У квітні 2018 року уряд затвердив Державну програму підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року, яка, зокрема, передбачає зниження на 30% смертності внаслідок дорожньо-транспортних пригод. За офіційними даними, в 2018 році кількість ДТП в Україні зі смертями на дорогах зменшилася на 8%, порівняно з 2017 роком, і становила понад три тисячі осіб (близько 30 тисяч отримали травми). Усього за останній рік в Україні зареєстровано 160 тисяч випадків порушення правил дорожнього руху.
Це на порядок більше, ніж у Європі, стверджують експерти, додаючи при цьому, що в 90% таких ситуацій причина — людський фактор. Основні причини ДТП — порушення правил, зокрема, перевищення швидкості та водіння в нетверезому стані, погані дороги, незначні штрафи за порушення. Не всі експерти бачать позитивні зрушення від впровадження державної програмии дехто сумнівається в офіційній статистиці.
«Статистика про кількість загиблих у ДТП в Україні може не відображати повної картини, оскільки сьогодні відсутній облік місць концентрації ДТП, — зауважує Станіслав ГВОЗДІКОВ, керівник комітету цифрової інфраструктури та зв’язку експертної ради при Міністерстві інфраструктури. — Це основна проблема, оскільки зараз співробітники поліції говорять, що в 2018 році кількість ДТП знизилась. На жаль, це сухі цифри, які не вказують, у зв’язку з чим покращилась ситуація. Тому ми робимо висновок, що це — маніпуляція. Зараз ДТП фіксують хто як хоче».
Фахівці вважають, що єдиним шляхом для покращення ситуації є підвищення відповідальності водіїв, оскільки складається враження, що ті самі не зацікавлені в зростанні рівня безпеки на дорогах та покращенні стану доріг.
«В Україні необхідно впровадити єдину систему з історії правопорушень, — переконаний Андрій МОРОЗ, генеральний директор страхової групи Ubi-Coop. — Впровадження такої системи й надання доступу до неї страховим компаніям, представникам Національної поліції та судам значно підвищить безпеку на дорогах. Тому що головне — не штраф за ДТП, а знання людиною того, що покарання настане. Адже зараз, якщо суд за три місяці не накладе штраф, людина фактично може його не платити. Також, я вважаю, необхідне впровадження автоматичного накладання відповідальності шляхом відеофіксації. Давно про таке говорили, але, на жаль, цього немає й досі».
Щодо якості доріг, то, за даними експертів, наразі в Україні в хорошому стані перебуває усього 8,5% усіх доріг, а це лише 2,7 тисячі кілометрів. При цьому експерти констатують, що сьогодні важко довідатися, як були потрачені кошти, направлені торік на покращення доріг
«Уряд виділяє гроші на підвищення безпеки на дорогах, проте зараз невідомо, куди вони пішли, — коментує Юрій ПАПІРОВИЙ, голова всеукраїнської громадської організації «Громадський комітет транспортної безпеки». — Так, Кабмін ухвалив стратегію підвищення безпеки дорожнього руху, а також минулого року було ухвалено держпрограму з безпеки, яка передбачає виділення коштів із Дорожнього фонду. Перше фінансування мало розпочатись у 2018 році, але, на жаль, підприємство Укрінфрапроект, яке перебуває в підпорядкуванні Мінінфраструктури, з незрозумілих причин не може відзвітувати про проведені заходи».
Народна депутатка України Наталія ВЕСЕЛОВА заявила, що ініціюватиме написання законопроекту з ініціативою впровадити в Україні аналог німецького так званого ідіотен тесту. Йдеться про крайній засіб для водіїв-порушників, медично-психологічну експертизу, де трапляються, на перший погляд, дуже дивні запитання. Тест застосовують, щоб зрозуміти, чи придатна людина до керування транспортним засобом, після його проходження порушника можуть позбавити водійських прав.
Експерти називають багато речей, які потрібно змінювати в Україні — від формального навчання та побутової корупції під час отримання медичної довідки до драконівських штрафів за порушення, а також — позбавлення водійських прав. Але найперше, на їхню думку, в Україні потрібно запровадити — й це вже можна зробити — єдину історію правопорушень і автоматичне накладання штрафів за допомогою відеофіксації. Також — підняти штрафи за порушення правил дорожнього руху, ввести практику нарахування балів за порушення, коли в підсумку водій може розпрощатися з правами.