1971
КОНЦЕРТ ДЛЯ БАНГЛАДЕШ. 1 серпня вiдбувся благодiйний концерт для Бангладеш — у Нью-Йорку, Медісон Сквер Гарден. У концертi брали участь Джорж Харрiсон, Боб Дiлан, Рiнго Старр та iншi виконавцi.
ДІСНЕЙЛЕНД. 1 жовтня вiдкрито для вiдвiдувачiв найбiльше у свiтi мiстечко розваг — парк «Дiсней-уорлд» (США). Його площа становить 11 322 га.
«JESUS CHRIST SUPERSTAR». 20 листопада в Нью-Йорку вiдбулася прем’єра мюзиклу «Jesus Christ Superstar» — першої рок-опери. 8 серпня 1972 року прем’єра цієї вистави відбулася у Лондонi. До 23 серпня 1980 року було зiграно 3357 вистав. Спектакль принiс сiм мiльйонiв фунтiв стерлiнгiв прибутку.
МІЖНАРОДНИЙ ЦЕНТР ТЕАТРАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. Всесвітньо відомий режисер Пiтер Брук створив Мiжнародний центр театральних дослiджень.
ВЕЛИКИЙ НАРОДНИЙ СПЕКТАКЛЬ. Французький режисер, актор театру i кiно (режисер фiльму «Анжелiка, маркiза ангелiв») Робер Оссейн на базi Палацу культури створив Театр Попюлер де Реймс (Народний театр Реймса). 1975 року Робер Оссейн здiйснив першу спробу театралiзованого масового видовища — постановку вистави «Панцерник «Потьомкiн» у Палацi спорту. Вистави Оссейна розiгруються у величезному примiщеннi — 700 кв. м, з використанням величезної кiлькостi звукових та свiтлових ефектiв. У виставах переважають масовi сцени, в яких зайнятi сотнi акторiв. Величезне значення вiдiграють батальнi сцени. «Великий народний спектакль» Оссейна тримається на наочних асоцiацiях iз сучаснiстю i вельми яскравiй видовищностi сценiчного рiшення, яке передбачає рiзноманiтнiсть постановочних прийомiв, різнобарвнiсть, музикальнiсть, динамiзм, винахiдливiсть у вирiшеннi видовищно виграшних моментiв. Для режисури Оссейна характерним є прагнення до простоти та емоцiональностi, вiдмова вiд переобтяженостi i зашифрованостi, оскiльки «народний театр» в його розумiннi — це театр для трудiвникiв.
ГУТТЕНБЕРГ. Професор Майкл С. Харт створив першу бібліотеку електронних текстів (проект «Гуттенберг») в обчислювальному центрi Iллiнойського унiверситету. Цей проект можна вважати точкою відліку інформаційної революції, що невдовзі охопила світ.
ВІДЕОМАГНІТОФОН. Створено перший новий технічний пристрій — вiдеомагнiтофон, котрий невдовзі змінив психологію сприйняття творів кіномистецтва. За десять років кiлькiсть вiдеомагнiтофонiв, що перебувала в iндивiдуальному користуваннi, перевершила 20 мiльйонiв.
1972
«МАКБЕТ». 27 сiчня вiдбулася перша постановка «Макбета» Ежена Йонеско.
«ВЕЛИКИЙ МАГІЧНИЙ ЦИРК». У Парижi трупою Жерома Саварi «Великий Магiчний Цирк» поставлено спектакль «Останнi днi самотностi Робiнзона Крузо. Двадцять рокiв пригод та кохання».
«СТУДІО». Польський режисер Йозеф Шайна створив театр «Студiо». У роки нацистської окупацiї Шайна був в’язнем Освенцiма i Бухенвальда, що наклало вiдбиток на усю його творчiсть. Усi вистави Шайни — це моторошнi гротески, пластичнi метафори катастрофи ХХ столiття. «Пластичний» театр Шайни пронизаний спогадом про злочин нацизму — навiть iнтерпретацiї класичної лiтературної спадщини. Постiйними образами в його виставах стали протигази, муляжi, манекени, калiки, сирени.
«ELITE». Джон Касабланкас створив найбільше модельне агентство свiту «Elite» з штаб-квартирою у Нью-Йорку та вiсiмнадцятьма вiддiленнями у рiзних країнах . Сьогоднi в агентствi працює бiльше 500 моделей, а загальна сума їх контрактiв складає понад 70 мiльйонiв доларiв на рiк. «Elite» управляє кар’єрами найславнозвiснiших моделей свiту. Серед них такi зiрки, як Лiнда Еванджелiста, Сiнди Кроуфорд, Полiна Iман, Тетяна Паттiтц, Стефанiя Сеймур, Карен Мюльдер, Надя Ауерман, Наомi Кемпбелл. Всього «Elite» дало свiту не менше сiмдесяти вiдсоткiв кращих моделей. «Elite» має найбiльшу кiлькiсть журнальних обкладинок та престижних fashion-show, де з’являються його моделi. За цi перспективи й борються дiвчата. Нагородами на конкурсах стають не титули або коштовнi подарунки, а шанс одержати високооплачувану роботу. Для перших десяти-дванадцяти результатiв конкурсу найбiльш реальним є те, що їм гарантуються дворiчнi контракти з «Elite». Для першого мiсця сума контракту становить 150 тисяч доларiв. Проте суми можуть бути й бiльшими. Бажаючих взяти участь виявляється звичайно близько 150- 200 тисяч. Мiсце проведення конкурсу щорiчно мiняється. В 1983 роцi вiн проходив в Акапулько, в 1988 — в Японiї, у 1989 — у Парижi, в 1991 — у Нью-Йорку, у 1994 — в Iспанiї, у 1995 — в Пiвнiчнiй Кореї.
1973
«КОНФЕРЕНЦІЯ ПТАХІВ». «Конференцiя птахiв», вистава Пiтера Брука.
ФІЛЬМ-КАТАСТРОФА. «Загибель Японiї», фiльм режисера Широ Морiтакi, один з перших творiв у жанрi фiльму-катастрофи.
«ЩЕЛЕПИ». Цiлим рядом впливових лiтературних клубiв роман «Щелепи» Пiтера Бенчлi визнаний кращою книгою у США та Англiї. За рiк з невеликим тираж роману склав 3,5 мiльйона. В 1975 роцi на екрани кiнотеатрiв був випущений фiльм Стiвена Спiлберга за мотивами роману. За перших десять днiв демонстрацiї фiльм зiбрав 21 мiльйон доларiв у 450 кiнотеатрах. [В якомусь сенсі цей роман можна вважати пародiєю на повiсть «Старий i море» Е. Хемiнгуея]. Кiнокомпанiєю «Юнiверсал» для фiльму «Землетрус» створений кiноатракцiон «Сенсараунд». Особливим способом записана фонограма вiдтворювалась через численнi динамiки, встановленi по всьому залу, i наповнювала кiнотеатр звуками низької частоти, вiд яких пiдлога i стiни починали вiбрувати, створюючи iлюзiю землетрусу.
1974
ПАНК. У Нью-Йорку народився новий музичний напрям — панк — i у 1976 роцi досяг апогею в Англiї. Примiтивна музика з одноманiтних акордiв виконувалася у шаленому ритмi, вокалiсти спiвали зiрваними голосами, тексти пiсень були вкрай песимiстичними i лайливими. Виразником стилю була група «Sex Pistols». Назва напряму походить вiд англ. «punk» — гниль, нiкчемнiсть, а у сленгу — зелений, недосвiдчений юнак). Панк-культура виражається у порушеннi загальноприйнятих норм поведiнки, у зухвалому ексцентричному костюмi, у захопленнi екстатичними танцями та музикою, грубим еротизмом. 1 сiчня 1977 року в Лондонi вiдбулось офiцiйне вiдкриття першого панк-клубу «Roxy Club». А вже невдовзi, 20 вересня, вiдбувся й один з перших панк-фестивалiв «The 100 Club Punk».
(Початок див. у «Дні» від 28. 01. Далі буде)