Американські сенатори дійшли двопартійної згоди щодо законопроекту про запровадження нових санкцій проти Росії, включаючи положення, що забороняє Білому дому пом’якшувати, призупиняти або скасовувати санкції без схвалення Конгресу, повідомляє politico.com.
«Поправка до законопроекту про санкції проти Ірану зберігає і значно розширює санкції проти уряду Росії у відповідь на порушення територіальної цілісності України і Криму, зухвалі кібератаки і втручання в перебіг виборів, а також на триваючу агресію в Сирії», — йдеться у спільній заяві сенаторів Майкла Крейпо, Шеррода Брауна, Роберта Коркера і Бенджаміна Кардина. Законопроект про санкції щодо Ірану планують винести на голосування вже цього тижня.
Тим часом сенатор-демократ Чак Шумер наголосив, що «додаткові санкції будуть потужним сигналом від двох партій Росії та іншим країнам в тому, що вони будуть покарані, якщо спробують втручатися в наші вибори».
У розміщеному на сайті комітету Сенату з банківських питань повідомленні зазначається, що пропоновані поправки передбачають:
• запровадження обов’язкової процедури схвалення Конгресом рішення про пом’якшення, призупинення або скасування санкцій;
• надання статусу закону і посилення діючих санкцій, зафіксованих в указах, в тому числі санкцій проти деяких російських проектів у сфері енергетики та кредитного фінансування в ключових секторах економіки;
• запровадження нових санкцій проти російських корупціонерів; осіб, які намагаються обійти санкції; осіб, причетних до серйозних порушень прав людини; постачальників зброї режиму Асада; осіб, які здійснюють шкідливу діяльність у кіберпросторі від імені російського уряду; осіб, причетних до корумпованої приватизації державних активів; а також тих осіб, що підтримують ділові зв’язки з російською розвідкою та оборонними секторами;
• можливість запровадження широких нових санкцій проти ключових секторів російської економіки, включаючи гірничодобувну і металообробну промисловість, а також морський і залізничний транспорт.
Крім того, законопроект санкціонує надання потужної підтримки заради зміцнення демократичних інститутів і протидії дезінформації в країнах Центральної та Східної Європи, уразливих до російської агресії та втручання. Він також передбачає дослідження потоків незаконного фінансування з участю Росії та проведення офіційної оцінки економічного впливу російських державних організацій на США.
Очікується, що в середу цей законопроект буде схвалено Сенатом. Щоб стати законом, він також повинен бути схвалений Палатою представників і підписаний президентом Дональдом Трампом.
«ЦЕ ВІДОБРАЖАЄ СЕРЙОЗНЕ ЗАНЕПОКОЄННЯ В СЕНАТІ ЩОДО ПОЛІТИКИ РФ»
Джон ГЕРБСТ, голова Євразійського центру Діну Патричіу в Атлантичній раді США, екс-посол США в Україні, Вашингтон:
— Це відображає серйозне занепокоєння в Сенаті щодо політики Російської Федерації, в даному разі — втручання Кремля в президентські вибори в США, а також очевидну зацікавленість команди Трампа щодо полегшення санкцій проти Росії. Існує хороший шанс, що це рішення буде ухвалено Сенатом більш ніж 2/3 від його членів, що унеможливлює вето. Менш зрозуміло, чи така велика підтримка буде накопичена в Палаті представників, але для Сенату було б нерозумно прийняти таке законодавство без розмови з керівництвом у Палаті представників.
«КОНГРЕС ПОСТУПОВО ПЕРЕБИРАЄ НА СЕБЕ ГОЛОВНІ ІНІЦІАТИВИ ТА ВАЖЕЛІ»
Олександр ЦВЄТКОВ, американіст, професор, Дипломатична академія МЗС, Київ:
— Зараз ми є свідками змагання за політичні переваги між Конгресом та Адміністрацією США. Відчуваючи вакуум сил і можливостей Білого дому, Конгрес поступово перебирає на себе головні ініціативи та важелі для розгляду більш політично чутливих питань порядку денного. І це пов’язується з тим, що політичні кола Вашингтону вважають обтяжливим непередбачуваність політичних заяв і взагалі відсутності іноді чіткості стратегічного бачення в діях Білого дому. Окрім того, неможливість вирішити питання щодо російського чинника, гучні відставки, зокрема директора ФБР і слухання в сенатських комітетах екс-директора і заплановане на вівторок генпрокурора, — все це свідчить про новий розклад потенціалу політичних сил у Вашингтоні.
І прикладом цього є досягнення двома партіями спільного бачення перебігу подій щодо санкцій. Вони беруть розгляд цього питання у свої руки і, зокрема, запроваджують важливе положення, хто буде відповідальним за статус санкцій проти Росії. У разі схвалення згаданих поправок розгляд питання про санкцій буде введено в закон. І відповідальним за це буде Конгрес.
«ЦЕ ПОЗИТИВНА НОВИНА ДЛЯ УКРАЇНИ З ДУЖЕ ДАЛЕКОСЯЖНИМИ НАСЛІДКАМИ»
Микола БЄЛЄСКОВ, аналітик Iнституту світової політики, Київ:
— Досягнення згоди на рівні Сенату щодо суті поправки стосовно РФ на додачу до уже затвердженого профільним комітетом із міжнародних відносин проекту закону щодо протидії дестабілізуючій діяльності Ірану є однозначно позитивною новиною для України з дуже далекосяжними наслідками. В основі домовленості щодо змісту поправки щодо РФ між представниками Демократичної та Республіканської партій є низка важливих положень: закріплення в законі і посилення діючих санкцій щодо РФ, які на сьогодні існують у формі указів президента; закріплення за Конгресом США права давати свою згоду на будь-яке послаблення чи відміну санкцій; запровадження нових санкцій щодо низки позицій; закріплення можливості запровадження нових секторальних санкцій. Тим самим цей компроміс робить апріорі неможливою реалізацію російського сценарію врегулювання конфлікту на сході України через імплементацію Мінських угод — де-юре відновлення територіальної цілісності України на сході через реінтеграцію ОРДЛО на умовах Кремля за де-факто збереження контролю російської сторони над непідконтрольною ділянкою кордону. Скоріше за все, в остаточному тексті поправки по РФ ми побачимо тезу про те, що нинішні санкції не можуть бути зняті без відновлення Україною реального (!) контролю над непідконтрольною частиною кордону із РФ. Наявність же такої угоди між двома партіями, по суті, означає те, що закон щодо Ірану з поправками щодо РФ буде схвалений конституційною більшістю Сенату.