Міністри охорони здоров’я тринадцяти з п’ятнадцяти країн-членів Європейського Союзу проголосували за законопроект, який забороняє рекламу тютюнових виробів на радіо, в періодичній пресі та Інтернеті. Реклама сигарет на телебаченні в країнах Євросоюзу вже заборонена. У деяких країнах ця заборона поширювалася й на інші види засобів масової інформації, однак тепер стала загальною й обов’язковою для всіх. Європейський парламент вже схвалив плани міністрів, так що тепер новий закон набере чинності 2005 року. Європарламент також вирішив, що 2006 року має бути заборонена спонсорська підтримка тютюновими компаніями міжнародних спортивних змагань.
Зрозуміло, що виробники сигарет лютують. Їх позбавили важливих шляхів просування своєї продукції. Крім усього, новий закон Євросоюзу забороняє безкоштовну рекламну роздачу сигарет на вулиці. «Ми завдали удару у відповідь тим, хто поширює жахливе послання, що «курити — це круто», — заявив комісар ЄС з питань охорони здоров’я Девід Берн.
Два роки тому тютюновим гігантам вдалося захиститися від аналогічних спроб затягнути на їхніх шиях петлю рекламних обмежень. Лоббісти переконали Європейський суд юстиції ухвалити рішення, що проект закону надає Брюсселю надто великі повноваження у тому, що стосується регулювання політики країн ЄС в галузі охорони здоров’я. Цього ж разу битву виграли борці проти куріння. Виробникам тютюну залишилося зовсім небагато способів рекламувати свій товар. Поки що дозволено розміщувати рекламу сигарет на вуличних щитах, транслювати рекламні ролики в кінотеатрах і вдягати своїх агентів у форми з логотипами.
Проти нового закону висловилися Німеччина й Велика Британія. Берлін аргументував свою позицію тим, що обмеження надто радикальні, й попросив змінити документ так, щоб його норми не поширювалися на німецькі ЗМІ. Німеччина так само протестує проти заборони спонсорства тютюновими компаніями спортивних змагань. Лондон, навпаки, заявив, що новий закон недостатньо жорсткий. Наприкінці жовтня нижня палата парламенту Британії прийняла аналогічний закон. Британські парламентарії заборонили й вуличну рекламу тютюнових виробів, а також їх поштову розсилку.
Згідно зі статистикою, пише газета «Гардіан», півмільйона громадян Євросоюзу щороку помирають від хвороб, так чи інакше пов’язаних з курінням. Критики нового закону зазначають, що встановлені ним правила не поширюватимуться на газети та журнали, що розповсюджуються за межами ЄС. У свою чергу, засобам масової інформації країн Євросоюзу потрібно вже зараз переглядати свою рекламну політику, адже «тютюнові» гроші становлять значну частину бюджету медіа-компаній. До речі, українські фахівці з реклами скептично ставляться до ініціатив, подібних до нового закону Європейського Союзу. На їхню думку, ковбой, що посміхається з вуличного біг-борда, затиснувши в зубах цигарку, заохотить закурити школярів не менше, ніж якщо вiн посміхатиметься з екрану телевізора. Українські фахівці стверджують, що заборона реклами тютюну й алкоголю потрібна не тiльки борцям за здоров’я нації, а й фірмам, що займаються вуличною рекламою, — для перемоги у перерозподілі ринку.