Минулого тижня Головне контрольно- ревізійне управління України оприлюднило результати перевірки ефективності використання державних грошей вищими навчальними закладами і профтехучилищами України, а також ефективність вкладення цих коштів у підготовку педагогів із вищою освітою.
У 2002 році провели понад 900 таких перевірок у різних навчальних закладах країни, підпорядкованих МОН України. Фінансових порушень було виявлено на сотні мільйонів гривень, із яких втрати фінансових і матеріальних ресурсів становили понад десять мільйонів гривень. Перевірили майже половину вищих навчальних закладів, і фінансових порушень у них виявили більш ніж на сто мільйонів гривень. Шість мільйонів із них становлять фінансові і матеріальні втрати. Через порушення у виплаті зарплат і стипендій у 194-х навчальних закладах було виявлено збитки у розмірі 1330 гривень. А ось через завищення розцінок при будівельно-ремонтних роботах у 71 навчальному закладі допущено незаконних витрат на мільйон гривень. Наприклад, у Хмельницькому вищому профтехучилищі №25 оплату праці співробітників навчально-тренувального центру на суму понад 89,4 тисячі гривень планували за рахунок державних коштів. Проте ці виплати повинні були здійснювати за рахунок коштів, отриманих від навчання громадян на платній основі.
Було також виявлено, що деякі студенти примудряються закінчувати вищі навчальні заклади на контрактній основі, не розрахувавшись за своє навчання. Наприклад, у Сумському державному педагогічному університеті 255 випускників, які навчалися на контракті, залишилися винними навчальному закладу суму в розмірі 48 тисяч гривень. У деяких ВНЗ сума за навчання контрактників з однієї і тієї ж спеціальності та в одній і тій самій групі була абсолютно різною без будь- яких підстав для цього — і заниженою, і рівною собівартості, і значно завищеною. Також виявилося, що деякі навчальні заклади надають освітні послуги, не маючи при цьому ліцензій на таку діяльність. Виручені гроші таким чином «уникають» оподаткування, а якість отриманої освіти залишається досить сумнівною. Такі порушення було виявлено в 35 навчальних закладах, де шість тисяч студентів отримували «неліцензовані» навчальні послуги.
Цікаві факти зі списання матеріальних цінностей. Цюрупинське ПТУ №4 Херсонської області з балансу училища безпідставно списало два трактори на суму 33 тисячі гривень, а також 119 тонн вугілля на суму 20,7 гривнi. І це тоді, коли у багатьох профтехучилищах країни через нестачу коштів навчальні приміщення взимку зовсім не опалювали.
Дослідження ефективності витрачених коштів на підготовку вчителів проводили за трьома спеціальностями — дошкільна освіта, іноземні мови та математика. На тих, хто з цієї спеціальності не пішов працювати у школу після закінчення ВНЗ, було витрачено з державного бюджету майже десять мільйонів гривень. Відповідно до постанови Президента України, випускники вищих навчальних закладів, які здобули освіту на державні кошти, зобов’язані відпрацювати за фахом три роки. Інакше вони мають оплатити здобуту освіту. Проте за виконанням такого розпорядження ніхто не стежить. А держзамовлення для навчального закладу залежить від його кадрових можливостей і матеріальної бази, воно ніяк не узгоджується з реальними потребами нашого суспільства. Майже половина студентів у нас навчається за рахунок державних коштів, а на ринку праці кожен третій зареєстрований безробітний — це молода людина у віці до 28 років.
Словом, незважаючи на обмежені можливості держави у фінансуванні освітньої сфери, результати перевірки показали, що аж ніяк не завжди наявні фінанси у нас витрачають ефективно, а подекуди мають місце і серйозні зловживання цими коштами. До адміністративної відповідальності за результатами даної перевірки минулого року було притягнено 902 особи, а до правоохоронних органів передали 197 справ. Державна контрольно- ревізійна служба України сьогодні змінює свої підходи до роботи. Якщо раніше вона здійснювала тільки функцію контролю і займалася перевірками щодо відхилення від стандартів, встановлення розмірів збитків, пошуком винних у порушеннях, то сьогодні вона ще й займатиметься дослідженням ефективності здійснення тих чи інших бюджетних програм.