Наталя ТРОФIМОВА, «День»
Сергій КРИМСЬКИЙ, філософ:
— Говорити про те, що
суспільсто стає менш розумним, не можна. Зараз має місце двоєдиний процес:
з одного боку — величезне прагнення духовних цінностей, яке має також подвійне
вираження, бо прагнення й інтерес до цінностей пов'язаний з тим, що іноді
помилкові цінності приймаються за необхідне для людей. Ось дивіться: стався
дуже цікавий процес, який мало досліджений — книжковий бум. Зараз в Україні
й у країнах колишнього СРСР абсолютно не бачений і ні з чим не порівнянний
за всю історію цих країн книжковий бум. Причому, купують найелітнішу літературу.
Детективна література лежить — її не купують. А купують Шпенглера, поезію
Рільке. Я просто за цим стежу і бачу — наскільки високий інтерес до високоінтелектуальної
продукції. Причому, філософську продукцію розкуповують теж надзвичайно
інтенсивно. Адже це дуже дорогі книги — 20-30 грн. за примірник. Інше —
подивіться, органний зал, філармонія — забиті молоддю...
Але є ще і потяг до помилкових цінностей. У цьому випадку
— це непомірне поширення за підтримки згори нашої адміністрації Президента
і самого Президента найнизькопробнішої поп-культури типу «Таврійських ігор»,
типу рок-культури. В Україні, яка має незрівнянні ні з чим вокальні таланти,
високі звання «народних» і «заслужених» роздають якимось дівчаткам, а справжні
таланти не підтримують, наприклад, оперні, які користуються популярністю
у всьому світі. Під патронатом Президента — низькопробна продукція.
Тобто, можна відзначити тенденцію до потрібності високих
цінностей нарівні з використанням помилкових за свідомої підтримки згори
найпримітивнішої поп-культури.
Олена ЯКУБА, доктор філософських наук, Харківський державний
університет:
— Я гадаю, можна говорити тільки про те, що наростає неграмотність,
і що досягнення в галузі освіти, які мали місце, незабаром відійдуть. Наприклад,
за даними досліджень, серед хлопців, які йдуть до армії, раніше бiльшiсть
закінчували 10 класів, а зараз чимало призовників не тільки з семирічною,
восьмирічною освітою, а майже неписьменні, тільки з початковою. Якщо дивитися
цифри, статистику, то освітній потенціал, вияв освітнього рівня менш чіткі,
аніж були раніше.
Тенденції, які спостерігаються зараз у суспільстві, — те,
що люди не хочуть багато помічати, не розуміють елементарних речей — це
ознаки не того, що суспільство стає менш розумним, а швидше, його деморалізації.
Люди вбиті тим, що не можуть змінити існуючий реальний стан речей. І це
вияв своєрідної пасивності, — не байдужості, а саме пасивності внаслідок
деморалізації. Люди почуваються погано через невпевненість у завтрашньому
дні, бо багатство якихось прошарків зростає, і загалом у суспільстві, нарівні
з негативними, ми можемо фіксувати ряд позитивних фактів. Але самопочуття
людей погане — від сумнівів у завтрашньому дні, невпевненості, відсутності
перспектив.