Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Вступний «Армагеддон»

«Через зникнення заяв абітурієнтів громадяни втрачають довіру до системи вищої освіти», — експерт
27 липня, 2017 - 11:18
ФОТО З АРХІВУ «Дня»

Єдина державна електронна база з питань освіти (ЄДЕБО) дала збій. Постраждали 40 тисяч абітурієнтів, чиї заяви безслідно зникли звідти. Міністерство освіти і науки називає це штатною ситуацією. «Армагеддон», «карикатура організації прийому», «жах» — так описують перебіг нинішньої вступної кампанії громадяни у соціальних мережах.

Спроба Міносвіти полегшити життя майбутнім студентам, запровадивши подачу документів через ЄДЕБО, зазнала провалу. З кінця червня абітурієнти могли створювати на сайті електронної бази свій особистий кабінет та відправляти копії необхідних документів до вишів. Начебто просто та зручно, жодних черг до приймальних комісій та збережені нерви. Але все вийшло навпаки.

Тиждень тому частина заяв зникла. За даними МОН, станом на 24 липня вступники зареєстрували майже 155 тисяч особистих електронних кабінетів, через які подали понад 900 тисяч заяв. З огляду на збої у системі ЄДЕБО, міністерство дозволило вступникам до 26 липня подати свої заяви до вишів не лише через електронну базу, а й традиційним способом — віднести папери до університету. А вишам розіслали листи, що приймальні комісії повинні забезпечити повну верифікацію цих вступників, які вже подали заяви на вступ. «Зокрема приймальні комісії вишів мають своєчасно перевірити правильність розрахунків конкурсного бала (включаючи бали за успішне закінчення підготовчих курсів та за Всеукраїнські олімпіади ВНЗ для професійної орієнтації вступників вищого навчального закладу), середнього бала атестата, а також застосування сільського коефіцієнту», — пояснює прес-служба МОН.

СИСТЕМА НА ДЕВ’ЯТЬ МІЛЬЙОНІВ

Чому це сталося та які висновки зробило освітнє міністерство? «Це сталося тому, що «зависла» система, загубилися зв’язки між заявами абітурієнтів і реєстром результатів ЗНО. Цілком зрозуміло, що реакцією абітурієнта (його батьків) на таку ситуацію буде обурення, — коментувала на сайті Освіта.ua освітній експерт Оксана Мусієнко. — Великим клопотом для працівників приймальних комісій є відсутність можливості редагувати конкурсний бал, відсутність можливості до вже зареєстрованих заяв додавати документи. Хіба не повинен був розробник передбачити такі функції для користувача? Оцінки за вступні випробування доведеться вносити вручну до кожної заяви. Так само, як і рейтингові списки, які будуть формуватися в ручному режимі секретарями приймальних комісій. Система «Конкурс», нерозривно пов’язана з ЄДЕБО, так і не запрацювала до цього часу. Ліцензійний обсяг прийому, кількість місць державного замовлення, місце у рейтингу — так і залишаються до цього дня закритою інформацією для вступника».

За нову систему роботи вступної кампанії МОН заплатило дев’ять мільйонів гривень. Нове програмне забезпечення розробляв Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій. Він виграв відповідний тендер через систему ProZorro на замовлення держпідприємства «Інфоресурс».

«Ну так от, виявляється, це глючне програмне забезпечення МОН купило у фірми, яку патронує колишній міністр, а нині ректор Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені І. Сікорського» Михайло Згуровський, — прокоментував ситуацію у Facebook Олексій Панич, член Українського центру міжнародного ПЕН-клубу. — З одного боку, можна начебто привітати МОН, що воно нарешті стає правовласником софта, бо досі МОН щорічно платило роялті за попередню версію софта приватній особі. З другого боку, купити за дев’ять мільйонів отаке?»

«ВТРАЧЕНО НАЙБІЛЬШ ВМОТИВАНИХ СТУДЕНТІВ»

У Міністерстві освіти і науки фінансовий аспект проблеми не коментують. Та, як прогнозує Ірина Єгорченко, співголова громадської організації «Точка росту: освіта і наука», на цьому проблеми цьогорічної вступної кампанії, вочевидь, не завершаться. «Окрема історія буде з розподілом місць у вишах. Є великі проблеми з прозорістю цієї кампанії. Знайомі розповіли, як до одного з факультетів київського вишу подала документи дівчина-переможець Всеукраїнської олімпіади, але попереду неї у списку багато людей. Тобто однакові бали комусь додають за справді великі та серйозні досягнення, а комусь — невідомо за що, — розповідає Ірина. — Вступна кампанія — це візитна картка спроможності держави дбати про громадян. Про цю вступну кампанію говорять практично всі. Очевидно, що перехід на електронну базу вступу не можна зробити за два місяці. А так знищено 40 тисяч заяв. У перші дні подають заяви найбільш вмотивовані абітурієнти з найвищими балами. Тому втрачено заяви найбільш цілеспрямованих людей. Я знаю, що Михайло Згуровський давно хоче добирати абітурієнтів сам, бо так нібито неможливо проводити профорієнтацію. Раніше майбутні вступники ходили на підготовчі курси, а зараз приходять малопідготовлені студенти. Від деяких провінційних вишів теж просувається ідея — щоб набирати студентів самостійно. Загалом через цю ситуацію громадяни втрачають довіру до системи вищої освіти та їдуть вступати за кордон».

Останнім часом вступні кампанії не минають без скандалів. То Генпрокуратура звинувачує Український центр оцінювання якості освіти у фальшуванні результатів ЗНО та підробці сертифікатів, то в парламенті з’являються законопроекти про можливість вступати до вишів із сертифікатами всіх років існування ЗНО, проти чого виступають освітні експерти. Помилок багато, й уникати їх поки не навчились.

Інна ЛИХОВИД, «День»
Газета: 
Рубрика: