто не відповідав високим критеріям, були скорочені. На сьогоднішній день нам залишається тільки вдосконалити професіоналізм, застосування законодавчої бази.
— Чи не позначилося таке масове скорочення на стані безпеки на дорогах?
— Не можна сказати, що це не позначилося на безпеці руху, й з мого боку було б безглуздо стверджувати, що нічого не сталося. Звичайно ж, кількість дорожньо-транспортних пригод збільшилася. Однак, застосовуючи сучасні технічні засоби й арсенал засобів, що були або надійшли в наше розпорядження, ми зуміли дещо вирівняти ситуацію. Але вона, як і раніше, залишається складною. Лише з початку поточного року сталося вже понад шість тисяч ДТП, в яких загинуло понад тисячу чоловiк.
— Уже рік існує практика стягнення за порушення Правил дорожнього руху в результаті судового розгляду. Які, на ваш погляд, її плюси й мінуси?
— Законодавці дивилися на проблему вузько. Їм не подобалося ставлення автоінспектора до порушника: сплати штраф, здай права, постав машину на штрафмайданчик. Здавалося, що це недемократично. Однак не слід забувати, що автотранспорт — це джерело підвищеної небезпеки, за кожним порушенням стоїть життя людини, тому заходи до порушників мають вживатися найжорсткіші. Й саме цей момент прогавили. Нині ж шляхом вживання заходів адміністративного впливу через суд наше законодавство діє однобоко. Працівник ДАІ не в змозі вжити адекватні заходи до порушника правил. Ми складаємо протокол, відсилаємо справу до суду. Поки ж справа туди дійде, водій продовжує їздити, порушувати правила тощо, заходи впливу до нього буде вжито не скоро. Багато водіїв уже переконалися, що часто в суддів до їхніх справ руки не доходять. Винуватці ДТП залишаються безкарними, отримують щонайбільше догану або штраф і продовжують далі порушувати дорожньо-транспортну дисципліну. Сьогодні треба докорінно змінювати законодавство. Необхідно, щоб покарання було своєчасним, адекватним і невідворотним. Щоб кожний учасник дорожнього руху знав, що в разі порушення правил зустріч з інспектором ДАІ може закінчитися для нього позбавленням прав або жорстким покаранням. Адже не секрет, що грубих порушників треба карати жорстко, оскільки вони є потенційними порушниками i надалi.
В процесі застосування сучасного законодавства також є суттєві проблеми. На сьогоднішній день працівник інспекції в разі порушення має скласти протокол, і деякі водії почали ставитися до наших працівників дуже неуважно. Доходить до абсурду — порушника зупиняють, починають складати протокол, а він говорить «ось вам мої права й складайте, а я поїхав». І у інспектора немає повноважень і можливості зупинити або затримати цього порушника. Нещодавно на колегії МВС я наводив приклад, коли наші працівники зупинили автомобіль що перевозив хімікат — бром. Водій не мав дозволу на перевезення небезпечних вантажів, а сам автомобіль був несправним — протікала гальмівна система. Й що ви думаєте, після складання протоколу автомобіль продовжив рух, оскільки прав на те, щоб поставити його на штрафмайданчик, у нас немає. Результат — сталася катастрофа, автомобіль перекинувся, бром розлився, й було витрачено дуже багато сил на те, щоб локалізувати катастрофу. Й таких випадків дуже багато.
— Близько двох років тому на прес-конференції ви заявили, що ДАІ починає боротьбу за новий образ — не здирника, а помічника. Наскільки актуальна ця проблема нині?
— Це проблема багатьох років, впродовж яких ми намагаємося начебто звести інспектора ДАІ та водія в одне ціле, щоб вони були помічниками, сприяли один одному. Це процес, звичайно, дуже важкий і складний. І труднощі тут пов’язані з тим, що виконується довга копітка робота щодо професійного переозброєння працівників ДАІ. Треба було змінити навіть образ працівника ДАІ на людину усміхнену, яка зупиняє не для того, щоб лише покарати, а для того, щоб у рамках забезпечення безпеки на дорозі покласти край порушенню. Це має зрозуміти з його поведінки й ставлення водій. Ми вже давно ведемо статистику щодо всіх випадків, коли інспектори надають допомогу водіям (заводять двигун, допомагають міняти колесо, витягують машину з кювету, показують дорогу), й ця робота вже дала позитивні результати — до нас надходить безліч листів iз вдячністю. Ми всіляко заохочуємо таких працівників і намагаємося зробити їх прикладом для наслідування. Однак не секрет, що негативні явища все ж таки залишаються, й ми намагаємося поступально з ними боротися. І гадаю, ми все ж прийдемо до того, що працівники ДАІ перестануть грубити, перестануть займатися здирством — це дуже ганебне явище, й з ним у нас йде безкомпромісна боротьба. Щодня проводяться негласні перевірки: група працівників служби внутрішньої безпеки МВС України та працівників ДАІ проїжджає дорогами, негласно фіксує й виявляє порушників. У Київській області був навіть факт, коли працівник ДАІ, пізнавши в громадянах працівників центрального апарату ДАІ, з’їв десять гривень, а потім розповідав, що нічого подібного не було. Працівники обласних управлінь самі повинні позбуватися таких співробітників. Це робота не проста й не одного дня, але я вважаю, що ми все ж зуміємо завершити розпочате.