Минулого тижня внаслідок обстрілів тимчасово закрився КПВВ «Зайцеве», що в Донецькій області. Також очікується, що до середини лютого відкриється автомобільний пункт пропуску в Луганській області за напрямком Лисичанськ — Гірське — Золоте — Первомайськ — Стаханов. У якому стані перебувають діючі контрольні пункти — нещодавно перевірили представники влади і громадські активісти.
ЧЕРГ ПОМЕНШАЛО
Пропускна система через лінію розмежування в Донецькій та Луганській областях почала діяти рік тому. Це нововведення призвело до великої кількості проблем на контрольних пунктах в’їзду-виїзду: як правило, це черги, а ще — натовпи незадоволених людей, смерті. Ситуація постійно перебуває в центрі уваги громадськості. Тож нещодавно представники Антитерористичного центру при СБУ, Державної прикордонної служби, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, інших відомств та представники громадськості, зокрема ініціативи «Донбас SOS», перевірили роботу всіх пунктів перетину лінії розмежування, навіть тих, що не працюють: «Мар’їнка», «Новотроїцьке», «Гнутове», «Зайцеве», «Станиця Луганська» і «Новотошківське».
Кількаденний моніторинг показав, що за весь час діяльності пропускної системи її робота суттєво покращилась. Так, від паперових перепусток, за якими вишиковувались величезні черги, перейшли до електронної пропускної системи. Проте є непоодинокі випадки грубого ставлення до людей і корупції. Черги все одно трапляються, хоч і в менших масштабах. Зокрема, під час моніторингу черг не було. Представники громадськості вважають, що це могло бути через холод (-16 — 19 градусів), запуск так званої митниці в самопроголошеній «ДНР» або поширення грипу.
До речі, представники Державної фіскальної служби попередили, що в них планується скорочення. Якщо воно торкнеться персоналу, який обслуговує КПВВ, це може призвести до появи черг.
ПРИКОРДОННИКАМ НЕ ВИСТАЧАЄ БЕДЖІВ І ЗНАНЬ
У Державній службі з надзвичайних ситуацій заявили, що поблизу всіх КПВВ діють пункти обігріву. Ще треба облаштувати ними пункти поблизу блокпоста першого рубежу (нульовий блокпост), але зараз там не зовсім безпечно — трапляються обстріли.
Серед зауважень до контролюючих органів КПВВ з боку громадськості — те, що у співробітників не завжди помітні беджі на формі, при цьому в усіх випадках ці значки належать власнику. До переваг належить також те, що на КПВВ помітно зросла кількість туалетів — у зв’язку з великою кількістю випадків підриву громадян на розтяжках і мінах. На узбіччях поблизу всіх коридорів та блокпостів — чимало табличок з написом «Міни». Серед негативних моментів представники громадськості відзначили те, що працівники прикордонної служби не завжди володіють належною мірою знаннями нормативної бази, а саме «Тимчасового порядку перетину...», а інформаційні стенди та оголошення не завжди містять актуальну інформацію.
КОМЕНТАР
«ВСЕ ЙДЕ ДО ТОГО, ЩО З’ЯВИТЬСЯ ПОВНОЦІННИЙ КОРДОН»
Олександр ГОРБАТКО, головний координатор громадської організації «Донбас SOS»:
— Боротьба з корупцією на КПВВ — це те, чим би ми хотіли зайнятися найближчим часом. Ми попросили штаб АТЦ оприлюднити звіт про всіх затриманих співробітників СБУ та прикордонної служби за корупційну діяльність, пов’язану з пропускною системою. Також просимо громадян, які перетинають лінію розмежування, повідомляти про факти корупції і припинити давати хабарі. Громадян, які живуть на непідконтрольних територіях, просимо проявляти активну громадянську позицію і заявляти про необхідність у відкритті нових коридорів, а також дотримуватися тиші по всій лінії розмежування й особливо — поблизу діючих коридорів.
Серед наступних наших ідей — залізничні КПВВ у Майорську і Дзержинську: це буде дуже зручно для людей. Ще хотілося б створити новий «коридор» на трасі Ясинувата — Костянтинівка, оскільки вона широка і розвантажила б усі інші КПВВ. Зараз ми фіксуємо загострення на донецькому та горлівському напрямках. Ніхто не знає, що буде, але за моїми спостереженнями, все йде до того, що на лінії розмежування з’явиться повноцінний кордон.