Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Як навчити вчителя

Освітній кластер Форуму видавців став своєрідним майстер-класом для педагогів
27 вересня, 2017 - 11:03

Львів продовжує жити літературним марафоном. Після 24-го Форуму видавців книжкову естафетну паличку одразу підхопив 83-й Міжнародний конгрес ПЕН-клубу, який вперше відбувається на території України. Як і зазвичай для подібних форумів, їхні теми обговорень не були обмежені лише літературою, а охоплювали загалом сфери пошуку нових можливостей та знань. Для прикладу, на останньому Форумі видавців сотні зустрічей та лекцій були спрямовані на розвиток у різних галузях. Зокрема, події розділили на три кластери: освіта, здоров’я, креативні індустрії. Крім цього, були тематичні блоки, присвячені урбаністиці, бізнесу та економіці, історії, науці і технологіям, кулінарії тощо. Словом, за час книжкового фестивалю кожен міг знайти щось своє.

Про один із кластерів зараз хотілося б пригадати та поговорити окремо. А саме про освіту.

Усі події цього дискусійного блоку відбулися у новій (не лише для Форуму, а й для Львова загалом) локації. Йдеться про Центр Митрополита Андрея Шептицького — сучасну нещодавно відкриту бібліотеку.

Які книжки представили? По-перше, представили другу книжку відомого експерта з освіти Кена Робінсона, що вийшла українською мовою, «Освіта проти таланту. Сила творчості». По-друге, презентували одразу дві книжки на тему фінської системи освіти, яку останнім часом активно ставлять у приклад українській. Йдеться про «Фінські уроки: чого може навчитися світ із досвіду реформування системи освіти Фінляндії» Пасі Сальберга і «Вищий клас. Шкільне керівництво та управління по-фінськи» Арі Покки. Крім цього, були представлені такі книги: «Розумники» Аманди Ріплі, «Як виховати дорослого» Джулії Лікотт-Гамс, «Освіта для турбулентного світу» Миколи Скиби, «Як ніколи не помилятись. Сила математичного мислення» Фіонг Ань Чан.

Однак передовсім освітній тематичний кластер був цікавий своїми численними майстер-класами, круглими столами та публічними дискусіями, передовсім цікавими для педагогів, студентів, учнів і їхніх батьків.

«Учитель на вістрі змін: як припинити боятися і почати змінюватися», «Моделювання навчальних програм початкової освіти за Стандартом Нової української школи», «Виховання на цінностях у новій українській школі: як перейти від теорії до практики», «Досвід студентського самоврядування в університетах Ізраїлю»... Це лише кілька тем із довгого переліку проведених заходів. У публічних дискусіях взяли участь чимало українських топ-освітян, зокрема міністр освіти і науки Лілія Гриневич.

СЛОВО ОРГАНІЗАТОРАМ

Детальніше про перебіг кількаденного освітнього інтенсиву та його традицію «Дню» розповів куратор тематичного майданчика Михайло КОМАРНИЦЬКИЙ: «Освітній кластер у рамках Форуму видавців ми проводимо вдруге. Минулого року він відбувався у приміщенні ІТ-компанії Softservе. Ми дискутували про виклики, які стоять перед освітою впродовж трьох днів. Приємно та важливо, що цього року нам одного приміщення уже стало замало. Тому ми перенесли місце проведення кластеру у щойно відкритий центр Митрополита Андрея Шептицького Українського католицького університету. Окрім, власне, презентації книг, найбільша увага була приділена панельним дискусіям та майстер-класам, до яких намагалися залучити якомога більше вчителів, директорів-практиків з усієї України.

Дуже тішить те, що впродовж цього року в Україні виникли без перебільшення сотні цікавих освітніх ініціатив у містах, містечках, селах. Це ініціативи різного спрямування, але їх об’єднує одне — зміни в системі освіти. До сьогодні особливо управлінська сфера страждає на радянськість, яка не дає нам розвиватися і йти вперед. Коли ми організовували освітній кластер, то виділили три ключові теми, які, на нашу думку, варто обговорювати.

Перша — «Педагогіка партнерства». Про те, як треба будувати партнерські стосунки у трикутнику вчитель — учень — батьки. До розмови ми намагалися залучити якомога більше вчителів-практиків і батьків

Друга панельна дискусія — «Навчити вчителя». Ми розуміємо, що всі розмови про реформу освіти закінчуються тоді, коли вчитель закриває двері класу і залишається віч-на-віч з учнями. У рамках цього обговорення дискутували про те, як навчити вчителя, які є приклади перекваліфікації вчителів тощо. Сюди ми залучили як керівників різних проектів, так і керівників державних інституцій (психологів, керівників асоціацій, директорів). 

Третя тема — «Майбутнє університету». Відповідно тут обговорювали виклики, які стоять перед вищою школою, та загальні тенденції трансформації освіти у світі. До цієї розмови залучали спікерів з усієї України, керівників бізнес-шкіл і вишів, керівників нових цікавих магістерських програм, які існують у рамках державних навчальних закладів і приватних, спеціалістів з різних аналітичних центрів».

ФІДБЕК ВІД ВЧИТЕЛІВ

Взяла участь у освітньому кластері й Наталія Яйко — вчителька початкових класів, співзасновник ініціативи «Вчительські закамарки», про яку ми нещодавно розповідали на сторінках «Дня». Наталія не тільки провела майстер-клас на тему «Розуміння і любов батьків — щастя та успіх дітей. Інтерактивні батьківські збори», а й відвідала інші панельні дискусії та заходи. Загалом про освітній кластер вчителька відгукується дуже позитивно: «Перш за все треба відзначити, що була дуже хороша організація. Усі заходи кластеру були підготовані на найвищому рівні. Усі порушені під час дискусійних панелей теми були актуальними. Були залучені кваліфіковані спікери, які справді можуть дати корисні поради. Я для себе почерпнула чимало цікавого та корисного для практики.

Щодо активності вчителів, то слід взяти до уваги, що багато заходів були в першій половині дня, тому чимало охочих вчителів не могли взяти в них участь через зайнятість у школах. Щодня саме після обіду відвідувачів ставало більше. Найбільше людей було на дискусії, в якій брала участь пані міністр. Це не є дуже добре, тому що, передовсім, ішли послухати та подивитися на міністра. Натомість на інших, не менш цікавих заходах людей було значно менше. Не треба забувати, що вчителям також треба постійно вчитися.

Отож загалом враження від цього та минулорічного освітніх кластерів виключно позитивні. Наступного року чекаємо на ще насиченішу програму та більшу активність педагогів».

ПІДБИВАЮЧИ ПІДСУМКИ

Освітянські дискусії на кшталт тематичного кластеру в рамках Форуму видавців сьогодні потрібні як самим педагогам, так і освітній реформі. Можна скільки завгодно розписувати тексти із порадами та вказівками, роз’яснюючи всі нюанси нинішніх і майбутніх змін у освітній галузі, але... Безпосередньої та живої дискусії, актуального та корисного майстер-класу ніщо не замінить. Насправді багато хто з українських вчителів сьогодні практикує такий стиль навчання, який пропонує освітня реформа. Однак педагоги про це не говорять. Це прикро, бо досвідом необхідно постійно обмінюватися. Саме у такому форматі вчителі матимуть змогу коректувати свої напрацювання, залучати нові інноваційні методики та загалом прогресувати.

Так, правильно зауважено, що всі розмови про реформу закінчуються тоді, коли вчитель зачиняє двері класу і починає працювати з учнями. Однак самим педагогам-практикам не слід забувати також періодично сідати за парту, навчаючись нового та вдосконалюючи вже напрацьоване. Під час Форуму видавців своєрідним навчальним класом для вчителів став освітній кластер. Подібних публічних дискусій у час реформування освітньої галузі, без сумніву, потрібно ще більше. Саме від діалогу вчителя з вчителем, педагога з учнем, студента з викладачем залежить ефективність процесу змін. Це і є концепція «педагогіки партнерства», яка має бути фундаментом для реформи освіти.

Дмитро ПЛАХТА, «День», Львів
Газета: 
Рубрика: