Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Російський учасник німецьких виборів

Президент Дмитро Медведєв допомагає німецькому канцлеру
26 серпня, 2009 - 00:00
КАНЦЛЕР НІМЕЧЧИНИ, ЛІДЕР ПАРТІЇ ХДС/ХСС АНГЕЛА МЕРКЕЛЬ ТА ЇЇ ПОЛІТИЧНИЙ СУПЕРНИК СОЦІАЛ-ДЕМОКРАТ ФРАНК-ВАЛЬТЕР ШТАЙНМАЙЄР ГОТУЮТЬСЯ ДО ГОСТРОЇ ТА НАПРУЖЕНОЇ ПЕРЕДВИБОРНОЇ КАМПАНІЇ / ФОТО РЕЙТЕР

У Німеччині розгортається передвиборча кампанія у справі виборів до бундестагу (нижня палата федерального парламенту). Основні гравці: блок Християнсько-демократичний союз / Християнсько-соціальний союз (ХДС/ХСС) на чолі з бундескацлером Ангелою Меркель і Соціал-демократична партія (СДПН), яку веде віце-канцлер, міністр закордонних справ і кандидат на пост канцлера Франк-Вальтер Штайнмайер. Після дострокових виборів у 2005 р. ХДС/ХСС має 223, а СДПН — 222 мандата. Ситуація парламентського пата примусила ідеологічних противників створити коаліцію.

В Україні існує ілюзія, що передвиборчим популізмом займаються тільки наші політики. Але Німеччина не виключення. Форми піару й роздачі обіцянок виборцям дещо розрізнюються, з урахуванням національних особливостей і традицій.

У соціал-демократів положення не блискуче. Опитування показують, що щонайбільше вони можуть розраховувати десь на 23—26% голосів. Як говорить англійське прислів’я, the thread breaks where it is weakest — нитка рветься там, де вона найслабкіша. Саме такою тонкою ланкою виявилася схильність міністра від СДПГ до нецільового використання бюджетних коштів. Міністр охорони здоров’я Улла Шмідт під час відпочинку на популярному в Німеччині іспанському курорті Аліканте викликала туди свій службовий автомобіль із водієм. Перегін броньованого «Мерседеса S320 СDI» на відстань 2,4 тис. км коштував за різними підрахунками від 3,2 до 10 тис. євро. Це в Україні до подібних витівок високопоставлених чиновників звикли, а в Німеччині за цим стежать дуже уважно. До того ж прибулий на курорт представницький автомобіль викрали місцеві грабіжники. Сенсацію підхопили місцеві газети. Через кризу громадян закликають до економії, а міністри дозволяють собі розкидати гроші платників податків на вітер. Таке мало кому сподобається, а економним німцям тим паче. Грабіжники, які злякалися шуму, через два дні повернули автомобіль на стоянку в повному порядку, але це досить слабка втіха для міністра та її партії.

Для того, щоб переламати ситуацію, на початку серпня Франк-Вальтер Штайнмайер у Старій ратуші Берліну, в якій проходили переговори щодо возз’єднання країни, оприлюднив передвиборну програму своєї партії під назвою «План для Німеччини». Центральною частиною його стала обіцянка створити протягом десяти років чотири млн. робочих місць. Як стверджує Штайнмайер, Німеччина стане країною повної зайнятості. Головним напрямком стане екологічна промислова політика, нові державні ініціативи по догляду за немолодими людьми, державні інвестиції в охорону здоров’я, поліпшення шкільної та університетської освіти, пошук і впровадження нових екологічно чистих способів отримання енергії. Критики «Плану для Німеччини» назвали його популістським кроком. Голова ХСС і прем’єр-міністр Баварії Хорст Зеєхофер вважає, що пропонується «соціалістичне планове господарство». У Німеччині це справжня страшилка. Адже ще багато хто пам’ятає часи НДР. До речі, колишні комуністи з Лівої партії обіцяють «цілеспрямованими інвестиціями», звичайно, з державного бюджету створити лише два млн. нових робочих місць.

Положення ХДС/ХСС набагато краще. Особистий рейтинг бундесканцлера досить високий. Якби прем’єра вибирали на прямих виборах, то Ангела Меркель упевнено перемогла. За неї готові голосувати 58% виборців, а за Франка-Вальтера Штайнмайера лише 17%. Але Німеччина — парламентська республіка і виборець голосує за партії та конкретних кандидатів у депутати — в країні змішана виборча система. Отже, хто буде главою уряду, — визначать результати виборів і склад коаліції. Тому Ангела Меркель попереджає своїх партійців, що кампанія буде гострою і напруженою.

Криза визначила основний зміст кампанії. Хоча й намітився вихід зі складної економічної ситуації, проте в умовах досить великого безробіття, кількість населення, що не має роботи, наближається до чотирьох млн. людей, збереження і створення нових робочих місць — головна турбота партій та блоків. Тут на допомогу ХДС/ХСС прийшла Росія.

