Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

ЗАПИТАННЯ «Дня»

Яким є зараз «український стандарт» освіти?
25 квітня, 2001 - 00:00

Ольга ПАЛIЙ, директор Ліцею туризму, Київ:

— Існуючі освітні стандарти не враховують індивідуальних особливос т ей дитини, тому завдають непоправних збитків як дітям, так і суспільству в цілому. Ніякому тренеру не прийде в голову змушувати борця бігати на марафонські дистанції, а футболіста виступати в боксерських поєдинках. Але саме такою є сьогодні система навчання в більшості наших українських шкіл. Дитину з технічними нахилами та проблемами з грамотністю підтягуємо з мови, а природженого журналіста з проблемами в математиці підтягуємо з математичних наук. В результаті — кожен учень недостатньо розвиває свої сильні сторони, отримуючи сумнівні успіхи з «відстаючих» дисциплін. У дітей виробляється ненависть до школи та до процесу пізнання взагалі, а суспільство не одержує ні Майстра, ні Письменника.

Стандарти, що не враховують індивідуальних особливостей дитини, соціального замовлення батьків, сприймаються як догма, завдають непоправних збитків і дитині, і суспільству. Спектр освітніх послуг у нашій державі ще недостатній. Він має бути різноманітним як за формою проведення навчального процесу, так і за змістом. Ніхто не сумнівається в необхідності обов’язкового мінімуму по змісту освіти. Але ж потрібен саме мінімум, а не всеосяжне розпорядження, яке в повному обсязі не може виконати більшість дітей. Школи мають бути різноманітними, а держава повинна підтримувати розмаїтість, а не приглушувати її. Я вважаю, що саме особистісна модель освіти, що базується на індивідуальному підході при врахуванні особливостей не тільки дітей, а й працюючих з ними дорослих, є найбільш перспективною моделлю сучасної освіти. Це означає вибір таких освітніх технологій, при яких форми, методи та прийоми відповідали б психологічним особливостям обох сторін. Над реалізацією цієї моделі освіти і працює педагогічний колектив ліцею вже кілька років.

Особливу увагу в роботі ліцею ми приділяємо наданню можливості учням навчатися в своєму індивідуальному темпі. Це повною мірою важко зробити під час проведення класичного уроку, але це легко вирішується на індивідуальних консультаціях, де можна і «хвости підтягнути», і опанувати непрограмні теми, і зануритись у деталі. Форми творчого процесу в системі роботи нашого ліцею не нав’язуються особистості, а відкриваються і створюються нею за власними потребами. Це стосується як вчителів, так і учнів. Персоналізація навчання — це організація навчального процесу, при якому вибір способів, прийомів, темпу навчання зумовлюються індивідуальними особливостями ліцеїстів, а різноманітні навчально-управлінські заходи забезпечують індивідуальний підхід. Така організація навчального процесу дозволила ввести в ліцеї додатково до Державного стандарту та освітнього стандарту таке поняття, як «персональний освітній стандарт учня». Для визначення цього індивідуального стандарту окремого учня педагогічний колектив спочатку вивчає індивідуальні особливості ліцеїста, а потім визначає найвищу зону його розвитку. Після цього складається план роботи з конкретним учнем по досягненню визначеної для нього найвищої зони розвитку. Саме така логіка навчального процесу спрямовує вихованця на самовдосконалення і формує потребу до самореалізації.

Газета: 
Рубрика: