Проте сучасний стан економіки країни не може забезпечити нормального стану лікувальних закладів, тобто адекватного обслуговування пацієнтів лікарями, медсестрами, ліками, лабораторіями, невідкладною допомогою. Багато спеціалістів бачать вихід у страховій медицині, яка добре зарекомендувала себе в багатьох інших країнах. Там нею задоволені всі: пацієнти, лікарі, держава.
Страхова медицина України перебуває досі в зародковому стані. Її перші кроки, однак, засвідчили, що в нашій економічній ситуації важко запровадити західні моделі, бо найкращі з них не спрацьовують в умовах зубожіння населення. І деякі спеціалісти зрозуміли необхідність власних моделей страхування, моделей перехідного періоду, що були б розраховані не тільки на заможних людей (їх у нас небагато), а й на кожного з нас, тобто на 60 — 70% населення країни.
Сьогодні ми хочемо познайомити читачів з однією з таких спроб — системою соціального медичного страхування, яку пропонує киянам соціально-оздоровчий комплекс «Гарант». За словами його генерального директора Олександра Карпенка, головна ідея цього комплексу базується на автоматичному перерозподілі страхових коштів між більш здоровими і менш здоровими людьми, а також між заможними і тими, що мають небагато грошей. Як це виходить? А дуже просто: всі однаково сплачують страхові внески, а хворіють по-різному, одні — часто, а інші — рідко. І тому навіть найбідніших можна якісно і вчасно лікувати на загальні страхові кошти. Центр «Гарант» працює вже рік, хоча, мабуть, краще сказати: ще тільки рік. За цей час його персонал устигнув обслужити різними медичними послугами сотні хворих людей. Виявилося, що навіть дуже бідні люди згодні сплачувати 10 гривень щомісяця задля того, щоб у будь-який час отримати дуже важливу частину послуг: консультації кваліфікованих спеціалістів, повну сучасну діагностику стану здоров’я тощо. При цьому хворій людині не треба бігати містом у пошуках спеціалізованих лікарень, видатних фахівців або лабораторій із найсучаснішим обладнанням. О. Карпенко каже: «Ми ні в чому не відмовляємо хворим під приводом кризи або інфляції — ні в лікуванні, ні в соціальних гарантіях, бо маємо договори щодо обслуговування наших пацієнтів у найкращих клініках столиці. До наших послуг лабораторії військових шпиталів, складна й дорога комп’ютерна томографія тощо».
Проблем у нової системи медичного обслуговування більше ніж достатньо. Особливо бракує центрові власної аптеки. Тим часом аптека дозволила б центру надавати пацієнтам ліки за пільговими цінами, а не закуповувати їх, як сьогодні, в комерційних аптеках. А це, безумовно, відбивається на вартості страхування, тобто лікування. Дешевші ліки розширили б також межі безкоштовного медичного обслуговування. Генеральний директор «Гаранту» мріє про «соціальну аптеку» — аптеку для людей, що не мають змоги витрачати багато грошей на ліки.
Медичне й оздоровче обслуговування центр здійснює на підставі страхових сертифікатів. Щомісяця чи щокварталу людина сплачує певну частину вартості сертифікату. Чим більший «стаж» сертифікату, тобто чим довше людина обслуговується в центрі, тим більші пільги — як лікувальні, так і оздоровчі — їй надаються. Сьогодні реалізовано кілька тисяч сертифікатів, тобто «Гарант» має кілька тисяч постійних пацієнтів. Це люди, які хочуть отримати за свої гроші якісне обслуговування і яким не подобається стара «кишенькова» система, тобто сплачування послуг через кишеню в халаті лікаря.
Не знаю, як хто, а я впевнена, що треба, зрештою, комусь починати, робити перші, хоча б маленькі, кроки в бік страхової соціальної медицини, як це робить згаданий комплекс «Гарант». Ми всі зацікавлені в тому, щоб мережа подібних комплексів нарешті забезпечила нам гідне медичне обслуговування. І нехай вони випробовують на практиці різні схеми страхування, найбільш прийнятні для всіх.