Візит Зленка до Китаю важливий і цікавий з кількох точок зору. По- перше, його цілком можна розглядати як один із кроків Києва у новому геополітичному розкладі. На фоні зближення інтересів Сполучених Штатів та Росії логічною видається активізація політичної співпраці України з Китаєм. По-друге, візит Зленка є своєрідною відповіддю на минулорічні візити високопосадових китайців до Києва. Україну відвідали міністр закордонних справ Тан Цзясюан, керівник КНР Цзян Цземінь. По- третє, головну роль у поїздці Зленка відіграє економічний вимір. Останнім часом стає дедалі помітнішим просування «українського виробника» на Схід. Один із перших закордонних візитів цього року Зленко здійснив до країн Перської затоки.
Гучних скандалів в українсько-китайських відносинах не було, надто теплих відносин — теж. Певний час відносини були просто заморожено — після того, як Україну з приватним візитом відвідав віце-президент Тайваню. Всілякі пояснення не допомагали. Не взяли до уваги в Пекіні й те, що Тайвань давно мав свої представництва (не дипломатичні) в різних країних світу. Видно, не вийшла Україна тоді ваговою категорією. Кілька років тому в Україні розгорівся справжній шпигунський скандал: китайських шпигунів виявили в Дніпропетровську і депортували до КНР. Але це все — вже забуто.
Рівень товарообміну між країнами в останні роки плавно наближається до мільярдної позначки. Ще позаторік він становив $590 млн., а торік — уже $800 млн. Якщо ж Києву вдасться реалізувати низку запланованих проектів, то цілком можна очікувати кардинального підвищення цього показника. Йдеться, зокрема, про співпрацю в авіаційній сфері та в освоєнні західних провінцій Китаю, куди Пекін намагається залучити інвестиції, і інтерес щодо чого останнім часом почав виявляти Київ.
Китайці неодноразово проявляли зацікавленість в українських літаках серії «Антонов». Аби вивчити їхні показники, торік до Києва приїжджала представницька китайська делегація. Тоді ж було підписано протокол щодо купівлi двох літаків Ан-74. Посол КНР в Україні Лі Гобан під час зустрічі з журналістами на засіданні прес-клубу українського МЗС також повідомив про зацікавленість в літаках Ан-70. Українське АНТК «Антонов» проводило переговори з китайськими заводами щодо реконструкції літаків Ан-12 та Ан-3. Китайська сторона до того ж заявляла про зацікавленість у налагодженні виробництва на своїй території українських літаків Ан-140. Хоча й визнається, що позиції української авіапродукції поступаються поступаються європейському «Аеробусу» та американському «Боїнгу», китайські дипломати вважають, що українському АНТК варто було б відкрити своє представництво в КНР.
Позитивно в Пекіні розглядають і наміри українців взяти участь в освоєнні західних регіонів Китаю. Це питання теж порушується під час візиту Зленка. Поки що Україна не оприлюднила жодних конкретних проектів. Утім, у китайському посольстві сподіваються, що «Україна, показавши найкращу конкурентоспроможну техніку і продукцію, переможе в тендері».
Пошук ринків збуту українських товарів на Далекому Сході (який не завжди виявляє особливу прихильність до Вашингтона) досить природний і в плані запровадження Сполученими Штатами торговельних санкцій проти України на минулому тижні.