В центрі уваги на зустрічі в Сочі Ангели Меркель з президентом Росії Дмитром Медведєвим були економічні питання. Насамперед, скандальна ситуація з двома суднобудівними підприємствами на півночі Німеччини. Компанія Wadan Yards, якій належать верфі в Вісмарі та Росток-Варнемюнде, нещодавно оголосила себе банкротом. Об’єктом російсько-німецьких переговорів ця фірма стала тому, що в останні півтора року нею володів росіянин Андрій Бурлаков. Зараз триває процес банкрутства, і німецька влада несе витрати з підтримки підприємств із 2500 співробітників. Проблема верфі, обговорення якої проходило ще в Мюнхені, знайшла вирішення в тому, що сформовано групу фінансових інвесторів, яка компенсує витрати німецькій державі на підтримку Wadan Yards у період процедури банкрутства. Ця сума становитиме 40,5 млн. євро, а групу інвесторів очолює Віталій Юсуфов. При цьому операція здійснюється в інтересах стратегічного інвестора, який згодом заплатить німецькій державі «реальну ціну», що становить не менше за мільярд євро. Показово, що Віталій Юсуфов займає пост голови московського представництва компанії Nord Stream AG, що веде будівництво газопроводу «Північний потік» (Nord Stream).

Для Ангели Меркель проблема верфей має певною мірою особистий характер. Вони розташовані на території її виборчого округу Штральзунд, Північна Передня Померанія і Рюген, та звільнення 900 із 2,5 тис. співробітників компанії може загострити соціальну напруженість і негативно позначитися на її популярності.

Ще більш складною є доля автомобільного концерну Opel, за який борються російсько-канадська група Magna-Ощадбанк і бельгійська інвестиційна компанія RHJ International. Зараз Opel належить американській General Motors (GM), яка придбала німецький «Адам Опель» у період Великої депресії 1929 р. GM продає зарубіжні активи. Німецькі власті підтримують Magna-Ощадбанк, але за океаном налаштовані більш скептично. Не останню роль у цьому відіграють міркування військово-технічного та технологічного характеру. Заводи Opel виробляють також військову продукцію і передача опелевських know-how до Росії не подобається не тільки GM, тоді на російському ринку Opel буде конкурувати з Chevrolet, а й американській адміністрації. Потрапляння в Росію американських військових технологій там нікого не влаштовує. До того ж доля Opel зачіпає також Велику Британію, оскільки до складу концерну входять заводи, що випускають автомобілі Vauxhall. Крім того, всім відомо, що Маgna не є досить надійним партнером, оскільки фірма внаслідок кризи вже втратила 45% свого обороту.

Хоча Меркель обіцяла Медведєву повну підтримку Magna-Ощадбанку, але можливості німецького уряду досить обмежені. Для просування проблеми в Детройт на зустріч з генеральним директором GM Фріцом Хендерсоном літав голова правління Ощадбанку Герман Греф. Ймовірно, зустріч реальних результатів не дала, оскільки керівництво GM вкотре відклало розв’язання питання. За океаном явно тягнуть час. Якщо доля Opel не буде вирішена до виборів у Німеччині, то після них вона вже нікого з політиків цікавити не буде, і тоді GM буде вільно діяти, керуючись чисто комерційними міркуваннями.

Рідкісне для Німеччини явище — відкрита участь іноземної держави в передвиборній кампанії на боці однієї з партій. Природно, що московська підтримка у справі судноверфей і Opel зажадала зустрічних кроків. У черговий раз Ангела Меркель підтримала проект газопроводу Nord Stream, а також виступила проти «героїзації» підсобників фашистів. Україну бундесканцлерин не назвала, але російські співрозмовники не залишили в цьому ніяких сумнівів.

Обіцянки та усмішки в Сочі — це одне, а реальні гроші — зовсім інше. Як пише тижневик Der Spiegel, передбачається, що «Норильський нікель» зробить замовлення на будівництво на верф’ях Wadan Yards суден на 750 млн. євро. Однак представник «Норильського нікелю» заявив, що питання про реорганізацію флоту компанії було вирішено ще в лютому. Офіційний представник «Газпрому» Сергій Купріянов також спростував повідомлення про плани «Газфлоту» замовити судна у Wadan. За інформацією тижневика, російські покупці зіткнулися з проблемою виплати 40 млн. євро, необхідних для купівлі верфі. Де візьметься обіцяний мільярд інвестицій, тим паче не зрозуміло. Виникає враження, що купівля-продаж верфей і Opel не більше, ніж передвиборча риторика і популізм. Кожен з учасників грає в свою гру і не факт, що після виборів становище не зміниться.

Найімовірніше, блок ХДС/ХСС переможе на виборах. Згідно з опитуванням, проведеним соціологічним інститутом Emnid на замовлення газети Bild am Sonntag, 54% німців вважають, що після виборів у Німеччині буде сформовано уряд, який складається з членів ХДС/ХСС та СвДП — так звана чорно-жовта коаліція. Але при цьому тріумфу не буде. Дві третини опитаних вважають, що ХДС/ХСС не вдасться набрати більше, ніж 40% голосів. Отже, несподіванки не виключені.

Юрій РАЙХЕЛЬ
Газета: 
Рубрика: