В Україні створили ПАТ Аграрний фонд зі статутним капіталом 5 мільярдів гривень. Про це йдеться в постанові Кабміну №364 від 22 квітня 2013 року. До цього Аграрний фонд був бюджетною організацією, що здійснювала некомерційну діяльність. При цьому уряд затвердив здійснення закритого (приватного) розміщення першого випуску простих іменних акцій Аграрного фонду в кількості 50 тисяч штук номінальною вартістю 100 тисяч гривень кожна. Як це може вплинути на діяльність цієї структури і вартість аграрної продукції? Про це «День» запитав експертів.
Ростислав КРАВЕЦЬ, екс-перший заступник генерального директора Аграрного фонду:
— Уряд хоче створити з Аграрного фонду серйозного гравця на ринку продовольства. Проте, як засвідчує досвід реформування Української зернової компанії, спрощення контролю над компанією покращення її діяльності не дало. У даному ж разі, існуюча схема роботи Аграрного фонду не передбачає отримання ним прибутку, і головне його завдання — підтримання балансу цін та підтримання інтересів на ринку продовольства. Якщо ж Фонду дозволять заробляти гроші, то цілком можливою є поява в ньому спекулятивної функції. Можливо, дії цієї організації будуть спрямовані на отримання прибутку, що є неприпустимим. Агарний фонд створювався для підтримання продовольчої безпеки країни, сільгоспвиробників і стабільних цін на внутрішньому ринку. А випуск облігацій означає появу мінімальної націнки, яку встановлюватиме Аграрний фонд для своїх операторів. А це загрожує зростанням зубожіння українського народу і може призвести до підриву продбезпеки країни загалом і спровокувати закриття цілої низки переробних підприємств, які отримували за пільговими цінами продовольство і продавали за соціальними цінами певні сорти хліба. У нових умовах це буде неможливим. Тепер дешевого продовольства не буде. Реформування Аграрного фонду також може стати першим кроком на шляху до приватизації цієї компанії в майбутньому і отримання певних механізмів впливу на сільгосптоваровиробників та сільгосппереробників.
Геннадій НОВИКОВ, голова Аграрного союзу України:
— Негатив можна знайти в будь-якому проекті, якщо добре пошукати. Але від усіх учасників залежить кінцевий результат. На мій погляд, на регулювання цін на аграрну продукцію це не вплине, а ось ефективність співпраці з клієнтами фонду зросте в рази. Адже по суті Аграрний фонд — це комерційна структура, і вона повинна ефективно взаємодіяти з клієнтами. А що відбувається нині? Бачимо, що є проблеми з розрахунками за оплату зберігання зерна. І це попри наявність грошей у цій структурі. У чому проблема? У тому, що ці гроші Фонду розподіляє скарбниця, а в неї свій графік платежів. Виходить, що Аграрний фонд стоїть у черзі із соціальними програмами за виділенням грошей. А це неправильно, тому що це, як я вже сказав, комерційна структура. Гадаю, що результатом реформування Фонду стане краща якість його роботи з клієнтами.