Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

За тиждень до Євро

Підготовка до чемпіонату — очима польських громадян
1 червня, 2012 - 00:00
ОСТАННІ ПРИГОТУВАННЯ. СТАДІОН У ГДАНСЬКУ / ФОТО РЕЙТЕР

На вулицях польських міст з’являється все більше червоно-білих прапорців Євро-2012 на транспортних засобах. Хоча ініціатива вельми патріотична, проте не схвалюється польською дорожньою інспекцією. Майже на кожному розі зустрічаємо реклами, де сімдесятирічна бабуся Кристина обіцяє всім показати як правильно вболівати. Окрім того, на Ринковій площі у Вроцлаві віднедавна можна зустріти хвацького хлопця, який вміло жонглює футбольним м’ячем і таким чином збирає гроші до капелюха.

Які ж настрої панують серед мешканців приймаючих міст? Від когось можна почути іронічне — вже не вистачає почуття гумору дивитися на деякі продукти, які випускають спеціально до футбольного турніру. Наприклад: «Паштет уболівальника», цемент «Граємо для Польщі», червоно-білий сир, парфуми і багато іншого, які на своїй етикетці доречно чи не доречно містять футбольні емблемки. Щодо польських медіа, то вони жваво згадують про свою сусідку Україну, наприклад, йде мова про те, що донецьке містечко вболівальників більше сподобається гостям, аніж варшавське.

Журналістка Юлія Вакула, яка кілька років тому переїхала з Луцька мешкати до Вроцлава (дописує до «Українського слова» (Варшава), особливо зацікавлено вболівала за успішну підготовку двох рідних для неї країн до Євро-2012 і розповідає про певні тенденції: «Нещодавно прочитала у пресі, що Вроцлав, як місто-господар Євро-2012, отримав від українських журналістів аж п’ять твердих «п’ятірок»: за місто, аеропорт, громадське харчування, відсутність безпритульних тварин, дозвілля. І хоча самі вроцлав’яни часто критикують підготовку міста до чемпіонату, але загалом із оцінкою колег можна погодитися. Особисто мене зачарував вроцлавський термінал — не тільки своїм виглядом, але й професійним обслуговуванням. Тішуся, що завдяки відкритому до Євро недорогому авіасполученню Вроцлав—Львів, поїздки в Україну скоротяться із кільканадцяти до півтори години. Так, Вроцлав, як і решта польських та українських міст, що прийматимуть Євро, чогось не встиг, щось міг би зробити краще. Але загалом місту немає чого соромитися. Жаль, що для того, аби переконатися у цьому, місцевим журналістам знадобився візит «з інспекцією» до Львова і Києва. Їх висновок — українським містам є чого повчитися у Вроцлава».

Критично оцінив підготовку обох країн інший молодий журналіст із Вроцлава Рафал Дзієдзіц: «Напевне, деякі люди, які приїдуть до Польщі під час Євро-2012, будуть вражені, що Польща не виглядає як третьосортна країна, а інші, ймовірно, будуть розчаровані тим, що після нашої трансформації небагато створено. Той, хто знається трохи на футболі, стверджуватиме, що стадіони у містах-господарях чемпіонату не мають того, чого можна було від них очікувати після вкладення таких грошей. Якби не стадіони, то не міг би сказати доброго слова про українську сторону, але варто згадати, що стадіони — то заслуга мерів міст».

А от молода пара із Познані, яка у квітні цього року побралися у Львові, не приховує свого захоплення Україною. Анна Матия-Бєлська і Кароль Бєлські — власники фірми «Kreo Team — Осередок креативної Познані», часто працюють за кордоном та з радістю продовжують заохочувати людей їхати до України, тим паче на Євро-2012: «Ми вибрали Україну для найважливішої події свого життя. Адже це чарівне місце, із неймовірною атмосферою, дуже відкритими та доброзичливими людьми, які знають, як веселитися і радіти життю. Також Львів зачарував нас, наших рідних та друзів із усієї нашої «польської делегації» унікальною красою і дуже смачною їжею. Ще не раз повернемося до вас».

Тим часом на вулицях польських міст усе частіше можна побачити перехожих у футболках із написом «Welcome. Euro-2012. Poland-Ukraine». Мабуть, цим людям ніколи слухати міркування про те, чи варто взагалі проводити престижний футбольний турнір. Вони усміхнено переконані, що гостям, які приїдуть до наших країн невдовзі, цей візит згадуватиметься як яскрава пригода. Можливо, згодом туристи носитимуть футболки «Euro-2012. Poland-Ukraine» на вулицях своїх міст.

Христина ГРИЩУК, Вроцлав
Газета: 
Рубрика: