Миколаївський прес-клуб був тією громадською організацією, яка першою, ще три роки тому, запустила процес оновлення бренду міста Миколаєва. Так, з’явився бренд «Миколаїв — місто адміралів», який проходив «обкатку» громадськими дискусіями. У різних соціальних і професійних групах до цього гасла були питання, доповнення, не виявилося лише байдужих. Але девіз міста — це лише початок. Дуже багато роботи треба зробити для формування «дорожньої карти» чи стратегії розвитку міста на найближчі 15 років.
Як розвиватиметься місто? Які пріоритети?
Група громадських організацій після січневого засідання «Телевізійного прес-клубу з Глібом Головченком» на ТК ТАК-TV оформила відкритий дискусійний майданчик, який щонеділі збирав городян. Настав час підбити перші підсумки.
«Ідея відкритого майданчика «Новий Миколаїв» народилася під час розробки проекту стратегії стійкого розвитку міста Миколаєва і працює як волонтерський проект її ініціаторів, модераторів і організаторів: Миколаївського міського фонду ЛАСКА, Громадської організації Арт-оптимісти і Центральної книгозбірні ім. М.Л. Кропивницького», — відзначила Людмила Руденко-Кардаш. «Створення «Відкритого майданчика» було підтримане ще Володимиром Дмитровичем Чайкою, повна назва — Інформаційно-просвітницький майданчик ідей і проектів «Новий Миколаїв — місто життєстійкого розвитку». Перша зустріч на майданчику відбулася 24 січня 2013 р., а 11 липня пройшла вже 21-ша зустріч, у кожній із яких взяли участь від 12 до 40 осіб. Цікаво, що серед учасників більше чоловіків, а залежно від тем — вік учасників може бути від 15-ти і старше 70-ти. Нерозуміння або проблем спілкування, пов’язаних із віком, не траплялося, хоча варто визнати, що старші учасники активніші в обговореннях, а наймолодші, 15-річні, більше просто «слухають», — продовжує Людмила.
«У засіданнях «Відкритого майданчика» взяли участь 478 осіб, — зазначає Любов Варюхіна, заступник директора Центральної книгозбірні ім. Кропивницького. — Громадськість стала чіткіше розуміти поняття місії, стратегії, бренду. Активні громадські діячі ближче познайомилися один з одним. Відвідувачі майданчика стали учасниками процесу формування колективної думки про процеси розвитку міста, побачили місто в нових аспектах, познайомилися з досвідом інноваційних розв’язань у розвиткові інших міст».
Євгенія Дулько з Арт-оптимістів, яка стала ще однією «хрещеною матір’ю» «Відкритого майданчика», впевнена, що «виконано, в першу чергу, завдання об’єднати небайдужих людей довкола міських тем у неформальній обстановці, щоб разом думати про розвиток. Майданчик спочатку замислювався як місце для спілкування, а не для прийняття ухвал. Дуже важливо обговорювати міські питання і проблеми разом із самими городянами, а для прийняття ухвал існують громадські ради, виконком і міська рада».
Можливо, не вдалося залучити так багато людей, як хотілося б. І, звичайно, ще залишилося дуже багато тем для обговорення. Теми, які обговорювалися на майданчику, були найрізноманітнішими: «Миколаїв сакральний», «Тренди міського розвитку 2013», «Розумне електронне місто», «Вплив Генерального плану міста на модель його розвитку», «Коли в Миколаєві з’являться велодоріжки?», «Чисте місто: як цього досягти?», «Доля і перспективи розвитку суднобудування в Миколаєві», «Мрія про ідеальне місто. Туристичний продукт Миколаєва: який він і як його розвивати?», «Міська ідентичність і бренд міста», «Розвиток американських міст: що позитивного можна привнести в життя Миколаєва і миколаївців»...
Жодна з тем не викликала «відторгнення» учасників майданчика, хоча все ж таки були питання, що викликають більший або менший інтерес, що можна відстежити за «відвідуваністю». Звичайно ж, більшість тем настільки глобальні, що потребують поглибленого обговорення.
Що конкретно, на ваш погляд, удалося реалізувати на «Відкритому майданчику»? — запитали ми модераторів.
Євгенія Дулько: «Ми зрозуміли, що місце для обговорення загальноміських тем дуже потрібне миколаївцям. Важливо, що наш майданчик відкритий для виступу кожного. Такий собі «Гайд парк». Одне з досягнень — це створення сайту http://genplanmk.wordpress. com/, який став результатом зустрічі на тему Генерального плану міста. Там зібрані доступні документи щодо генплану Миколаєва, критичні статті й приклади з теми зонування».
Людмила Руденко-Кардаш відзначила: «Звичайно ж, поки що «Відкритий майданчик» більше дискусійний, аніж «прикладний», але вже зі 100-відсотковою впевненістю можна сказати, що деякі з запропонованих тем увійдуть до проекту стратегії стійкого розвитку міста».
Висновки, до яких, не змовляючись, дійшли найбільш «зацікавлені» учасники «Відкритого майданчика», свідчать, що експеримент удався. Але абсолютно очевидно, що є резерви.
Перший — у залученні більшого числа експертів-практиків. Різноманіття тем, піднятих у процесі обговорення, не обернулося глибиною опрацювання якогось одного аспекту. Наприклад, власне теми стійкого розвитку міста, а саме збалансованого економічного, екологічного і соціального.
Миколаїв традиційно народжує багато яскравих і креативних людей, потрібно всім спільно створювати передумови для того, щоб молоді миколаївці залишалися в місті. Працювати в рідному місті має бути для молодих людей драйвово й вигідно. Для цього — продуктивні сили мають продовжити розвиток у місті, а їх нині дефіцит. А до створення бізнес та інших «інкубаторів» місто так і не наблизилося за це півріччя.
Стійкий розвиток має абсолютно точний синонім — збалансований. Лише тоді, коли в місті буде достатньо, наприклад пасажирів у громадському транспорті, що діє на екологічній енергії, можна буде сказати, що місто розвивається успішно. А доки свою працю миколаївцям важко буде продавати вдома за достойні гроші, вони виїжджатимуть. Може виявитися, що будувати новий Миколаїв буде просто ні з ким!
Ось і стоїть питання синергії на порядку денному. Об’єднувати зусилля потрібно, причому не лише на суботниках, підмітаючи і прокошуючи парки, а щодня налагоджувати спільні проекти.
У цьому факті півріччя роботи «Відкритого майданчика» яскравий приклад громадської активності, який недостатньо було висвітлено в місцевій пресі. Можливо, нові альянси сформувалися чи намітилися тут? Бізнесмени з пенсіонерами, молодь, яка вчиться, з громадськими діячами, музиканти з художниками, спортсмени з журналістами. Таких діяльних пар потрібно створювати безліч, лише тоді життя почне виправлятися. Якщо сидіти й чекати, що хтось щось робитиме, а то й веселити, то вже напевно нудьга і розруха переможуть.
Отже, процес творчого об’єднання для здобуття нового Миколаєва, іншої якості запущено!