«— ...і саме тому ми вважаємо, що країни-члени НАТО повинні спільно протистояти сучасним кіберзагрозам. У мене все, пане голово!
— Дякую, пані представнице Федеративної Республіки Німеччина. Чи є в когось пропозиції або доповнення? Отже, слово має делегат Сполучених Штатів Америки...»
Ні, ці слова цитовані не із засідання у штаб-квартирі НАТО в Брюсселі, а зі зібрання Північноатлантичної ради у... Львові з участю місцевих студентів та школярів, які виконували ролі делегатів країн-членів Альянсу. Протягом 8 — 9 грудня тут відбувалася симуляційна гра «Модель НАТО-2017».
«Модель НАТО» — гра, яка є авторським напрацюванням колективу громадської організації Інститут Суспільних Ініціатив. Протягом чотирьох років активісти працюють з неформальною освітою, зокрема із симуляційними іграми, організовуючи моделі ООН і Ради Європи. «Засідання ради Північноатлантичного альянсу ми організовуємо вперше. Підтримують нас у цьому Львівська обласна державна адміністрація та Український католицький університет», — відзначає Віталій СЕРГІЙЧУК, проектний менеджер Інституту суспільних ініціатив і координатор «Моделі НАТО-2017».
ГРА, ЯКА ПЕРЕРОСЛА В ОСВІТНЮ ТРАДИЦІЮ
Перші спроби імітації діяльності міжнародних організацій відбулися ще у 20-х роках минулого століття в період діяльності Ліги Націй. Повноцінний рух моделювання діяльності міжнародних і державних інституцій зародився в 1950-х роках у Сполучених Штатах Америки. Спочатку учні американських коледжів моделювали роботу американського Сенату. А далі вже стали моделювати діяльність міжнародних організацій. Перша модель Організації Об’єднаних Націй відбулася в Гарварді 1953 року. Тоді студентам здалося, що викладеного їм під час заняття матеріалу про ООН було не досить. Вони вирішили побавитися в гру, яка потім переросла в цілу освітню традицію.
Модель ООН — це, по суті, синтез наукової конференції та рольової гри, в ході якої студенти й учні старших класів відтворюють роботу органів цієї організації, набуваючи дипломатичних, лідерських, ораторських навичок та вміння приходити до компромісу.
«Цікавий факт, який ми розповідаємо всім своїм учасникам, полягає в тому, що колишній генеральний секретар ООН Пан Гі Мун у свої студентські роки також брав участь у моделях і ставав найкращим делегатом, — розповідає Віталій Сергійчук. — Цей освітній рух уже має давню традицію, яку підтримують багато організацій та університетів. Ми, у свою чергу, намагаємося його розвивати в Україні».
«ФОРМАТ АКТИВІЗУЄ КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ І РОЗУМІННЯ РЕАЛЬНОГО СТАНОВИЩА УКРАЇНИ»
Мета «Моделі НАТО-2017» — збільшити рівень поінформованості молоді Львівщини з питань безпеки, національної оборони, сучасних викликів, міжнародної співпраці та євроатлантичної інтеграції в контексті посилення діалогу Україна — НАТО. Практична частина заходу полягає в моделюванні засідання Північноатлантичної ради, ролі делегатів на якій виконують львівські студенти і школярі.
«Питання НАТО надзвичайно актуальне нині для України, — наголошує координатор проекту Віталій Сергійчук. — Сьогодні дуже важливо просвітлювати молодь в усіх міжнародних темах, щоб вона могла належним чином сформувати своє бачення стратегічного розвитку України. Це також сприятиме формуванню критичного мислення та інакшому сприйняттю новин, зокрема більшій стійкості до інформаційних маніпуляцій. Завдяки моделі можна краще зрозуміти суть та особливості НАТО із середини.
Наприклад, після першого дня роботи й обговорень у форматі Північноатлантичної Ради один із учасників дорікнув, що за цілий день їм не вдалося досягнути жодного конкретного результату. Але це так насправді і стається, коли на порядку денному — дуже багато питань, а процедури необхідно чітко дотримуватися. Потім коли в новинах хтось казатиме, що НАТО недієве і нічого не робить, то це все треба пропускати крізь себе, усвідомлюючи, чому в цій організації все відбувається саме так. Адже це тривалий і складний процес — врахувати інтереси різних країн-членів і дійти спільного консенсусу у вирішенні того чи іншого питання».
Питання НАТО надзвичайно актуальне нині для України, — наголошує координатор проекту Віталій Сергійчук. — Сьогодні дуже важливо просвітлювати молодь в усіх міжнародних темах, щоб вона могла належним чином сформувати своє бачення стратегічного розвитку України. Це також сприятиме формуванню критичного мислення та інакшому сприйняттю новин, зокрема більшій стійкості до інформаційних маніпуляцій. Завдяки моделі можна краще зрозуміти суть та особливості НАТО із середини
До порядку денного учасників «Моделі НАТО» увійшло чимало актуальних проблем. Це і кібербезпека, і перенесення посольства США до Єрусалима, і ядерна загроза з боку Північної Кореї, і загалом обговорення компетенцій НАТО та дієвості цієї організації. Звичайно, було порушено також тему потенційного вступу України до Північноатлантичного альянсу. «Чи потрібна Україна в НАТО? На це запитання учасники шукали відповіді з позиції 29 країн-членів Альянсу, — розповідає Віталій Сергійчук, який модерував також засідання Ради. — Формат моделі НАТО активізує критичне мислення і розуміння реального становища та місця України на геополітичній мапі. Так, не завжди і не всі делегати робили втішні для України висновки. Адже українська позиція зрозуміла ще далеко не всім членам Альянсу. Це дає можливість переглянути, що ж насправді Україні потрібно виправити у своїй діяльності і яким шляхом іти до своєї мети».
Перед самою симуляційною грою її учасники отримують завдання вивчити країну, яку вони представлятимуть, визначивши її пріоритети й інтереси. «Зрозумівши всі нюанси політики певної країни, можна і дійти висновку, чому ж вона діє на міжнародній арені саме так, — продовжує Віталій. — Учасники наших моделей — це люди, які на два дні забувають, скільки їм років і які в них особисті позиції, адже їхнє завдання — представляти саме делегацію конкретної країни. Це чудова практика для розвитку дебатних і дипломатичних навичок. Вона стане в пригоді не лише тим, чий профіль — міжнародні відносини. Перед безпосереднім моделюванням Північноатлантичної ради ми готували наших учасників, практикуючи ігри з елементами ведення переговорів і роботи лідерів у команді. Нашим делегатам важливо навчитися співпрацювати, адже наприкінці моделі вони напишуть підсумкове комюніке, яке мають ухвалити одноголосно».
«ВАЖЛИВО ВИВЧАТИ Й ОБГОВОРЮВАТИ ВСІ ПИТАННЯ В КОНТЕКСТІ НАТО»
У спілкуванні з «Днем» учасники «Моделі НАТО» позитивно відзначили важливість такого освітнього заходу і в контексті кращого розуміння особливостей Північноатлантичного альянсу, і в плані набуття корисних практичних навичок.
Студент юридичного факультету львівського Франкового університету Олександр КАПЕЦЬ неодноразово брав участь у симуляційних іграх. Про «Модель НАТО» він розповідає: «Оскільки Україна має великий намір вступити до Північноатлантичного альянсу, то студентам і учням потрібно більше часу приділити для вивчення цієї тематики. У майбутньому ми хочемо стати членами цієї організації, а обізнаність про неї в суспільстві досі на невисокому рівні. Тому важливо вивчати й обговорювати всі питання в контексті НАТО.
Симуляційні ігри дають можливість поглибити свої знання й отримати практичний досвід. Також це розширення знань у міжнародній тематиці і не тільки. Кожен учасник детально аналізує ту чи іншу державу, вивчаючи її культуру та політику. Він визначає її інтереси і загалом починає краще розуміти специфіку міжнародних відносин».
Насамкінець координатор «Моделі НАТО-2017» Віталій Сергійчук наголосив: «Такі заходи також є хорошим нетворкінгом, адже тут збираються разом чимало цікавих і непересічних людей. У цій «бульбашці» симуляції за два дні між ними з’являються певні зв’язки. На наших моделях часто зароджуються проекти, які потім учасники спільно реалізовують. Це наш перший проект у такому форматі, який присвячений темі НАТО. Підсумувавши його результати, якщо він виявиться вдалим, ми надалі розвиватимемо «Модель НАТО» не тільки у Львові».