Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Чорноморська синергія

Леонідас ХРИЗАНТОПУЛОС: Україна відіграє важливу роль в ОЧЕС
14 лютого, 2008 - 00:00

У чому полягає важливість запланованої на 14 лютого зустрічі міністрів закордонних справ Організації чорноморської економічної співпраці (ОЧЕС) та «трійки» ЄС і які результати планується досягнути в ході цієї зустрічі? Яку роль відіграє Україна в ОЧЕС і які амбіційні цілі ставить перед собою ця організація? У чому полягає ознака зрілості ОЧЕС? Про це розповідає генеральний секретар ОЧЕС Леонідас ХРИЗАНТОПУЛОС.

— Ця зустріч міністрів закордонних справ ОЧЕС є важливою й історичною. Адже вперше в історії цієї організації на міністерському рівні ми проводимо засідання з членами Європейського Союзу. Я щасливий, що це відбувається під час головування України в Києві. Це історична зустріч ще й тому, що вона стала результатом зусиль ОЧЕС, які було розпочато багато років тому з метою поліпшення стосунків із Європейським Союзом. Зараз йдеться про Чорноморську синергію, або іншими словами об’єднання зусиль країн цього регіону і Євросоюзу.

Минулого року Європейська комісія отримала статус спостерігача в ОЧЕС. Але навіть раніше ми дуже тісно працювали з Євросоюзом і обговорювали загальні проекти. Нагадаю, що ОЧЕС реалізує два великих інфраструктурних проекти. Один із них — кільцевий автошлях навколо Чорного моря, довжина якого становитиме 7100 км і він об’єднає автомобільні мережі Європи та Азії. Цей проект сприятиме розвиткові торгівлі та туризму в країнах ОЧЕС. І в цьому проекті зацікавлені всі країни регіону, включаючи Європейський Союз. Другий проект полягає в поліпшенні портової інфраструктури на Чорному морі й ставить за мету налагодження регулярного пасажирського сполучення між країнами регіону. У доброму розумінні він поверне нас приблизно в 1850 рік, коли на Чорному морі спостерігалися, мабуть, найбільш пожвавлені контакти і процвітала торгівля. Тепер ми впроваджуємо пороми roll in, які повинні пожвавити пасажирські та вантажні перевезення через Чорне море.

Я гадаю, що не буде великої різниці, які папери з’являться внаслідок цієї зустрічі. Бо іноді папери залишаються паперами. А ми ведемо розмову про проекти, про їх імплементацію з будь-якою допомогою, яку може надати нам Європейський Союз.

— Пане Хризантопулос, у інтерв’ю газеті «Комерсант» ви сказали, що Росія, Греція і Туреччина є країнами, які відіграють велику роль в ОЧЕС. А як щодо ролі України в цій організації?

— Україна відіграє важливу роль в ОЧЕС. Вона зараз головує в цій організації. Ця зустріч також важлива для України, оскільки вона прагне одного дня приєднатися до Європейського Союзу. Цей процес, який ми розпочали зараз із ЄС, також сприятиме прагненню вашої країни наблизитися до Євросоюзу й одного дня в майбутньому, можливо, стати членом співтовариства.

— А що ви можете сказати про пропозиції, які висловив на торішньому саміті ОЧЕС у Стамбулі український Президент про підвищення ролі транспортних коридорів і вироблення основоположних принципів загальної енергетичної політики?

— Питання енергетики не вирішуються на зустрічах ОЧЕС. Міністри енергетики зустрічаються, роблять заяви про наміри. Великий бізнес у сфері енергетики вирішується на двосторонній основі поза ОЧЕС між великими компаніями і державами. Звичайно, ЄС приділяє велику увагу Україні як країні, через територію якої з Азії до Європи проходять різні нафто та газопроводи.

— Чи буде на цій зустрічі обговорюватися проект White Stream, який є альтернативним російсько-німецькому «Північному потоку» і, в деякій мірі, навіть підтримуваному ЄС проекту NABUCCO?

— Очікується, що ці проблеми не обговорюватимуться детально, оскільки ці питання не включено до порядку денного зустрічі. Міністри закордонних справ Чорноморського регіону і ЄС зроблять заяви, які відповідають їхнім інтересам. І детально торкнуться специфіки в сфері співпраці. Що ж може статися? Поза форматом цієї зустрічі відбудуться двосторонні контакти, в ході яких сторони, можливо, детально обговорюватимуть названі вами питання.

Насправді обговорюватиметься реалізація поточних проектів. Зокрема, проект будівництва кільцевого автошляху навколо Чорного моря. Планується, що цю автомагістраль буде побудовано до початку Олімпійських ігор у Сочі 2014 року. Це не означає, що її будівництво буде завершене до цього терміну. Але це наша мета і ми над нею працюємо.

У сфері енергетики ОЧЕС має хороші заяви, документи. Але нічого конкретного. Під конкретністю я маю на увазі те, що може бути швидко реалізоване подібно до кільцевого автошляху. Зараз також обговорюється створення кільцевої електромережі навколо Чорного моря. Але тут виникли проблеми. Європейські країни мають одні стандарти електромережі, країни колишнього СРСР — інші, а Туреччина — ще більш відмінні стандарти. Усі ці електромережі необхідно адаптувати. І для реалізації цього проекту необхідні дуже великі витрати. Інші ж енергетичні проекти в ОЧЕС вирішуються на двосторонньому рівні між зацікавленими країнами і компаніями.

— Чи можете ви назвати амбіційні цілі ОЧЕС і значні перспективи цієї організації?

— ОЧЕС має довгу історію. Організація існує 15 років. Можу нагадати, що ідея її створення належить тогочасному турецькому президентові Тургут Озалу, який передбачав колапс Радянського Союзу. Він вирішив створити цю організацію, щоб уникнути конфлікту в цьому регіоні. Головним чином, це економічна організація, яка за 15 років достатньо дозріла й почала створювати проекти. Ми сподіваємося, що це початок орієнтованого на проекти періоду організації. Вона перестала виробляти папери. А це — ознака зрілості.

Однією з причин посилення співпраці ОЧЕС із ЄС є те, що завдяки нашим проектам у Брюсселі зрозуміли, що наша організація є серйозною. У ЄС бачать, що існує великий потенціал співпраці з нами.

— Чи можете ви назвати майбутні проекти ОЧЕС?

— Спочатку реалізуймо існуючі проекти!

Микола СІРУК, «День»
Газета: 
Рубрика: