У переддень професійного свята (24 вересня) Верховна Рада піднесла українським машинобудівникам безцінний подарунок. Ухвалено закон про внесення змін у державну тактику регулювання автомобільного ринку.
У вересні 1960 року з конвеєра запорізького автозаводу зійшла перша партія легкових малолітражок. Один із найкращих автомобілів того часу (модель вирізнялась економічністю, витривалістю, досить могутнім двигуном і, головне, простотою в експлуатації) народ задля сміху прозвав «горбатим». Минали роки. Змінювалися форми і смаки. Ми продовжували сміятися. Через 40 років зрозуміли, що горб — це, загалом, не так уже й смішно...
«У країнах, де національний ринок не захищено законодавством, — ділиться із «Днем» голова ради директорів української сторони СП «АвтоЗАЗ-Деу» Олег ПАПАШЕВ , — торгівля автомобілями, що були у вжитку, найприбутковіший тіньовий бізнес. Можливо, саме через це Верховна Рада так болісно затверджувала зміни до законодавчих актів, що регулюють вітчизняний автомобільний ринок. Затяті противники законопроекту (деякі представники фракції «Батьківщина») намагалися переконати депутатський корпус, що Україні економічно вигідніше безперешкодне ввезення закордонних машин. Мовляв, чим більше ввезуть, тим більше з’явиться АЗС, отже, і робочих місць, і податків. У нас, автомобілебудівників, інша математика, — продовжує Олег Хайруллович. — 1999 року в Україну було ввезено 335 000 автомобілів. Із них, і це цифри офіційної статистики, приблизно лише 20% пройшло через систему оподаткування. Я практик і люблю мати справу із цифрами. Отже, ділимо прибуток, який задекларувала митниця (292 млн. грн.), на загальну кількість ввезених машин. Результат: з однієї іномарки держава одержала до бюджету приблизно $160. Рахуємо далі. Того ж 1999-го СП «АвтоЗАЗ-Деу» реалізувало 6054 «Таврії». Сплачено податків 34,3 млн. грн. Ділимо. Виходить 5665 грн., або $1045. Порівняйте: $1045 з однієї виготовленої «Таврії» і $160 із «Мерседесів», БМВ, «Тойот» та інших престижних іномарок, які ввозяться. Причому постанова про мінімальний митний збір на той момент ще була чинною. Вибачайте, що в такому випадку ми мали на увазі під словом «пільги», яким нам частенько «утирали носа»? Якщо те, що воно означає в такому разі, кому ці пільги були надані державою, — нам, вітчизняному виробнику, чи їм, вітчизняним чиновникам, які розвалювали економіку країни?»
За словами Олега Папашева, скасування мінімального митного збору, розширення «вікового коридору» на іномарки, що ввозяться в Україну, поставили під загрозу всю автомобільну галузь держави (пам’ятний ультиматум корейського інвестора про те, що він іде з українського ринку, а також переживання чиновників із приводу можливих наслідків). У компенсаційних заходах, обіцяних урядом, промисловці мали потребу, як у повітрі. Спроби СП «АвтоЗАЗ-Деу» збільшити обсяги продажу шляхом зменшення вартості продукції (за останній рік роздрібна ціна «Таврії» впала до $2000) не увінчалися успіхом. У той час, як вітчизняний виробник, спроможний випускати недорогу продукцію, проїдав статутний фонд, народ України інвестував Захід.
Протягом двох тижнів новий закон має підписати Президент. Після реєстрації у Мін’юстиції його буде опубліковано. Основні положення: у два рази збільшено ставки оподаткування ввізного мита й акцизу, заборонено тимчасове ввезення автомобілів резидентам України, запроваджено обов’язкову сертифікацію машин, які імпортуються.
За словами Олега Папашева, це тільки перший крок на шляху законодавчих перетворень. «Я не хочу плекати ілюзій, що із прийняттям закону обсяги продажу різко збільшаться, — сказав він. — Шляхів безмитного імпорту в нашій державі ще дуже багато. Однак головне, що держава спрямована на створення цивілізованого ринку. Якщо так буде і надалі, то наша країна, зрештою, досягне успіху».
Олега Папашева доповнив голова ради директорів корейської сторони СП «АвтоЗАЗ-Деу» пан Ванг Янг Нам . Протягом двох років, до моменту створення спільного підприємства, «АвтоЗАЗ» фактично простоював. Основна частина обладнання стала непридатною. У зв’язку із цим «Деу» надало на його реновацію $25 млн. Паралельно було проведено аналіз усіх скарг і зауважень. До початку серійного виробництва кожну «критичну» деталь було перевірено, переглянуто всі технологічні процеси її виробництва. «Крім того, — сказав пан Ванг, — нам удалося переконати робітників, що вони здатні випускати надійну, конкурентоспроможну продукцію».
Керівники СП поділилися із «Днем» поглядами на майбутнє підприємства. За словами пана Ванга, ідея придбання «Фордом» корпорації «Деу-Мотор» на цьому етапі нездійсненна. Сьогодні «Форд» неспроможний запропонувати «Деу» обумовлену спочатку суму. «Деу-Мотор» шукає інших покупців. До 20 жовтня всі заявки буде зібрано, після чого почнеться розгляд найвигіднішого варіанта. «Утім, — продовжив Ванг Янг Нам, — питання, хто купить «Деу-Мотор», для спільного підприємства в Запоріжжі не таке важливе. Важливо переконати інвестора, що в СП є перспективи. Найближчі два роки з фінансової точки зору ми зможемо існувати самостійно. За цей час треба зробити себе сильними, довести, що підприємство гідне увійти до складу тієї чи іншої автомобільної групи. Підтримка держави при цьому просто необхідна».