«ЛЕДІ МАКБЕТ МЦЕНСЬКОГО ПОВІТУ».
22 січня відбулась перша постановка опери Д. Шостаковича.
КОЛГОСПНО-РАДГОСПНІ ТЕАТРИ.
15 березня Постанова Наркомосу РРФСР «Про розгортання мережі
колгоспно-радгоспних театрів», тобто театрів для обслуговування колгоспників
і радгоспників. У 1934 році таких театрів було 23, у 1939 році — 277. З
січня 1934 року до 1936 року в Москві видавався журнал «Колгоспний театр».
«ВЕЛИКИЙ З’ЇЗД КУЛЬТУРИ».
5 вересня вiдбувся, за словами Гiтлера, «великий з’їзд
культури нацiонал-соцiалiстичної партiї». Вiн почав свiй виступ з попередження,
що з цих пiр у Нiмеччині не буде мiсця для представникiв «анархiї», «дегенератiв»,
і пояснив, що розумiє пiд цим «кубiстiв, дадаїстiв, футуристiв» та iнших
авангардистiв, включаючи П. Сезанна, П. Гогена, А. Матiсса, П. Пiкассо.
Iдеалом краси Гiтлер вважав античне мистецтво грекiв, «представникiв, як
i ми, нiмцi, iндо-германської расової групи». В музицi вiн понад усе цiнував
творчiсть Рiхарда Вагнера, який звертався у своїй творчостi до старогерманського
епосу. За розпорядженням Гiтлера з цього року проводилися систематичнi
«чистки» музейних фондiв. При цьому Гiтлер, Герiнг та iншi сановники пiд
час «чисток» у музеях і картинних галереях присвоювали собi багато шедеврiв.
Спецiально призначенi цензори мали повноваження вилучати твори, визнанi
«хибними».
«НАЙГОЛОВНІШЕ З МИСТЕЦТВ».
Визначаючи на з’їздi фашистської партiї концепцiю «тотальної
пропаганди», Геббельс оголосив: «Серед рiзних видiв мистецтва, за допомогою
яких здiйснюється вплив на людей, перше мiсце належить пропагандi. Без
неї неможливо виконання грандiозних задач у добу, коли дiють маси».
«ЙЄРМА».
Лорки.
«ПЛАТОН КРЕЧЕТ».
18 грудня в Києвi, в Державному драматичному театрi iм.
I. Франка вiдбулася прем’єра вистави «Платон Кречет» О. Корнiйчука (режисер
— К. Кошевський).
«АРИСТОКРАТИ».
29 грудня у Всеукраїнському театрі Червоної Армiї УВО відбулася
прем’єра комедії «Аристократи» М.Погодiна про перевиховання злочинців у
процесі будівництва Біломорського каналу. Коли виставу за цією п’єсою в
театрі ім. Вахтангова (режисер — Б. Захава) побачила О. С. Булгакова, вона
записала в щоденнику: «Были на премьере «Аристократов» в Вахтанговском.
Пьеса — гимн ГПУ. В театре были: Каганович (в ложе с левой стороны), Ягода
— в ложе с правой стороны, Фирин (нач. Беломорского канала), много военных,
ГПУ, Афиногенов, Киршон, Погодин. После спектакля Симонов пригласил нас
к себе...» У 1936-1937 рр. Лесь Курбас здійснив постановку цієї комедії
на Соловках.
«ВАГОВОЗ BL-18».
Кiнорежисер Олександр Блазеттi поставив у Кашинах, славнозвiсному
флорентiйському парку, спектакль «Ваговоз BL-18». Він починався о пiв на
десяту вечора за сигналом ракети, що злiтала в повiтря. За завiсу використовувалась
димова завiса. Коли дим розсiювався, глядачам вiдкривалося поле бою: вибухи,
кулеметнi черги, виття клаксонiв. Прибув BL-18 — ваговоз із боєприпасами,
за кермом якого сидiв величезного зросту шофер — «уособлення душi машини».
Отримавши пiдкрiплення, iталiйськi солдати йшли в атаку i отримували перемогу.
