Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Профілактика перетворилася на свавілля

Громадська рада України протестує проти масового «полювання» на водіїв
13 лютого, 2008 - 00:00
КОНФЛІКТИ ВОДІЇВ ІЗ ІНСПЕКТОРАМИ, ПОЗБАВЛЕННЯ ПРАВ, СУДОВА ТЯГАНИНА МОЖУТЬ ЗРОБИТИ ЇХ СПРАВЖНІМИ ВОРОГАМИ. ЧИ ПОКРАЩИТЬ ЦЕ СИТУАЦІЮ НА ДОРОГАХ? / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

10 лютого закінчився місячник «оперативно-профілактичного відпрацювання доріг», про який неодноразово критично писав «День». За цей час працівники ДАІ вилучили у водіїв понад 30 тисяч посвідчень, зафіксували майже 800 тисяч порушень правил дорожнього руху та 30 тисяч випадків керування транспортними засобами у нетверезому стані. Це — офіційні дані, а про зворотній бік медалі цього безпрецедентного «відпрацювання» розповіли столичні правозахисники.

— Тільки по Києву працівники ДАІ відібрали «права» у понад 700 перевізників, більшість з яких суди на тривалий час безпідставно позбавили заробітку. В половині випадків, коли позбавляли водіїв посвідчень на керування автомобілем у нетверезому стані, навіть не проводили їхнього медичного огляду. Мої знайомі розповідали, що траплялося, коли автоінспектори підходили до автомобіля, залишеного власником поруч iз будинком, де відбувалося якесь торжество, і під приводом того, що буцімто з автомобілем «щось не те», викликали власника і складали протокол про те, що нібито під час руху за кермом він перебував у нетверезому стані, — розповідає голова Громадської ради України Валентин Халецький.

Як стверджує пан Халецький, розпорядження вищого керівництва ДАІ про проведення місячника взагалі є незаконним, оскільки воно не зареєстроване у Міністерстві юстиції України. За його словами, нерідко водіїв позбавляли прав за незначні порушення, де можна було обійтися штрафом, а то й попередженням.

— На мою думку, працівники ДАІ стали у багатьох випадках вважати створенням аварійної ситуації порушення, яке таким не є. Це відбувається або в гонитві за «показниками», або в надії отримати солідну винагороду, адже за таке порушення Адміністративний кодекс передбачає не тільки штраф, але й позбавлення водійських прав на 6—12 місяців, — вважає Валентин Халецький.

Згідно з Адміністративним кодексом, розповідає адвокат Сергій Авдієв, під час створення на дорозі аварійної ситуації має бути потерпілий і свідки, причому їхнi свідчення інспектор зобов’язаний занести в протокол. А якщо немає потерпілого — позбавляти «прав» не мають права, максимум може бути штраф, і то тільки тоді, якщо факт порушення буде доведений в суді. Багато водіїв цього не знають, і тому відразу намагаються відкупитися.

Водій київської маршрутки Василь Гильтяєв розповів «Дню», що його на півроку суд позбавив посвідчення водія лише за те, що він виконав недозволений поворот, якого неможливо було уникнути.

— Я їхав за маршрутом від метро «Либідська» до «Шулявської». Перед світлофором зупинився автобус, я не міг повернути направо, не об’їхавши його. І тут зупиняє старшина й каже, що я нібито створив аварійну ситуацiю. Відвів у свою машину, з напарником перевірили всі документи. Потім забрали права, навіть не пояснивши — в чому ж моє порушення. Судді довго розбиратися не стали, і тепер протягом шести місяців я не маю права сідати за кермо автомобіля.

Звичайно, Василь Гильтяєв оскаржуватиме це рішення в Апеляційному суді. Але для цього йому потрібно винайняти адвоката, якому потрібно заплатити гроші за написання скарги за всіма юридичними канонами, походити судовими коридорами, а гарантія, що згадане рішення скасує вища судова інстанція, невелика.

Якщо затримали працівники ДАІ, правозахисники рекомендують прослідкувати, щоб був складений протокол про адміністративне затримання. Водієві, який порушив правила дорожнього руху, слід представити клопотання на ім’я судді про розгляд справи тільки в його присутності й перенесенні слухання у зв’язку з необхідністю ознайомитися із змістом справи, підготувати докази своєї невинності, скористатися послугами адвоката.

— А ще я б рекомендував завжди возити з собою диктофон, за допомогою якого можна було б записати розмову автоінспектора з водієм. Звичайно, такий запис не є доказом у суді, але з ним водій може звернутися до правозахисної організації, яка допоможе йому захистити свої права, — зазначив Валентин Халецький.

В знак протесту проти масового «полювання» на водіїв Громадська рада України підготувала відповідне звернення до Президента України, уряду, Верховної Ради, громадськості та всіх політичних сил з вимогою припинити «свавілля ДАІ». Також 10 лютого о 12 годині правозахисники закликають усіх водіїв приєднатися до всеукраїнської акції «SOS — DAI», при цьому зупинити на хвилину свій автомобіль і увімкнути «аварійку».

Інна БІРЮКОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: