Днями Єврокомісія опублікувала звіт про виконання Молдовою плану дій щодо візової лібералізації (ПДВЛ). У цьому документі Євросоюз офіційно визнав відставання України від Молдови в діалозі про безвізовий режим та оголосив про перехід Кишинева на другий етап плану дій із лібералізації. ЄК готує подібний проект звіту і по Україні й наразі очікує інформації від української влади про виконання першого етапу. Схоже, поки що Києву нема про що доповідати. Про це свідчить зізнання першого віце-прем’єр-міністра Валерія Хорошковського, який тиждень тому в парламенті заявив про намір під час переговорів з Європейською комісією просити відкласти так званий третій звіт і домовитися про можливість ухвалення Радою на початку нової сесії тих законопроектів, які не вдасться ухвалити до кінця цієї сесії.
Чому наша країна відстає від Молдови у виконанні плану дій щодо візової лібералізації та що треба зробити, щоб українці якомога скоріше могли отримати безвізовий режим з ЄС?
«День» звернувся до директора Інституту євроатлантичного співробітництва Олександра СУШКА прокоментувати цю ситуацію.
— В Україні не ухвалено декілька базових законів для запровадження безвізового режиму. З іншого боку, потребують змін деякі закони, що були ухвалені раніше. Або ж низка законів потребує їхнього узгодження з уже ухваленими законами, зокрема в сфері захисту персональних даних, управління міграцією, прав біженців тощо. Але це другорядне.
Першорядним є те, що в Україні взагалі не ухвалено законодавства щодо ідентифікаційних документів, а також законодавства щодо запобігання дискримінації. Цих законів в Україні немає. Тому зараз немає жодних підстав говорити про якесь зволікання з боку ЄС. Адже поки що Україна не може доповісти про виконання цих загальнообов’язкових для безвізового режиму законодавчих актів.
— І саме цим пояснюється відставання України від Молдови, як зазначено в доповіді ЄС?
— Це якраз є індикатором. Завдяки Молдові ми можемо порівнювати. Справді, Молдова повністю виконала законодавчі вимоги. Вона ухвалила закон про ідентифікаційні документи, вже п’ять років видає своїм громадянам паспорти з біометричними даними. Молдова ухвалила в травні закон щодо рівності можливостей, і це був останній крок, який, за оцінкою Єврокомісії, відповідає європейським стандартам щодо законодавства з подолання дискримінації.
Тому немає жодної підстави дивувалися, що Україна відстає від Молдови. Про це визнається в уряді. Про це 23 червня у Верховній Раді доповідав перший віце-прем’єр Хорошковський, який звертався до парламенту з проханням все-таки ухвалити необхідні законопроекти. Вони, як відомо, блокуються в парламенті або відкладаються. І те, що Україна відстає від Молдови, — абсолютно реальний факт. У цьому немає ніякої політики. Це суто невиконання технічних критеріїв.
— А чому, на вашу думку, блокуються ці законопроекти?
— Із різних причин. Стосовно закону про документи, які посвідчують особу, то тут іде боротьба всередині правлячої коаліції фактично за великі держзамовлення. Це перспектива заробити непогані гроші, тому ті структури, які зацікавлені у випуску більшої кількості нових ідентифікаційних документів, лобіюють власний варіант закону. Уряд розробив свій варіант закону, який не влаштовує виробників документів. Тобто це потужні групи впливу всередині Партії регіонів, і вони взаємно блокують одна одну, і ніхто не може провести свій закон. А фактично Президент, як ми бачимо, не займає активної позиції в цьому питанні. Тому ці групи продовжують поборювати одна одну. А що ж до дискримінаційного законодавства, то воно чутливе з передвиборчого погляду. Адже зрозуміло, що одразу почнуться спекуляції, що воно приймається заради, скажімо, сексуальних меншин, як у нас завжди маніпулюється правами людини. Особливо останнім часом прийнято будь-які дії проти дискримінації подавати як дії на захист сексуальних меншин. І це, безумовно, не дуже хороший мотиватор напередодні парламентських виборів.
— В українських ЗМІ з’явилася інформація, що з політичних міркувань у ЄС блокують внесення змін до нині чинної угоди про спрощення візового режиму з Євросоюзом, яка ще більше спрощуватиме отримання віз для деяких категорій українських громадян. Що ви думаєте з цього приводу?
— У мене немає достовірної інформації з Європейської комісії. Але я припускаю таку можливість. Наприклад, деякі зміни, які погоджені та які навіть були парафовані, могли б бути підписані, якби відносини між Україною та ЄС не погіршилися. Так, для прикладу, в погоджених змінах міститься одна стаття, яка запроваджує безвізовий режим для власників службових паспортів. І на думку багатьох фахівців, власниками службових паспортів є численні посадові особи в Україні, в тому числі ті, хто причетний до порушень демократичних норм і стандартів. Я не виключаю, що якби саме цієї статті не було, тоді, можливо, було б легше підписати ці зміни. А так, імовірно, хтось у Брюсселі вважає, що це буде великий приз для українських чиновників.