У другому актi глядачам показували мiтинг соцiалiстiв, над яким повис пояснювальний
напис: «Парламент». Характер промов був пеpеданий метафорично — з рота
в соцiалiстiв- парламентарiїв вилiтали мильнi бульбашки. Потiм спалахувала
пожежа: це вороги народу пiдпалили фабрику. Але тут прибував BL-18, привiзши
загiн чорносорочечників, i починався бiй. Гримiли пострiли, падали вбитi
i пораненi, але, нарештi, чорносорочечники отримували перемогу, i у вiдповiдь
на їхній гучний заклик «До нас! До нас!» — з’являлись колони фашистiв i
довга процесiя ваговозiв. У небi спалахував напис «Похiд на Рим». Мiж другим
i третiм актом лiтаки розкидали над парком листiвки, а в третьому актi
глядачi бачили нову Iталiю. Бадьорi юнаки та дiвчата зображали польовi
роботи, осушення боліт, потiм рили яму, зiштовхували туди проржавiлий остов
BL-18, засипали землею, i повз них, прямуючи у свiтле майбутнє, проходила
колона новеньких, тiльки-но з конвейєру, ваговозiв. Спектакль був своєрiдною
вiдповiддю режисера на призов Муссолiнi створити театр для мас, який мiг
би вмiстити двадцять тисяч глядачiв.
«DIVADLO-34».
Бурiан Емiль Франтiшек (1904—1959), чеський режисер, композитор,
письменник, драматург заснував театр «Д-34» («Divadlo» — 1934, тобто «Театр»
— 1934). Займаючи критичну позицiю у ставленнi до полiтичного режиму в
Чехословаччинi, Бурiан намагався надати своїм виставам полiтично актуальної,
сатиричної спрямованості.
ТЕАТРИ ЛЯЛЬОК.
Урядова постанова про створення театрів ляльок у кожній
з областей України. На цю справу було виділено 72 млн. крб. і за шість
років (до 1940 року) таких театрів було відкрито близько тридцяти.
СІМПЛІЦІСІМУС.
Протягом цього перiоду єдиний з нiмецьких композиторiв
К. А. Хартман не видавав своїх творів, не спiвробiтничав з нацистськими
музичними органiзацiями i задовольнявся лише рiдкими випадками виконання
своїх творiв за кордоном. У 1934—1938 роках вiн написав камерну оперу «Юнiсть
Сiмплiцiя Сiмплiцiсiмуса», яка вперше була виконана лише пiсля вiйни. В
iнтродукцiї читець виголошував такi слова: «Anno Domini 1618 жили в Нiмеччинi
дванадцять мiльйонiв осiб... Anno Domini 1648 залишилося в Нiмеччинi чотири
мiльйони осiб...»
1935 «ЛИХО З РОЗУМУ».
25 вересня відбулася остання театральна постановка Вс.
Мейєрхольда за п’єсою О. Грибоєдова, що вийшла до глядача (перша редакція
— 1928 р.).
«ПОРГІ І БЕСС».
30 листопада вперше поставлена побудована на джазових мелодіях
«чорна» опера Джоржа Гершвiна «Поргi i Бесс».
«ЖИТЬ СТАЛО ЛУЧШЕ И ВЕСЕЛЕЕ...»
Сталiн виголосив гасло, яким визначив подальший жанровий
пошук радянських майстрів мистецтв.
ТЕАТР ПРАЦІ.
Альбер Камю, якого в iнтелектуальних колах Європи називали
«Совiстю Заходу», органiзував в Алжірі пересувний Театр працi, драматургом,
актором i режисером якого сам вiн i був. У 1937 роцi надрукував свою першу
книжку, а вже в 1947 роцi — свiй головний твiр, роман «Чума». Розмiрковуючи
про шляхи формування власної фiлософiї, Камю писав: «Я знаходився на пiвшляху
мiж злиднями i сонцем. Злиднi заважали менi повiрити, що в iсторiї i пiд
сонцем усе гаразд, а сонце навчило мене, що iсторiя — це ще не все». Переконаний,
що «башти iз слонової кiстки вже давно зруйнованi» i що з несправедливiстю
або спiвробiтничають, або борються», Камю водночас знав, що людина — приречена.
(Початок
див. у «Дні» від 28.01. Далі буде)