Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Балтійська «Тузла»

НАТО підтримало Вільнюс у сварці з Москвою
27 вересня, 2005 - 00:00

У Литві — величезний скандал, пов’язаний із катастрофою російського винищувача СУ- 27. Інцидент стався майже два тижні тому, коли російський винищувач СУ-27 упав поблизу села Йотішкес. Пілоту Валерію Троянову вдалося благополучно катапультуватися. Однак литовська влада не на жарт була схвильована подібним «десантом».

Наприкінці минулого тижня міністри закордонних справ Росії та Литви домовилися, що інцидент з падінням російського винищувача на литовській території повинен бути якомога швидше розслідуваний. Тим часом генпрокуратура Литви заявляє, що слідство, як і раніше, не виключає версію про те, що літак міг свідомо порушити литовський кордон. Падіння літака викликало загострення російсько-литовських відносин. Литовська влада називає цей інцидент свідченням того, що повітряний простір цієї країни, яка входить до НАТО, поки ще недостатньо добре захищений від подібних проникнень. Литву особливо непокоїть, що на місці падіння літака було знайдено ракети, а також шматки радіоактивного металу. У свою чергу Росія звинувачує Литву в затягуванні питання про видачу льотчика Валерія Троянова. Минулого четверга Росія відмовилася від участі в запланованих двосторонніх торгових переговорах на знак протесту проти дій литовської влади. За офіційною російською версією, проникнення літака в литовський повітряний простір і подальша катастрофа були викликані відмовою навігаційного обладнання. Льотчик Валерій Троянов залишається в Литві доти, доки литовська влада не пересвідчиться, що він порушив литовський кордон ненавмисно.

Звернімося до хроніки минулих подій. Після приземлення російського пілота його затримав наряд литовської поліції і доставив до поліцейського комісаріату міста Юрбаркаса, де пройшов перший допит і де йому було надано першу медичну допомогу. Потрібно сказати, що до Юрбаркаса досить швидко прибули військовий аташе та інші працівники російського посольства. Наступного дня міністерство оборони Росії вибачилося перед Литвою щодо інциденту і пообіцяло відшкодувати збитки. Незабаром виявилося, що на СУ-27, який розбився, було чотири ракети класу «повітря—повітря». В інтерв’ю литовському телебаченню міністр охорони краю Гядимінас Кіркілас, коментуючи хід розслідування, вказав, що «пілот говорить одне, — і він уже змінив свої свідчення, — а генерал-майор Байнетов (експерт з російської сторони. — Авт.) — інше.»

Відомий у минулому литовський льотчик Стасіс Мурза висловлює сумніви щодо версії про технічні неполадки літака. За його словами, СУ-27 є одним із найсучасніших у світі винищувачів, має могутню і до того ж багато разів продубльовану навігаційну систему, заблукати з якою практично неможливо. Він здивований, як це в літаку, здатному пролетіти без дозаправки понад 4 тис. км., могло закінчитися пальне, а також чому Калінінградський центр управління польотами не прореагував на зміну маршруту одним із ведених ним літаків, і, нарешті, чому, втративши орієнтацію, Троянов повів свою машину на низькій висоті у бік Литви (немов хотів залишитися непоміченим радарами).

На вимогу російської сторони провести експертизу «чорного ящика» в Москві литовський главком Валдас Туткус відповів, що Литва звернеться за допомогою до країн НАТО та України. Згідно з позицією Вільнюса, російський спеціаліст-дешифрувальник може лише бути присутнім при розшифровці записів «чорного ящика». До речі, міністр охорони краю Литви Кіркілас заявив, що «якщо вся ця акція була спеціально спланована, а нещасний випадок — розіграно, тоді ми в цьому «чорному ящику» нічого не знайдемо, а всі записи в ньому — зазделегідь сфальсифіковані». Втім, наприкінці минулого тижня міністр підкреслив: «Широко дискутована можливість навмисного порушення кордону, швидше за все, має бути відкинена. Сьогодні немає фактів, які підтверджують цю версію». Однак, як заявив міністр, «є інший бік питання». Він підкреслив, що російські літаки, озброєні бойовими ракетами, часто маневрують поруч з литовським, Європейського Союзу та НАТО кордоном і очевидно загрожують союзу Литви з ЄС та НАТО. На його думку, найбільша небезпека полягає в тому, які це літаки і як вони керуються. «У них ламаються навігаційні прилади, ними хаотично, без належної координації, керують із землі, коли навіть досвідчений професіонал не може зрозуміти суперечливі програми, які надходять», — зазначив міністр.

Помічник генерального прокурора Гінтарас Ясайтіс заявив, що вже проводиться розслідування про завданий цією катастрофою збиток литовській стороні. Посол США у Вільнюсі Стівен Малл заявив, що «Литва як сильна і надійна союзниця НАТО не залишена одна розслідувати цей інцидент. Без сумніву, цей випадок непокоїть НАТО, і Альянс проводить своє розслідування». Він похвалив представників литовської влади «за їхній професіоналізм та спокійну реакцію» при розслідуванні цього інциденту.

Микола КОЛЕСНИКОВ, Каунас
Газета: 
Рубрика: