Оновлена Поштова площа в Києві, яку відкрили цього року на День незалежності України, зовсім не пристосована до потреб так званих маломобільних груп населення. На це звертає увагу громадськість і просить замовників та підрядників, які заявляють, що Поштова площа — ще не завершена, врахувати їхні побажання.
За даними Департаменту містобудівництва та архітектури, у Києві 55% громадян — маломобільні. Цифра така велика, за словами експертів, тому що, окрім людей з інвалідністю, до маломобільних груп населення відносять громадян з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітних, людей похилого віку, людей з малими дітьми та дітьми в колясках та інших.
Особливо обурило громадськість те, що пандус при вході на площу, призначення якого — допомагати спускатися людям з інвалідністю на візках та спускати дитячі коляски — ні для першого, ні для другого випадку не пристосований. Кут — 30 градусів, а за нормами для колясочників має бути чотири або шість градусів. Тобто має бути просто пологий спуск.
— Якщо б я захотіла спуститися передом, то не зможу — такий рівень, що перекинуся. Якщо спускатися задом, то колеса можуть зіскочити, і я можу не втримати коляску. Без допомоги людей з’їхати неможливо, — розповідає Олена, дівчина пересувається на візку.
Її підтримує жінка з дитячою коляскою пані Олеся, яка обурено говорить, що пандус вкрай незручний навіть для того, щоб спустити звичайний візок: спуск крутий, колеса зіскакують, взагалі не зрозуміло навіщо зроблений.
— Це жахливо. Ми щодня стикаємося з цим. Моя дитина — незряча, і тут нічого не зроблено для людей із проблемами зору: немає ні направляючих смуг, ні тактильних плит — нічого, щоб було легше пересуватися сліпому.
Представники громадськості кажуть, що такий пандус — не помилка, а «свідоме нехтування вимогами». Тому що ініціативна група кілька разів зустрічалася з забудовниками, інженерами та інвесторами, вела переговори. Спочатку — з вимогою обнародувати проект реконструкції Поштової площі, потім — з вимогою зробити площу доступною для людей з особливими потребами.
— Коли ми нарешті отримали проект, то побачили, що він — абсолютно недоступний. Ми провели низку публічних та закритих переговорів із забудовником та інвестором з питань доступності. І нам її пообіцяли. А нині кажуть — що ще не закінчили: ні одна людина на візку не може самостійно сюди потрапити. До речі, не зробили і зниження бордюрного каменю на пішохідному перехресті. Не треба було відкривати площу, коли вона не готова, тому що це — знущання, — розповідає голова ГО «ДемАльянс Допомога» Олена ПЕДАЙ. — Ми продовжуємо діалог і сподіваємося, що нас почують. Наступні питання: невідомо, коли будуть облаштовані ліфти — нам не можуть цього сказати, і чи працюватимуть вони цілодобово, чи лише для відвідувачів ресторанів? Також невідомо, яким буде прохід до Музею Магдебурзького права, бо забудовник звузив його до двох метрів. В проекті — 11 м. Нам обіцяли, що там буде полога рампа. Але нам і тут її обіцяли... Найобразливіше, що ми попереджали їх: якщо зробите за нормами універсально дизайну, то доведеться перебудовувати. Ми просили, щоб робили рампи, а не сходи, бо сходи — не функціональні: як узимку машина буде зчищати сніг зі сходів? Велика проблема — у нас ще не розуміють, що треба будувати доступне місто для всіх, не думають про людей. Мені відповідали: «Я будую 30 років, професіонал, — не вчіть мене».
На всі закиди сторона замовника каже, що Поштову площу ще не закінчили, і що пандуси будуть, а цей — про який іде мова — не для візочників, а для дитячих колясок.
— Відповідно до проекту, всі роботи не завершені. У нас є листи, погоджені з Асоціацією інвалідів, в якому від церкви (Церква Різдва Христового. — Авт.) передбачено пандус. Там буде шестиметровий проїзд, але його нині закрито. Ще два пандуси — до пішохідного Паркового мосту і за Поштовим будиночком: переїхали через Боричів узвіз підземним пішохідним переходом, піднялися ліфтом і от — пандус іде на площу. У договорі з інвестором у нас написано, що ліфти працюватимуть цілодобово. Весь об’єкт буде завершено в першому півріччі 2016 року. Але пандус між церквою і Поштовою площею — ми наполягаємо — мають зробити вже в цьому році, — сказав заступник директора будівництва шляхотранспортних споруд «Київавтодору» Микола Васнецов.
Україна ще 2009 року підписала Конвенцію захисту прав інвалідів, взявши зобов’язання робити дизайн доступним. У Києві норм універсального дизайну дотримуються, здебільшого, лише комерційні структури: зручні умови для пересування людей з інвалідністю є в нових торгівельних центрах, в аптеках, оскільки їм без цього не видають ліцензію, в деяких банках. Експерти кажуть, що світовий досвід показав: коли дотримуватися норм універсального дизайну, то дохід торгівельних приміщень зростає на 10—15%.