Чотири великі міжнародні авіакомпанії оголосили наприкінці червня про своє об’єднання в новий потужний альянс під назвою «СкайТім» (SkyTeam). Відтепер авіалінії «Ер Франс» (Франція), «Дельта» (США), «Аеромехіко» (Мексика) та «Коріен Ер» (Корея), поєднавши свої сили, пропонують пасажирам щоденно 6 402 рейси в 451 місто в 98 країнах світу.
Нині глобалізація економіки й пожвавлення світової торгівлі вимагають особливо швидкого сполучення. У справах люди зустрічаються де завгодно й коли завгодно, а отже попит на авіатранспортні послуги зростає небачено. Багато хто — чи то з власного досвіду, чи то за рекомендацією своїх друзів — уже зробив свій вибір, якими авіалініями літати.
Жодна окремо взята авіакомпанія не в змозі охопити всі місця, куди хотіли б літати пасажири. Це, зокрема, тривалий час непокоїло американські авіалінії «Дельта». Кому- кому, а їм, здавалося б, гріх скаржитися — своїми майже 5,5 тис. щоденними рейсами вони доставляють пасажирів в 57 країн світу. Але, як зізнався Лео Маллін, керівник «Дельта Ер Лайнз», його компанія вже давно підшуковувала партнерів, аби розширити географію своїх перевезень. «Разом ми створили «СкайТім» — надзвичайно ефективну мережу, яка забезпечить пасажирів чудовим сервісом на усіх наших рейсах, а це майже всі сполучення, які нині можливі в світі», — зазначив він на урочистостях в Нью-Йорку, які, до речі, відбувалися одночасно з презентацією «СкайТім» в іншій частині світу — в Парижі й в режимі прямого цифрового відеозв’язку демонструвалися під час прес-конференції, скликаної паризьким офісом «СкайТім».
Із запитанням про те, що означає поява «СкайТім» для пасажирів, котрі здійснюють свої перельоти через аеропорт Бориспіль, «День» звернувся до директора компанії «Ер Франс» у Києві пана Дідьє МОРТЕ .
— Робота в нових умовах, вочевидь, означає для вас більше клопоту й більшу відповідальність. Зокрема, треба спеціально підготувати персонал для обслуговування пасажирів тепер уже не лише своєї компанії, а всіх чотирьох, що входять до альянсу. Чи виникають у зв’язку з цим якісь проблеми у Борисполі?
— Наше завдання полягає зараз в тому, щоб пасажири зрозуміли, що реєстрація на рейси, скажімо, «Ер Франс» і реєстрація пасажирів «Дельти» чи «АероМехіко» — це одна й та ж процедура. Весь наш персонал в Борисполі абсолютно достеменно знає, що таке «СкайТім» і що це означає для наших клієнтів. Як і раніше, пасажир може купувати квиток на літак у нашому представництві на розі вулиць Великої Житомирської й Володимирської або у квитковій касі «Дельти» на бульварі Шевченка, але щойно він прибуває в аеропорт і починає реєстрацію, він вже стає клієнтом альянсу «СкайТім». На цьому ми постійно загострюємо увагу всього нашого персоналу в Борисполі. Бо саме в аеропорту можуть починатися проблеми, приміром, затримується рейс або ж через якісь обставини пасажир спізнюється на літак, а попереду ще митний та іміграційний контроль — процедури, на які потрібен час. Ми ставимо собі за мету в таких ситуаціях перебрати хвилювання своїх клієнтів на себе. Розпізнаючи їх ще в черзі на реєстрацію (за ярликами на валізах, за квитками, котрі вони тримають у руках напоготові), ми допомагаємо їм щонайшвидше пройти через усі необхідні формальності.
