Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Венеція: місто-міраж над Адріатикою

26 червня, 1998 - 00:00

Це місто на лагуні не схоже на інші європейські
міста. Воно взагалі не схоже на реальне місто, створене для повсякденного
життя. Колись практичні австрійці хотіли засипати всі венеціанські канали,
але за час свого п’ятдесятирічного панування так і не зважилися цього зробити.
І сьогодні повітряна середньовічна Венеція з палацами, каналами, безкрайніми
майданами і вузькими вуличками зачаровує кожного мандрівника. А урбаніст
Ле Корбюзьє називав це місто без автомобілів «найсучаснішим містом світу».
 

«Побачити Париж — і померти!» — цю формулу-заклинання тисяч туристів
мені довелося піддати сумніву, коли минулого року, під час фестивалю «Оксамитовий
сезон», наш лайнер став на рейді Венеції. Це місто люблять поети і не сприймають
прагматики. І сьогодні, в розпал нового туристичного сезону, мені хочеться
поділитися із читачами Венецією.
«Шпили, колонны, резьба, лепнина

арок, мостов и дворцов; взгляни

наверх: увидишь улыбку льва

на охваченной ветром,

как платьем, башне,

несокрушимой, как злак вне пашни,

с поясом времени вместо рва».
Так писав Йосиф Бродський про Венецію, гуляючи «майданами, як «прощавай»,
широкими, у вулицях, як звук «люблю». Недаремно він заповідав перенести
свій прах після смерті саме в це місто. І сьогодні великий поет лежить
у венеціанській землі поруч зі своїми співвітчизниками: Дягілєвим і Стравинським.

На початку XV століття Венеція була найбагатшим містом світу, а Венеціанська
республіка мала ранг великої держави Європи. На чолі її стояв довічно обраний
дож, але ця влада ніколи не передавалася в спадщину. Венеціанська мова,
що сформувалася в той час, збереглася досі. І якби Данте був не флорентійцем,
а венеціанцем, то літературною італійською мовою став би, швидше за все,
не тосканський, а венеціанський діалект. Підтвердженням цього є конкретні
венеціанські слова, зрозумілі всім: арсенал, кофе, магазин, марципан, тариф,
цукор, аварія, атлас, блакить, балдахін, цифра, еліксир. Шкода, що Великий
московський князь Василь II (на прізвисько «Темний») не погодився на принадну
пропозицію Венеції того-таки XV століття. Його попросили надати допомогу
під час повернення Константинополя Венеціанській республіці. Справа в тому,
що Цар-град потрапив під турецьке панування в 1453 році. За сприяння Венеції
Василю Темному обіцяли в нагороду не багато не мало — Візантійську імперію,
столицею якою стала б Москва, іменована Третім Римом. Але Василь так і
не просвітлів — і відмовився від Візантії. Проте внаслідок цих переговорів
у Росії народився титул «цар» (від римського «цезар»). Отож венеціанська
мова — не просто діалект, а оригінальна літературна мова, якою драматург
Карло Гольдоні у XVI столітті писав свої знамениті п’єси. Доcі венеціанці
по-особливому називають улюблене місто: не Венеція, а Венексія.

Слава венеціанського живопису поширилася в епоху Відродження на всю
Європу, і 1505 року до Венеції на навчання приїхав навіть Альбрехт Дюрер.
Упродовж XVI століття в лагуні творили великі епічні художники: Джорджоне,
Тиціан, Тінторетто і Веронезе. Тиціан довів до досконалості мистецтво колориту,
Веронезе з оптимізмом зображав повсякденне життя венеціанців, а Тінторетто
те саме життя писав з експресивною драматичністю. Епоху Відродження ознаменували
в Венеції також творіння родини архітекторів і скульпторів Ломбардо. Театр
і література не відставали від живопису та архітектури. Комедія дель арте
(комедія масок) народилася, зрозуміло, у Венеції. Сьогодні вона живе у
венеціанських карнавальних масках: Арлекіно і П’єро продовжують сваритися
з купцем Панталоне. Карло Гольдоні іронізував над зовнішністю своєї батьківщини,
і за це йому довелося залишити її. Знаменитий авантюрист і філософ венеціанець
Казанова теж помер не вдома, а в Богемії. А лібретист Моцарта Лоренцо да
Понте взагалі втік до Америки. Що вже й казати про венеціанську музику?
У XVII столітті у Венеції було 7 оперних театрів (крім 11 драматичних).
Останнім з великих капельмейстерів Собору святого Марка став Антоніо Вівальді,
під музику якого й тепер сумують і насолоджуються багато меломанів. Оперний
театр «Ла Феніче», збудований 1792 року, горів двічі: 1836 року і в січні
1996-го. Це був один із найзнаменитіших театрів Італії і вершиною екскурсії
до Венеції вважалося відвідування цього театру. Доки його зараз відновлюють,
вистави за участю іноземних артистів проходять у «Палефеніче» — наметовій
споруді на острові Трончетто, розрахованому на 1000 місць. 10 жовтня там
танцював Михайло Баришников, який присвятив свій виступ пам’яті друга —
поета Йосифа Бродського.
«Тонущий город, где твердый разум

внезапно становится мокрым

глазом,

где сфинксов северных южный брат,

знающий грамоте лев крылатый,

книгу захлопнув, не крикнет

«ратуй!»,

в песке зеркал захлебнуться рад».
У цьому місті, що потопає, упродовж усього року проходять концерти, на
яких виконується музика різних жанрів, а найбільше — твори XVIII століття,
часу творчості великого Вівальді. Дуже популярні органні концерти в Соборі
св. Марка і церквах Сан Джорджіо Маджоре, Санта Марія делла П’єта і Фрарі.
Капела Собору св. Марка — першокласний ансамбль солістів, який прекрасно
виконує старовинну музику.

Серце Венеції — п’яццетта Сан Марко (площа св. Марка), яку сам Наполеон
називав «найпрекраснішим салоном Європи». Під аркадами майдану розташовані
знамениті кафе: «Флоріан», «Квадрі» і «Лавена». Багато письменників, музикантів
і артистів пили тут вино під звуки п’янкої музики. Перше європейське кафе
було відкрито саме на Сан Марко ще 1683 року, і нині воно шле привіт від
Венеціанської республіки. І ми там були, мед-пиво пили...

«И восходит в свой номер на борт

по трапу

постоялец, несущий в кармане

граппу,

совершенный никто, человек

в плаще,

потерявший память, отчизну,

сына;

по гробу его плачет в лесах осина,

если кто-то плачет о нем вообще».

Так писав Бродський 1973 року, вперше потрапивши до Венеції. А сьогодні
його колишні співвітчизники, які прорубали вікно в Європу, годують голубів
перед базилікою і дзвіницею на Сан Марко, походжають Палацем Дожів і насолоджуються
карнавальним містом, яке раніше могло лише з’явитися в незбутних снах.
А в Палаці Дожів для екскурсантів, які розуміють італійську або венеціанську,
демонструються таємні сходи і потайні кімнати. Можна побачити камери тортур
і підвал, у якому було ув’язнено Казанову, а також диво техніки — підвісне
склепіння Великої зали. Її прикрашають картини Ієроніма Босха.

Традиція численних свят збереглася в цьому місті з часів Венеціанської
республіки. Величезні майдани створювали відповідну атмосферу для карнавальних
вистав. Сан Поло, друга за розмірами після Сан Марко площа Венеції, була
свідком боїв биків і цькування ведмедів собаками, які проводилися для звеселяння
народу. Збереглися перекази і про гру в м’яч з ракетками на Кампо Санто
Стефано. Сьогодні під час карнавалів площа Сан Поло перетворюється на арену
балу куртизанок, а влітку вона стає майданчиком просто неба, де встановлюються
лавки і величезний екран для фанатів кіно. У галереї Венеціанської Академії
є картина, на якій зображене дике святкування: у Великий канал кидають
живих людей. Це популярне народне свято в ігровій формі імітувало протистояння
жителів протилежних берегів Великого каналу. Жителів східної сторони називали
Кастеллані, від назви старого замка дожів «кастелло», а жителів західної
сторони називали Ніколоті, від назви церкви Сан Ніколо дей Мендиколі. Якщо
дівчата і юнаки з ворогуючих кланів закохувалися одне в одного, не можна
було уникнути родинної трагедії. Чи бува не звідси історія веронських Ромео
і Джульетти? До речі, шекспірівські Отелло з Дездемоною жили саме у Венеції
— і їхній будинок досі показують туристам.

І ще про свята, вже сучасні. 1895 року виникла венеціанська Б’єннале
сучасного мистецтва. Вона проводиться раз у два роки і охоплює всі галузі
мистецтва: архітектуру, фотографію, музику, театр і багато іншого. І міжнародні
кінофестивалі на острові Лідо проводяться щороку наприкінці серпня — початку
вересня. Знаменитий венеціанський карнавал проходить щороку взимку, він
починається за 12 днів до середи першого тижня Великого посту. Все місто
перетворюється на театр масок, а театралізована вистава розігрується щороку
під новим гаслом. Карнавал завершується грандіозним фейєрверком над лагуною
перед Собором св. Марка. А найвидовищніше із щорічних свят на воді стартує
наприкінці першого тижня вересня. Воно називається Регата Сторіка (Історична
Регата). Пишно прикрашені старовинні гондоли з екіпажами в історичних костюмах
пропливають Великим каналом перед почесними трибунами. Той, хто переможе
в Регата Сторіка, буде героєм увесь рік.

Отака вона, Венеція, з шаленими голубами на Сан Марко, з карнавальними
масками, блазенськими ковпаками, муранським склом і буранськими мереживами.
Місто-міраж, що витає над Адріатикою...

Ірина КАРПИНОС
Газета: 
Рубрика: