Нафтове питання було гвіздком програми зустрічі у Криму між прем’єр-міністрами України та Росії Віктором Януковичем і Михайлом Касьяновим. Судячи з того, що говорив російський прем’єр на прес-конференції, має місце шантаж — жорсткий, брутальний, обставлений дуже багатьма подробицями з числа тих, які зазвичай або не доходять до преси взагалі, або подаються з посиланням на анонімні джерела. Йдеться про те, що Москва виставляє Києву більш ніж жорстку вимогу: за місяць визначитися, чи працюватиме трубопровід Одеса — Броди у реверсному напрямку, тобто із Бродів до Одеси для прокачування російської нафти. З цією вимогою сьогодні виступають практично всі провідні російські нафтові компанії. «У Російській Федерації ми розраховуємо, що ця угода покриє усі наявні уявлення щодо транзиту російської нафти і щодо використання в цьому контексті українських потужностей з транзиту російської нафти у будь-якому напрямку. На сьогодні однією із важливих складових, які відпрацьовуються і можуть бути зроблені через місяць є нафтопровід Броди — Одеса. Як тільки це питання буде вирішено, угоду буде підписано», — заявив, як повідомляє Інтерфакс-Україна, глава російського уряду. За словами Касьянова, питання використання нафтопроводу Одеса — Броди для транзиту російської нафти українська сторона розглядає вже близько двох місяців, і роботу все ще не завершено. Як тільки з цієї теми будуть відпрацьовані всі технологічні особливості та поєднані з економічними, тоді ця угода (угода про транзит російської нафти територією України. — Ред. ) буде готова до підписання. «Таким є наше уявлення», — наголосив Касьянов.
Підписання угоди, про яку йдеться, очікувалося на вчорашній зустрічі урядових делегацій України та Росії у Криму. Проект документа передбачає, що міжурядову угоду буде укладено терміном на 15 років і вона дасть можливість російським компаніям щорічно транспортувати до 79,5 млн. тонн нафти територією України. Угода стосувалася всіх нафтопроводів на території України, крім нафтопроводу Одеса — Броди. За проектом документа, сторони домовлялися також про участь у здійсненні спільних проектів, що стосуються транспортування нафти новими перспективними маршрутами, зобов’язалися щорічно узгоджувати обсяги та умови транзиту нафти територією України. Документ повинен гарантувати вільний і безперебійний транзит нафти системою магістральних нафтопроводів обох країн, безпечне та безперебійне функціонування об’єктів трубопровідного транспорту для транзиту нафти. Т ранспортні тарифи на транзит нафти мають визначатися на недискримінаційних принципах стосовно всіх користувачів нафтотранспортної системи України. Українська сторона повинна завчасно інформувати російську сторону про зміни тарифів на транзитні поставки нафти.
Кабмін України уповноважив підписати угоду міністра паливно-енергетичного комплексу Сергія Єрмілова. Уповноваженими організаціями з реалізації угоди визначено ВАТ «Укртранснафта» (Україна) і ВАТ «АК Транснефть» (Росія).
Відповідь прем’єр-міністра України Віктора Януковича на репліку голови російського уряду виглядала таким чином: питання про використання нафтопроводу Одеса — Броди вирішуватиметься з урахуванням усіх існуючих на сьогодні чинників. «З урахуванням економічної зацікавленості України та Росії ми об’єднаємо зусилля та знайдемо форму, яка створить умови для просування рішень уперед». Янукович, між тим, обережно зазначив, що існують потенційні можливості використання нафтопроводів «Дружба» і «Адрія» для перекачки російської нафти до Новоросійська і Одеси.
Зовсім недавно в українському уряді заявляли, що визначено лише один напрям використання нафтопроводу Одеса — Броди — «європейський». Про це ж говорив раніше і Президент Леонід Кучма. Неозброєним оком помітно потужний силовий тиск на Україну як з боку російських нафтових компаній, так і російського уряду саме в останні три місяці, особливо відтоді, коли проект транспортування каспійської нафти маршрутом Одеса — Броди — Плоцьк (Польща) було визнано стратегічним для європейської енергетичної безпеки Європейською Комісією. У травні цього року Європейська Комісія виділила грант у розмірі 2 млн. євро на технічну підтримку добудування нафтопроводу Одеса — Броди до Плоцька.
Кабмін заявляв про наміри залучити незалежну експертизу для оцінки перспектив реверсної роботи нафтопроводу для прокачування російської нафти до Одеси. За оцінками Києва, повідомляє Інтерфакс- Україна, для організації реверсної роботи потрібні капітальні вкладення у розмірі близько 500 млн. грн. Ряд російських нафтових компаній (ТНК, ЛУКОйл, ЮКОС та інші) звернулися до глав уряду Росії та України з проханням про сприяння в реалізації проекту реверсного використання нафтопроводу Одеса — Броди для прокачування на експорт 9 млн. тонн нафти за рік.
Президент Леонід Кучма заявив у вівторок, що «Кабінет Міністрів повинен прийняти рішення з погляду національних інтересів України. Не президент, а уряд!». І рішення, за словами Президента, має бути не політичним, а економічним.
Проблема лише в тому, що, судячи з тиску на Київ, вирішення питання буде саме політичним. У Києві вже досить давно кажуть, зокрема, що у разі «реверсу» Україна в Європі буде вже «нікому не потрібна».
Погодитися на «реверс» — і виявиться, що Україна, яка мало що значить як самостійний європейський гравець, проте, може послужити добру службу для розвитку Росії. Таке собі партнерство.