В останній день шостої сесії VIII скликання, 13 липня, закон «Про освіту» парламент так і не розглянув. Та чи відтермінує це такі очікувані зміни у галузі? І як Міністерство освіти і науки планує впроваджувати реформу?
«Перш за все, я не думаю, що йдеться про відтермінування реформи, – переконана міністр освіти і науки Лілія ГРИНЕВИЧ. – Прикро, що так склалась робота парламенту, затягнувся час, і в результаті депутати не змогли спрацювати, хоча законопроект стояв на порядку денному. Я думаю, що час, який залишився до вересня (до початку наступної сесії парламенту, коли закон нарешті мають розглянути. – Ред.), буде використаний для того, щоб популяризувати саму реформу та закон у суспільстві».
Крім законопроекту учасники ЛШЖ обговорили з Лілією Гриневич нагальні проблеми в сучасній українській освіті, яких багато і про які вони знають з власного досвіду. Основними «хворобами» освіти міністр називає хабарництво та академічну недоброчесність. Хоча часу на зустріч було не дуже багато, студенти встигли поставити запитання щодо ключових проблем і початкової, і середньої, і вищої освіти. Говорили про «добровільно-примусові» батьківські внески на ремонт школи, рівень навчання в класах із малою кількістю учнів, створення опорних шкіл. Міністр відповіла на запитання студентів про стипендіальне забезпечення, позиції вітчизняних вишів у міжнародних рейтингах, переваги регіональних університетів. А ще Лілія Михайлівна розповіла, чому, на її думку, варто читати Бібліотеку «Дня». «Я вважаю Бібліотеку газети «День» надзвичайно корисною, і була б рада, якби вона була в кожній школі – головне, щоб ці книжки читали! Я неодноразово висловлювалась щодо користі цього проекту для університетів, для старшої школи – особливо гуманітарного профілю. Треба більше зусиль вчителів: варто правильно представити Бібліотеку й заохотити учнів до читання», – вважає міністр.
«ТУТ Є ПОСИЛ ДО НЕВТОМНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ»
Юлія КАРМАНСЬКА, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки:
– Унікальна особистість, фахова розмова, ґрунтовні відповіді – так коротко можна сказати про зустріч з Лілією Гриневич. «Найголовніше вміти знайти й критично переосмислити інформацію», — озвучена міністром фраза, яка відображає сутність сучасного професіонала. Тут є посил до невтомного самовдосконалення та самоорганізації, що дуже мені імпонує. Деталізація фактів про старшу профільну школу та впроваджувані реформи стали важливими акцентами розмови. Аргументація з перших вуст щодо стрижня законопроекту «Про освіту» пролила світло на те, що відбуватиметься найближчим часом в освітніх закладах. Я вважаю, що ця зустріч неоціненна та надзвичайно корисна для всіх літньошколярів. Залишається тільки шкодувати про обмежену тривалість спілкування з міністром, бо Лілія Гриневич вразила усіх своєю відкритістю та готовністю відповідати на несподівані запитання.
«ОСВІТА МАЄ ВИПЕРЕДЖАТИ СУСПІЛЬНІ ПРОЦЕСИ»
Наталія САНДАКОВА, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова:
– Зустріч із міністром освіти і науки України Лілією Гриневич була цікавою та пізнавальною. Незважаючи на невелику кількість часу, Лілія Михайлівна постаралася максимально детально та зрозуміло відповісти на всі запитання студентів Літньої школи журналістики газети «День», вислухала різні думки щодо стипендіальної реформи та пояснила значення окремих її пунктів. Лілія Гриневич розповіла про необхідність запровадження Нової української школи, збільшення тривалості навчання та невідкладність ухвалення цього законопроекту саме у вересні. Пані міністр перш за все хоче пристосувати сучасних випускників до життя в теперішньому суспільстві, початкові школи зробити більш доступними для дітей, навчити учнів критичному мисленню та вмінню вчитися впродовж усього життя.
«Освіта не має плестися «у хвості» суспільних процесів, а має випереджати їх», – завершила зустріч пані Лілія.
«ВІРЮ, ЩО ЧЕРЕЗ 5-10 РОКІВ ВІДБУДУТЬСЯ КОНКРЕТНІ ЗМІНИ»
Богдана КАПІЦА, Національний університет «Острозька академія»:
– Чесно кажучи, я не задоволена станом сучасної освіти в Україні. Сьогодні я, гадаю, як і більшість моїх колег, отримали змогу з’ясувати відповіді на запитання, які хвилюють нас найбільше. Від Лілії Гриневич ми почули про багато ініціатив. Однак не слова, а дії мене цікавлять.
Я розумію, що продуктивні реформи потребують багато часу. Вірю, що через 5-10 років відбудуться конкретні зміни в українській освіті, якщо ж ні – наша сьогоднішня розмова не має сенсу. Дописую ці рядки з надією на завтра: із надією, що вже завтра ознайомлюся з формулюванням про розподіл стипендій у малих групах, яке обіцяла надати міністр.
Інтерв’ю з Лілією Гриневич чекайте незабаром на шпальтах «Дня».
Нагадаємо, що Літня школа журналістики газети «День»-2017 відбувається за підтримки Центру інформації та документації НАТО в Україні.