Університет імені Альфреда Нобеля вступив у свій ювілейний, двадцять п’ятий рік існування. З позиції навчальних закладів, які мають багатовікову або навіть тисячолітню історію, — це зовсім небагато. Але добре відомо, що у ХХ та особливо у ХХІ столітті час стискається через його насиченість інноваційними подіями. І ті, хто є послідовним прихильником інновацій, можуть за короткий термін пройти шлях, який інші проходять за століття. Так сталося й з Університетом імені Альфреда Нобеля, який ще 20 років тому був лише одним із багатьох приватних вищих навчальних закладів, який намагався знайти свою нішу в освітньому просторі 90-х років. Сьогодні ж, за визначенням британських експертів, він перетворився на «флагман вищої освіти України», і ось уже три роки є лідером за кількістю вступників. У 2017 році, попри загальноукраїнську тенденцію до скорочення кількості студентів, які вступили на навчання, студентська сім’я цього приватного університету у Дніпрі поповнилася майже на 1800 новачків, з них тільки на перший курс до бакалаврату та магістратури прийшли понад 1300 студентів.
Тепер Університет імені Альфреда Нобеля — це сучасний виш європейського типу, в якому навчаються близько 4 тисяч студентів з України та майже 200 іноземних студентів із понад 50 країн світу. Освітні програми університету мають не тільки національну державну акредитацію, а й міжнародну — від Центральноєвропейської агенції з оцінювання та акредитації (ZEvA, Німеччина) та від Європейської ради з бізнес-освіти (ЕСВЕ, Бельгія), яка багаторазово підтверджувалася, починаючи з 2012 року. Ще у 2011 році система управління якістю освітнього та наукового процесів в Університеті імені Альфреда Нобеля вперше була сертифікована міжнародними організаціями на відповідність стандартам ISO 9001:2015.
Закономірно постає питання: у чому ж секрет такого успіху? Практично кожен співробітник університету може відповісти лише одним словом: «Інновації!». Саме інновації визначають Стратегію діяльності Університету імені Альфреда Нобеля, яку було прийнято минулого року вченою радою. Згідно з цією стратегією, студентоцентризм є нормою внутрішнього життя. У виші все підпорядковано створенню умов для отримання сучасної європейської освіти в комфортних умовах: починаючи від змісту навчання, взаємовідносин між викладачами та студентами до технічного обладнання аудиторій та комфортабельних гуртожитків. Ось лише один приклад. Зіткнувшись з непомірним зростанням вартості теплопостачання, кілька років тому університет прийняв рішення побудувати власну котельню, яка працює на вітчизняних пелетах і абсолютно не залежить від вартості газу. Як результат, витрати на опалення скоротилися втроє й капітальні витрати на будівництво повернулися за два роки. Понад те, Університет має протягом усього року комфортний температурний режим і не робить взимку вимушених канікул, що в інших закладах освіти порушує нормальний хід навчального процесу. У Дніпрі в Університету імені Альфреда Нобеля з’явилось навіть таке собі прізвисько — «теплий університет». Однак, поняття «теплий» для студентів та співробітників Університету — значно ширше за комфортний температурний режим. Воно включає в себе й ту теплоту, з якою тут ставляться до студентів. Прикладом прояву такої теплоти та турботи може бути запровадження в Університеті системи тьюторства за прикладом його британських партнерів. Тут усі студенти першого курсу мають свого персонального тьютора — наставника з викладачів випускової кафедри, який допомагає вчорашньому школяреві швидше та безболісно адаптуватися до студентського життя та, як записано в університетському положенні про тьюторство, «вибудувати персональну траєкторію навчання».
Сьогодні кожний серйозний університет Європи має не лише програми, які викладаються державною мовою, а й, обов’язково, англомовні програми. Ще 2010 року в Університеті було розпочато першу англомовну програму підготовки бакалаврів з міжнародної економіки. А вже наступного року ця програма пройшла процедуру валідації в Університеті Уельсу з Великобританії. Валідаційною угодою було передбачено, що увесь навчальний процес, який відбувається англійською мовою, забезпечують виключно викладачі Університету імені Альфреда Нобеля, а університет-партнер надає консультативні послуги та здійснює ретельний контроль навчальних результатів. Після кількох візитів своїх експертів відомий британський університет переконався, що в Університеті імені Альфреда Нобеля студентів навчають відповідно до британських стандартів якості та дав згоду на видачу випускникам цієї програми своїх дипломів із міжнародного менеджменту. Як наслідок, програма стала привабливою не тільки для українських студентів, а й для іноземців, які не витрачають рік на навчання на підготовчому відділенні та за українськими цінами мають змогу отримати британський диплом. На сьогодні уже 50 випускників програми мають такі дипломи.
Починаючи з 2001 року в міжнародній діяльності університету став провідним також польський вектор. Університет уклав добрий десяток договорів про співпрацю з польськими партнерами. І ці договори реально працюють! Щорічно 10—15 випускників Університету отримують, окрім українських дипломів, ще й польські бакалаврські дипломи з англійської філології. У 2017 році 15 випускників програми МВА Міжнародної школи бізнесу Університету також отримали дипломи Вищої школи бізнесу — National Louis University з Республіки Польща. Уже навчаються за програмою подвійних дипломів і студенти спеціальності «право» та «психологія». Як вважає ректор Університету Борис Холод, проблему відтоку випускників шкіл для навчання у Європу потрібно вирішувати не через якусь заборону, а навпаки, пропонуючи в Україні освітні продукти, які будуть привабливими для української молоді.
