Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Як перетворити Київ на «розумне місто»

«День» відібрав п’ять проектів, які можуть бути втілені вже до кінця року
4 червня, 2015 - 12:13
ЗА ПРОГРАМОЮ ФЕСТИВАЛЮ МІСЬКИХ ІНІЦІАТИВ PRO МІСТО БУЛО ПРЕДСТАВЛЕНО ЧИМАЛО ЦІКАВИХ ПРОЕКТІВ. А ПЕРЕМОГУ В КОНКУРСІ НА КРАЩИЙ СОЦІАЛЬНИЙ СТАРТАП BEST URBAN SOCIAL STARTUP І 200 ТИСЯЧ ГРИВЕНЬ ЗДОБУВ ПРОЕКТ «ОЦІУМ-БІБЛІОТЕКА». ВІН ПЕРЕДБАЧАЄ ТРАНСФОРМАЦІЮ БІБЛІОТЕК У ВІЛЬНИЙ, КУЛЬТУРНИЙ, ДЕМОКРАТИЧНИЙ ПРОСТІР, А СИСТЕМИ БІБЛІОТЕК — У ЄДИНУ МЕРЕЖУ ТАКИХ ПРОСТОРІВ

Уперше День Києва місто відзначило не лише масовими гуляннями, а й конструктивними подіями, присвяченими столиці та її майбутньому. Зокрема, представники Київської міської ради та експерти представили киянам ряд інноваційних міських проектів, об’єднаних в ініціативу Smart City. Ці проекти або вже майже втілено у життя або буде втілено найближчим часом. Головна риса ініціатив — вони мають «людське обличчя», іншими словами, спрямовані на створення комфортних умов для життя у столиці. Серед них «День» відібрав п’ять найцікавіших.

1. КАРТКА КИЯНИНА

Цей проект добре відомий киянам, оскільки розробка такої карти розпочалася ще за минулої влади міста. Однак, мало хто знає, що крім можливості соціальний пільг картка киянина дає і багато інших опцій, розповідає перший заступник голови КМДА Ігор Ніконов. «Картка киянина — це твій особистий ідентифікатор, у якому прописано багато програм і який дає можливість будь-якій людині забути про кредитні, пенсійні картки та картки для знижок. Основа проекту — соціальні програми. На основі цієї картки людина може отримати всі пільги, які має. Також це засіб розрахунку: на картку можна отримувати заробітну плату та здійснювати платежі. Окрім цього, картка має свій електронний кабінет, де людина може прослідкувати всі свої дії: від оплати транспорту до комунальних послуг. Саме електронний кабінет робить нашу картку особливою, у світі аналогів поки немає», — зазначає Ніконов. Він наголошує, що проект не кінцевий, у майбутньому до нього можуть додаватися нові модулі, що дає майже безмежні можливості для розвитку.

2. ТРАНСПОРТНА СИСТЕМА 

Транспорт — одна з найбільш проблемних сфер Києва. За нормативами, транспортна мережа має бути влаштована таким чином, щоб кожна людина могла потрапити практично в будь-яку частину столиці не більш як за 45 хвилин. Насправді, часто це неможливо навіть пересуваючись центральною частиною міста. Складна ситуація і з тим, щоб доїхати до центру з околиць. Комфортний зв’язок між самими околицями порушено повністю. Транспортні потоки у місті теж досить деформовано, тому вирішення транспортного питання — одне з першочергових для столиці. І тут теж є цікавий проект.

ПРЕДСТАВЛЕНІ НА ФЕСТИВАЛІ ПРОЕКТИ ПОКЛИКАНІ ЗРОБИТИ КИЇВ ЗРУЧНИМ І КОМФОРТНИМ ДЛЯ ЙОГО МЕШКАНЦІВ

«Транспортна система міста — це електронна база даних, яка дозволяє оцінити вплив тих чи інших містобудівних рішень на вуличну мережу міста, — розповідає експерт із транспортного моделювання «А+С Україна» Дмитро Безпалов. — Вона дозволяє визначити, що буде, якщо побудувати саме в цьому місці торговий центр, як перерозподіляться транспортні потоки, якщо ми будемо розвивати тут метрополітен, чи варто розвивати міську електричку, що робити з маршрутками. Це все сценарії ефективного розвитку міста. Прорахувати найкращий з них якраз і дозволяє ця система».

Завдяки проекту експерти вже провели оцінку транспортної системи, її результати, за словами представників влади, вплинуть на генеральний план Києва, який представлять найближчим часом.

3. МОБІЛЬНИЙ ПАРКІНГ

Цей проект невіддільний від загальної системи паркінгу. Але як явище мобільний паркінг вже існує у деяких частинах міста і у майбутньому він поширюватиметься на всю територію столиці, ділиться Ігор Ніконов.

«Паркування — це велика проблема як для Києва, так і для багатьох міст України. Щоб реформувати цю систему, необхідно внести зміни до законів України. Ми вже розробили проект змін, сподіваємося, влітку його буде прийнято. Після цього для введення нової системи паркінгу знадобиться два чи три місяці. Вже восени ми забудемо про феномен паркувальника як такого. Система мобільного паркінгу буде сама визначати — заплатив власник за паркування, чи не заплатив. Якщо ні — йому надсилатиметься лист-попередження, за який він зобов’язаний буде платити. Таким чином і бюджет наповниться, і порядок вдасться навести».

4. НАУКОВИЙ ПАРК «КИЇВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА»

Розвиток наукового потенціалу — одне з пріоритетних завдань європейського міста. У Києві неодноразово намагалися створити науковий чи ІТ-парк, який дозволить ефективно розвивати інтелектуальний потенціал міста. Всі дискусії зводилися до того, щоб обрати місце для побудови цього проекту. Розглядалася територія поблизу району Осокорки, недобудованої станції метро «Теличка» та навіть на природоохоронній території Біличанського лісу, що спровокувало конфлікт із громадою міста. Один із ініціаторів проекту науковий парк «Київська політехніка» Ярослав Кологривов радить не будувати нічого нового, а використовувати вже готовий ресурс. Адже, за його словами, нові стіни не продукують нові ідеї, це роблять люди, тому від людей, а не від споруд варто відштовхуватися.

«Ми плануємо втілити цей проект на базі Національного університету «Київський політехнічний інститут». Зараз нам потрібна лише інфраструктурна частина. Наукова база тут існує десятки років. Це дослідні школи, які зосереджено в університеті та які охоплюють повний спектр науки та техніки. Зараз університет, як і більшість вишів України, виконує дослідну та навчальну функцію, але, на нашу думку, він повинен виконувати ще й інноваційну, тобто співпрацювати з бізнесом та владою і впроваджувати певні проекти, а також створювати стартапи. Минулого року студентські розробки залучили понад 20 мільйонів гривень. Це свідчить про перспективи розвитку цього парку».

5. БЕЗПЕКА

Якісні зміни у столиці неможливі без покращення системи безпеки міста. Поряд із втіленням проекту про реформування міліції влада планує створити систему відеонагляду, яка допоможе правоохоронцям фіксувати правопорушення та більш ефективно ідентифікувати правопорушників.

«Є багато концепцій підвищення безпеки міста, — розповідає Ігор Ніконов. — Зокрема, ми плануємо встановити камери на стовпах вуличного освітлення. Гадаю, таким чином нам вдасться покрити місто системою нагляду. Як ви бачите, працівників правоохоронних органів для ефективної роботи сьогодні не вистачає. Завдяки цій системи їхню кількість можна буде ще й скоротити, оскільки відпаде потреба безпосереднього патрулювання вулиць. Ми маємо підвищувати престиж працівника міліції. Замінити його в простих завданнях зможе система, яка все фіксує, ідентифікує обличчя. Це дисциплінує людей. Вони розумітимуть, що уникнути відповідальності не вдасться».

Олена БЕРЕЖНЮК, фото Руслана КАНЮКИ, «День»
Газета: 
Рубрика: