Схоже, що Росія поступово переграє Європейський Союз в урегулюванні розіграного за власним сценарієм грузино-південноосетинського конфлікту. Лише так можна розцінювати слова президента Росії Дмитра Медведєва, який запропонував президенту Франції Ніколя Саркозі обговорити урегулювання цього конфлікту з урахуванням подій останнього місяця, з урахуванням нових реалій.
«Минув досить напружений місяць, у ході якого робилися всі необхідні зусилля в рамках плану «Медведєв — Саркозі». За цей час сталися важливі події, зокрема, Росія визнала незалежність Південної Осетії та Абхазії, існують певні нові підходи, за якими ми повинні рухатися за тим планом, який схвалили», — цитує ІТАР-ТАРС главу російської держави на вчорашній зустрічі з французьким колегою в підмосковній резиденції Барвіха.
Зі свого боку президент Франції заявив, що і в Росії, і в ЄС «існують свої принципи та переконання» і запропонував обговорити їх на зустрічі з Д. Медведєвим. «Ми — носії надії 27 країн, які бажають віри, довіри, і хочуть мати хороші стосунки. Я не сумніваюся, що якщо кожний із нас належно поводитиметься, то ми досягнемо рішення», — заявив Н. Саркозі, якого на переговорах супроводжували голова Європейської комісії Жозе Мануел Баррозу, Верховний представник ЄС з єдиної зовнішньої політики і політики безпеки Хав’єр Солана та голова МЗС Франції Бернар Кушнер.
Відмітивши, що делегація перебуває в Москві від імені Євросоюзу, єдиної Європи, яка бажає миру, французький президент зазначив, що розділяє погляд президента Медведєва про те, що початковий етап — це ті домовленості, яких ми досягли. Разом із тим він підкреслив, що «саме ця угода повинна бути виконана».
Захід вимагає щоб Росія повністю виконала домовленості, які були підписані 12 серпня і відомі як план «Саркозі — Медведєва». На прес-конференції, що відбулася після засідання Євросоюзу в Евінані, міністр закордонних справ головуючої у ЄС Франції Бернар Кушнер заявив, що «з шести пунктів були виконані лише два, ну або, скажімо, два з половиною, можливо, три» і закликав Медведєва поважати свій підпис.
Нагадаємо пункти, як їх перелічував Медведєв: «Перший — не вдаватися до використання сили. Другий — остаточно припинити всі військові дії. Третій — вільний доступ до гуманітарної допомоги. Четвертий — збройні сили Грузії повертаються в місця їхньої постійної дислокації. П’ятий — збройні сили Росії виводяться на лінію, що займали до початку бойових дій. Шостий (принцип) — початок міжнародного обговорення про питання майбутнього статусу Південної Осетії й Абхазії та шляхів забезпечення їхньої міцної безпеки».
Кремль вважає, що договір дозволяє йому розмістити пости миротворців у буферній зоні навколо Південної Осетії та іншої самопроголошеної республіки Абхазії, з чим не згодні Захід і Тбілісі. І до того ж як можна говорити про виконання Москвою шостого пункту, що передбачав початок міжнародного обговорення питання майбутнього статусу Південної Осетії та Абхазії, після того, як Росія визнала незалежність цих регіонів, що належать Грузії.
Виникає питання, як може євроспільнота вірити партнеру, який підписує документ, заздалегідь знаючи, що не виконуватиме його. Яка держава може прийняти умову, що на його території будуть розміщені іноземні війська. Тим більше, коли ці війська під виглядом зони безпеки хоче прописати на грузинській території, держава, яка претендує на статус супердержави, і фактично воювала проти Грузії.
На момент підготовки номера не було відомо до чого домовилися французький президент із російським. Очевидно, що переговори проходили складно. Проте до цієї зустрічі передбачалося, що в разі продовження кризи після вчорашніх переговорів, ЄС доведеться виявити більше твердості у відносинах з Москвою аж до створення європейського центру закупівлі газу, застеріг шеф французької дипломатії. Серед можливих санкцій фігурує скасування саміту ЄС — Росія, запланованого на 14 листопада.
Як відомо, Росія наполягає на засудженні Грузії з боку Євросоюзу. Відповіддю на цю вимогу є лише висновок учасників зустрічі в Евіані про необхідність організувати міжнародне розслідування, щоб встановити причини конфлікту в Південній Осетії та факти порушення прав людини під час бойових дій.
Крім того, європейські міністри закордонних справ домовилися відправити до Грузії місію з 200 цивільних спостерігачів, які повинні будуть перевірити, як виконуються домовленості на місці. Раніше Москва висувала прибуття міжнародних спостерігачів як одну з умов виведення контингенту, що залишився, з території Грузії.