В цілому, за роки свого існування Університет імені Альфреда Нобеля підготував майже 37 тисяч бакалаврів, спеціалістів та магістрів, які успішно працюють не тільки в Україні, але й по усьому світі. За даними Дніпропетровського обласного центру зайнятості за допомогою до нього звертається не більше 0,5% випускників Університету, що в десятки разів менше від показника інших навчальних закладів. Високій конкурентоспроможності випускників сприяє вибудувана в Університеті система практичної орієнтації навчального процесу. Активну допомогу студентам та випускникам у їхньому працевлаштуванні надає Центр професійного розвитку та кар’єри.
Слід також відзначити, що найбільш знаковими подіями наукового життя Університету стали Міжнародні Нобелівські конгреси, які з 2008 року проводяться кожні два роки. Їхніми учасниками стають відомі науковці, політичні та громадські діячі з усього світу. Це й лауреати Нобелівської премії Джозеф Стігліц (США) та Маріо Варгас Льоса (Перу-Іспанія), багаторічний глава сім’ї Нобелів професор Мікаел Нобель (Швеція) та віце-прем’єр-міністр Польщі професор Гжегош Колодко (Польща), Посли Норвегії та Іспанії в Україні та багато інших.
Та якщо звертати увагу лише на досягнення, то може скластися враження, що в Університету взагалі немає проблем. «Це не так, — не погоджується Борис Холод. — На жаль, ми живемо у суспільстві, де виконання закону не стало ще нормою життя. Так, Закон України «Про вищу освіту» визнає рівність вищих навчальних закладів усіх форм власності. Однак це твердження залишається лише на папері. За три роки приватні навчальні заклади так і не допущені до конкурсу за бюджетні місця. Жодних кроків у напрямі реалізації принципу «гроші йдуть за студентом» не зроблено. Досить часто ми зустрічаємося з недобросовісною конкуренцією та відвертим демпінгом. Однак у свої 25 років ми не тільки авторитетні, але й молоді та динамічні! А тому з впевненістю дивимося у майбутнє!»
Олена КОШМАН, Business Finance Manager Eastern Europe and Turkey у компанії DuPont, експерт ZEvA:
— Тема освіти й навчання для мене завжди була важливою, сама вчуся постійно. Тому коли Центр оцінки та акредитації ZEvA з Ганновера запропонував мені стати бізнес-експертом у комісії із сертифікації певних програм на відповідність європейським стандартам якості вищої освіти, погодилася одразу. Університет імені Альфреда Нобеля першим в Україні вирішив пройти цей процес, який почався 2 роки тому. Сміливе рішення... Хочу особливо зазначити про Центр кар’єри Університету, де дуже активно допомагають студентам із пошуком роботи і практики. У моїй історії отримання української вищої освіти кар’єра була особистою турботою і проблемою кожного. Мене це надихнуло на проведення кар’єрного консультування для студентів. Люблю бачити обличчя людей, котрі цікавляться. Дуже новий і дуже цінний досвід Університету.
Настя КОЛОМIЄЦЬ, випускниця Університету імені Альфреда Нобеля (2012) та Вищої школи фінансів у Празі (Чеська Республіка), працює в компанії ACS, А Xerox Company:
— Однозначно, знання, отримані мною у моєму першому Університеті, — це основа основ, вони допомагали й допомагають мені. Маючи досвід навчання у магістратурі в Празі, можу порівнювати та з впевненістю сказати, що Університет імені Альфреда Нобеля — не гірший, а в деяких аспектах навіть кращий за європейські університети.
Марина ПАВЛИЧЕНКО, випускниця Університету імені Альфреда Нобеля, спеціальності «Філологія. Переклад»:
— Ті професійні знання й навички, які я отримала під час навчання в університеті завдяки висококваліфікованим і небайдужим до долі своїх студентів викладачам, допомогли мені отримати хорошу роботу, освоїти нову сферу діяльності і незабаром відкрити власну справу. Зараз я є директором і засновником освітньої компанії Eruditus. Наша компанія працює у сфері освіти за кордоном, і ми вже відкрили два офіси у Харкові та Дніпрі. На даний момент у нашій компанії понад 200 навчальних закладів-партнерів по усьому світі.
Владислав КОВАЛЕНКО, батько студентки Університету імені Альфреда Нобеля:
— Чого я хочу для своєї дитини? Я хочу, щоб моя донька знайшла себе у цьому житті. Вона пішла шляхом, який підказало серце... Вона повірила в себе, у свої сили — тому вступила до Університету. Зараз вона вивчає англійську, готується стати перекладачем, і я впевнений, що все буде прекрасно.
Анастасія КОВАЛЕНКО, студентка англомовної програми з міжнародних економічних відносин:
— Я дізналася, що в Університеті імені Альфреда Нобеля є програма, де усі дисципліни викладають англійською мовою. Це чудова нагода не тільки здобути професійні знання, а й оволодіти навичками спілкування англійською мовою, що так важливо у сучасному глобалізованому світі. Також мене приваблює те, що я маю можливість познайомитися з людьми з різних країн та встановити контакти, які, можливо, у майбутньому знадобляться для мого кар’єрного зростання.