Як повідомив на прес-конференції для групи українських журналістів президент
Азербайджану Гейдар Алієв, запрошення взяти участь у цій акції розіслано
вже найвищим посадовим особам 34 держав, через які мав би пролягти майбутній
маршрут — від Японії до Британії: азербайджанський лідер певен, що Великий
шовковий шлях принаймі на 2 тисячі кілометрів коротший, ніж традиційний
нині північний варіант транспортування вантажів із Японії й Китаю до Європи
через Росію. За словами Алієва, після Грузії відновлений шлях міг би розділятися
на два відгалуження: перше — в українському, друге — в румунському напрямках.
Азербайджан не так давно, але досить активно взяв на себе провідну роль
в цьому процесі. Баку досить грамотно інтерпретував транспортний проект
Європейського союзу ТРАСЄКА, і це здатне обернутися черговою зливою інвестицій
на Азербайджан. Саме в цьому полягає головний розрахунок місцевого керівництва.
23-24 липня експерти ЄС у Баку вже парафували проект транспортної угоди
щодо відродження Великого шовкового шляху. За словами міністра закордонних
справ Азербайджану Тофіка Зульфікарова, цей документ стосуватиметься в
основному залізничних перевезень, спрощення транзитно-митних процедур на
коліях, координації та зниження тарифів.
З огляду на це, можна сподіватися на підвищення статусу українсько-грузинської
паромної переправи Іллічівськ — Поті, так само як і аналогічної туркменсько-азербайджанської
переправи Туркменбаши — Баку. Проте амбіції Азербайджану навряд чи обмежаться
тільки залізничними перевезеннями в рамках цього проекту. Як повідомив
у розмові з кореспондентами українських газет голова Державної нафтової
компанії Азербайджану Натіг Алієв, одним зі стратегічних планів його країни
є намір стати транзитером (можливо, й основним) нафти й газу з Центральної
Азії в Європу. Звичайно, цей честолюбний проект потребує значних фінансових
вкладень у будівництво принаймні двох підводних трубопроводів, що проляжуть
дном Каспійського моря. А відшукати необхідні на це інвестиції й допоможе
високо піднятий прапор Великого шовкового шляху.
Баку—Київ