Бориспіль — невеликий аеропорт, і все в ньому добре відрегульовано. Та з іншого боку, копітка процедура митного й іміграційного контролю займає чимало часу. Крім того, через специфічну ситуацію в Україні, зокрема роботу її транспорту, всі рейси в Борисполі, попри те, що здійнюються вони конкуруючими авіакомпаніями, відбуваються майже одночасно — починаючи з 8 години ранку. Тому до полудня в чергах на реєстрацію 4—5 рейсів одночасно збираються тисячі людей. Змінити це не в наших силах, але ми робимо все, щоб пасажир почував себе комфортно. Звісно, ми не можемо обійти процедуру контролю, але допомагаємо, щоб пасажир пройшов її щонайшвидше.
Скільки траплялося, що хтось спізнювався на літак і схвильовано благав нас про допомогу. Ми з готовністю йшли на це, передовсім тому, що маємо хороші стосунки з адміністрацією аеропорту, з усім його персоналом. Від кордону до кордону такого пасажира хтось супроводжував: 5 хвилин — і він на борту. Нарешті все позаду! Він щасливий, бо встиг на літак. Так само тепер ми будемо поводитись з тими, хто летітиме рейсами компанії «Дельта», бо зараз вони вже є клієнтами «СкайТім». Зверніть увагу, пасажири тепер для нас — це клієнти, байдуже рейсом котрої з чотирьох компаній вони подорожують, і до них ми ставимось, як до друзів.
— Чи можна зараз говорити, що, починаючи з 22 червня, коли було оголошено про «СкайТім», вже прослідковується якась тенденція щодо збільшення кількості пасажирів на рейсах «Ер Франс»?
— Щойно ми розпочали здійснювати спільні рейси в рамках «СкайТім», спершу було на 2—5 клієнтів більше за тиждень, а потім — по двоє-троє на рейс. Тобто тенденція зростає.
Передовсім тут, у Києві, в центр нашої уваги потрапляють американці. Їх тут велика громада. З багатьох причин вони повинні літати своїми авіалініями, тому що вони американці, вони цим пишаються, багато хто з них працює на свій уряд.
— Але якщо досі частина американців літала до Сполучених Штатів іншим маршрутом, чому зараз вони мають надавати перевагу альянсу «СкайТім» і летіти через Париж?
— Будь-хто відповість на це запитання. Просто альтернативою є летіти через Франкфурт. Якби це саме запитати у вас, то де ви воліли б залишитися на ніч — у Парижі чи у Франкфурті? Американці люблять Париж, їм подобається у Франції. Аеропорт Шарль де Голь дуже сучасний, він просторніший, він затишніший. Це найбільший аеропорт у Європі, більший, ніж у Франкфурті чи Лондоні. Крім цього, в нього є великі резерви для розширення. Що це означає? Більше рейсів, більше сполучень, більше пасажирів! Жоден аеропорт Європи такої перспективи не має.
Звичайно, що нашими лайнерами літають з Києва не лише іноземці, а й українці. Згідно з нашою угодою, літаками «СкайТім» вони можуть вирушити в будь-яку точку світу. Спочатку дістатися прямим сполученням до Парижа, а вже звідти через 1,5—2 години прямувати до Нью-Йорка чи Лос-Анджелеса. Або ж, провівши прекрасний вечір у Парижі, наступного ранку рейсом «Ер Франс», або «Дельта», або «АероМехіко» чи «Коріен Ер» подорожувати далі, куди потрібно.
— Хто був ініціатором створення альянсу «СкайТім»?
— Подібні альянси вже існують, це нормальна практика. Що стосується нас, то «Ер Франс» дуже сильна на своєму вітчизняному ринку. У Європі ми також серед найпотужніших. Але основні перевезення у світі здійснюються між Європою та Північною Америкою. В Сполучених Штатах за кількістю пасажироперевезень компанією №1 є «Дельта». Тому цілком природно, що «Дельта» й «Ер Франс» об’єднали свої можливості, аби запропонувати пасажирам більше зручностей та більше послуг. Ми відкриті й для інших компаній. Гадаю, що за кілька тижнів — це не секрет, що з цього приводу ведуться серйозні переговори, — ми зможемо оголосити про вступ до нашого альянсу інших авіакомпаній.
— До складу «СкайТім» увійшли авіакомпанії з кожної частини світу, окрім Африки. Чи не виявиться, що африканський напрямок залишиться недостатньо «накритим»?
— В Африці ми маємо дуже розгалужену власну авіамережу. Через історичні передуми Франція була добре представлена в Африці.
— З появою «СкайТім» багато говорять про переваги та пільги для пасажирів. Чи багато серед категорії ваших привілейованих пасажирів українців?
— Україна є великою державою з 50-мільйонним населенням. Той, хто часто літає, звісно, за налітані милі також дістає право на 10 наших пільг.
— А чи трапляються українці серед пасажирів надзвукового лайнера «Конкорд»?
— Так, кілька осіб літають до Сполучених Штатів.
— Хто вони? Політики? Бізнесмени? Я розумію, що входжу в межі конфіденційної інформації, проте цікавий сам факт. Адже більшість українців має враження про цей дивовижний літак, вартість квитка на який в багато-багато разів перевищує те, що вони можуть заробити за рік, лишень з фільмів та книжок. Чи може «Конкорд» літати з Борисполя?
— Кілька років тому в нас була ідея запустити «Конкорд» через Бориспіль, далі через Середземномор’я, але достатнього попиту на цей рейс не виявилося, хоча ми були готові. Нині щодня «Конкорд» здійснює свої рейси з Парижа. Уявіть собі, якихось 3 год. 20 хв. — і ви вже в Америці. Це чудо! Об 11 ранку ви вирушаєте з Парижа, а до Нью-Йорка прибуваєте о 8 ранку того ж дня — буквально переганяєте час і потрапляєте у... вчорашній день. Враження від польоту надзвичайні: літак піднімається на таку висоту, де небо вже іншого кольору й видно обриси нашої планети. Сервіс шикарний, їжа чудова. Бажаю вам коли-небудь вирушити в подорож «Конкордом».
— З радістю! Щойно запрацює українська економіка, і багато-чого, про що збіднілі нині українці тільки мріють, стане для нас доступним, зокрема й кілька вечорів у Парижі. Цікаво, а якою була реакція ваших конкурентів на появу альянсу «СкайТім»?
— Гадаю, гіркою. Ми тепер дуже потужні. Надзвичайно! Гадаю, їм є чого хвилюватися.
ДОВIДКА «Дня»
«АероМехіко» — найбільша мексиканська авіакомпанія. Посіла чільне місце на ринку авіаперевезень між Мексикою та Сполученими Штатами й здобула славу найбільш пунктуальних авіаліній у світі. Здійснює 300 рейсів щоденно, доставляючи пасажирів у 98 точок світу. Пропускна спроможність аеропорту Беніто Хуарес — 6 тисяч пасажирів на годину.
«Ер Франс» — обслуговує 1200 рейсів щоденно в 198 напрямках і доставляє пасажирів в 83 країни світу. Є однією з технічно найсучасніших авіакомпаній, що постійно поновлює свій флот новітніми розробками в галузі аеронавтики — в її арсеналі «Боїнг-Б777», «Аеробус-319». Це єдина авіакомпанія, що здійснює щоденні рейси надзвукового чудо-літака «Конкорд» сполученням Париж — Нью-Йорк.
«Дельта» — гігантська американська авіакомпанія, щоденно здійснює 5300 рейсів у 356 міст світу в 57 країнах. За підсумками 1999 року визнана «Авіакомпанією року». В своєму розпорядженні має 584 літаки, загальна кількість персоналу (включно з екіпажами) — 74 000 осіб.
«Коріен Ер» — минулого року на своїх 107 літаках перевезла 20 млн. пасажирів та 1 млн. тонн вантажу. Щоденно здійснює 400 рейсів в 78 міст 29 країн світу. Першою серед авіакомпаній почала експлуатувати авіалайнер «Аеробус» за межами Європи й використовувати «Боїнг-Б747» для перевезення пасажирів через Тихий океан. Вперше запропонувала пасажирам спальні місця на транстихоокеанських рейсах. Через свій потужний аеропорт в Сеулі пропонує пасажирам, які прибувають зі Сполучених Штатів, більше азійських рейсів, аніж будь-які інші авіалінії.